Wersja do druku

Udostępnij

12 września w ramach trwającego 19. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł swoją najnowszą pracę – projekt społeczno-artystyczny site-specific z udziałem publiczności TransFormBeeing – pokaże Iwona Olszowska. Choreografka zaprosiła do procesu performerów z wolnego naboru. Idąc za ideami Isadory Duncan, wybrała zagadnienia, które pozwolą pracować wykonawcom nad autentycznością gestu. Pokaz poprzedzony będzie Pre-lekcją (zapisy kończą się dziś o godz. 17.00), a po nim zaplanowano praktykę ciała z udziałem publiczności i aftