ENG
A A A
 grudzień 2018 

Warszawa: Taniec i ruch podczas festiwalu Królewskie Arkady Sztuki

3 sierpnia 2018

Podczas IX edycji festiwalu artystycznego Królewskie Arkady  Sztuki, realizowanego przez Zamek Królewski w Warszawie, odbędą się pokazy dwóch spektakli ruchowych. Jako pierwszy, 10 sierpnia o godz. 20.00, zostanie zaprezentowany spektakl Ogrody opuściły swoje drzewa Teatru Limen Butoh. Przedstawienie grane jest w dwóch równych obsadach i zupełnie różnych wersjach – kobaltowej i indygo. W Arkadach Kubickiego pokazana zostanie wersja indygo. Jest to opera butoh na mezzosopran, wiolonczelę, elektronikę, wideo i dwie tancerki butoh.  Dwa tygodnie później, 24 sierpnia o godz. 20.00, zaplanowano pokaz spektaklu Hamlet. Sen Sławomira Krawczyńskiego (scenariusz i reżyseria) i Anny Godowskiej (choreografia), w wykonaniu Borysa Jaźnickiego. Przedstawienie prezentuje wizję pośmiertnej wędrówki szekspirowskiego bohatera przez jego własne dzieje. Konteksty literackie, które przywołuje spektakl, wykraczają poza akcję słynnej tragedii – ważnym punktem odniesienia jest także Tybetańska księga umarłych, starożytny tekst stanowiący zbiór pouczeń dla duszy zmarłego. Z tej perspektywy historia Hamleta czytana jest na nowo.

 

Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

 Bezpłatne wejściówki dostępne są w kasie zamkowej i przed spektaklem w Arkadach Kubickiego.

O spektaklach i twórcach:

 

Hamlet. Sen

 

Umrzeć – usnąć –
Spać – i śnić może? Ha, tu się pojawia
Przeszkoda: jakie mogą nas nawiedzić
Sny w drzemce śmierci, gdy ścichnie za nami
Doczesny zamęt?

(William Szekspir, Hamlet)

 

 

Projekt stanowi kontynuację prac artystyczno-badawczych Krawczyńskiego i Godowskiej, poświęconych zastosowaniu technik pracy ze snami i nieświadomością w praktyce tańca i teatru. Badania te, rozwijane od 2004 roku, dotyczą przede wszystkim sztuki tańca. Hamlet. Sen jest pierwszym przedsięwzięciem w ramach tego długofalowego projektu, w całości skoncentrowanego na sztuce aktora.

 

Scenariusz i reżyseria: Sławomir Krawczyński

Choreografia: Anna Godowska

Występuje: Borys Jaźnicki

Muzyka: Peter Łyczkowski

 

 

Anna Godowska i Sławek Krawczyński współpracują od 1999 roku. W latach 2001–2012 prowadzili wspólnie Teatr Bretoncaffe, którego dorobek stanowi kilkanaście spektakli, prezentowanych na wielu przeglądach w kraju i za granicą. Realizacje artystycznego tandemu wielokrotnie reprezentowały Polskę na festiwalach i pokazach za granicą – we Francji, w Niemczech, Rosji, Czechach, Słowacji, Estonii, Chorwacji, Słowenii, Brazylii, Gruzji, na Białorusi, Ukrainie i Węgrzech.

 

Pierwszy spektakl teatru – Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć – otrzymał jedną z nagród głównych VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej.

 

Najważniejszym elementem wspólnej pracy artystów jest – wspomniany wyżej – projekt badawczy pod nazwą Taniec śniącego ciała, zainicjowany w 2005 roku w ramach rezydencji Anny Godowskiej w paryskim Centre National de la Danse. Celem tego przedsięwzięcia jest zastosowanie w praktyce tańca i teatru idei psychologii analitycznej Carla Gustava Junga oraz psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella. Programową syntezę poszukiwań duetu stanowi projekt Święto snów (The rite of dreams project"), rozpoczęty w 2013 r. Pierwsze przedstawienie w ramach tej inicjatywy, Niżyński. Święto snów, zrealizowany w całości w oparciu o rozwijane przez artystów metody, otrzymał dwie nagrody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas Polskiej Platformy Tańca 2014 w Lublinie: za najlepszy spektakl oraz za najlepsze wykonanie artystyczne. W 2015 r. Anna Godowska i Sławomir Krawczyński otrzymali nagrodę okolicznościową Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 15-lecia wspólnej pracy artystycznej – za osiągnięcia i wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Przedostatni spektakl artystów – Bataille i świt nowych dni, to ekspresyjna, poruszająca interpretacja twórczości wybitnego filozofa Georges’a Bataille’a.

 

Ogrody opuściły swoje drzewa

 

Sylwia Hanff o spektaklu:

 

Inspiracją dla nas była rytualna funkcja lamentu, jego wymiar absolutny jako pieśni mającej moc transformującą. Momentu transgresji poszukujemy w dekonstrukcji jego klasycznej formy operowej (jak Dydona i Eneasz Purcella, Koronacja Poppei oraz Lament Ariadny Monteverdiego), w zderzeniu ze współczesną kompozycją i improwizacją muzyczną oraz z tańcem butoh.

Interesuje nas zarówno indywidualne doświadczenie straty, jak i poczucie zagubienia i opuszczenia charakteryzujące świat współczesnego człowieka.

 

Tytuł pochodzi z poezji  Juliana Przybosia.

Czy lament może być „przejściem”, transformacja poczucia straty i odnalezieniem nowego sensu? Każdy performans może dać inną odpowiedź, każdy będzie lustrem.

 

Zmęczeni, spocząwszy na posłaniu z dłoni,
czekamy,
aż parujący pot z ciała nas ulotni
i poniesie na marzeniach,
aby nas położyć na rzęsach, w kołysce dwóch powiek.

W pokojach ciszy, na podścielonych snach
odpoczywamy
uchyleni połowie,
a czyn nasz, tak cały, że obie ręce przepełniał,
przez nasze źrenice się toczy.
Minuty mijają nas
i czas pełznie w błękicie naszych oczu.

[Julian Przyboś]

 

Reżyseria: Sylwia Hanff
Muzyka i wideo:  Robert Jędrzejewski
Taniec butoh: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów
Mezzosopran: Elwira Janasik

W spektaklu wykorzystano utwory: Lament Ariadny Claudio Monteverdiego, Lament Dydony Henry’ego Purcella, Hor ch’è tempo di dormire Tarquinio Meruli.

 

Warszawski Teatr Limen został założony w 2002 roku przez Sylwię Hanff – reżyserkę,choreografkę, pionierkę i najbardziej rozpoznawalną polską tancerkę butoh. TL zrealizował 18 spektakli solowych i zespołowych, występował na wielu międzynarodowych festiwalach, oraz w wielu ośrodkach w całej Polsce i za granicą (USA, Francja, Włochy). Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy i warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. www.limenbutoh.net FB https://www.facebook.com/limenbutoh

 

Sylwia Hanff  pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh, tj. Ko Murobushi, Daisuke Yashimoto, Carlotta Ikeda, Yoshito Ohno oraz Atsushi Takenouchi, Tadashi Endo, Ken Mai, Kan Katsura i inni; performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła kilkanaście autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

www.limenbutoh.net

 FB https://www.facebook.com/limenbutoh 

 

Elwira Janasik – mezzosopran.Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym. Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Wykonywała partie operowe w Teatro Lope De Vega w Hiszpanii oraz w Stambule. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Jan Krenz, Stanisław Olędzki, Jacek Rogala, Vladimir Kiradjiev na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, a także: Świętokrzyskiej, Warmińsko-Mazurskiej oraz Pomorskiej. Brała udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów „Akademii Operowej“ w Teatrze Wielkim w Warszawie. Doskonaliła swoje umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny. W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. W 2013 roku otrzymała dyplom Międzywydziałowego Podyplomowego Studium Pieśni. Uczestniczyła w kursach prowadzonych m.in przez Ewę Podleś, Jerzego Artysza oraz Macieja Pikulskiego. Obecnie prowadzi działalność koncertową. Nagrała płytę Pieśni Stanisława Moniuszki. https://www.facebook.com/elwirajanasikOfficial

 

Robert Jędrzejewski – wiolonczelista i kompozytor, muzyk intuitywny, kreatywny improwizator. W swojej twórczości eksploruje performatywny wymiar muzyki, wykorzystując w pracy kompozytorskiej zainteresowania improwizacją, sztuką intuitywną oraz performansem i eksperymentami audiowizualnymi. Miejsce wyjątkowe w jego dorobku, obok brzmień elektronicznych, zajmuje ukazywana we współczesnym świetle wiolonczela. Studiował w krakowskiej AM w klasie wiolonczeli prof. Łapińskiego, uczeń m. in. Bogusława Schaeffera, studia kompozytorskie uzupełniał na kursach wykonawstwa muzyki współczesnej i kompozycji w Krakowie, Stuttgarcie, Avignon (IRCAM), Gdańsku (pod kier. prof. A. Kaczynskiego), był stypendystą Fundacji Płockiej. Od 2014 roku jest doktorantem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.  Współpracował z Teatrem Performer, był organizatorem Festiwalu Sztuk Intuitywnych. Współtwórca SALULUEKIP duetu improwizujących kompozytorów.  Obecnie zaangażowany w realizację projektu video-partytura – intuitywnej inspiracji dla kompozytora i nowej perspektywy dla odbiorcy. https://www.youtube.com/channel/UCAv6ENRMbCnh9HDDZ6kufeg/videos    

 

Magdalena Jakubow – niezwykle utalentowana performerka, niegdyś współpracująca z Teatrem Terminus A Quo; od wielu lat bierze udział w różnych projektach teatralnych. Pisze prozę i poezję http://magdalenajakubow.blogspot.com

 

***

 

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze.

Informacje: tel. (22) 35 55 170, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl


Projekt powstał przy wsparciu finansowym Urzędu m.st. Warszawy

 

 Arkady Kubickiego 2018 (miniaturka)

 

 

 

O festiwalu:

https://www.zamek-krolewski.pl/ogrody-i-arkady-kubickiego/arkady-kubickiego/krolewskie-arkady-sztuki-2018

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia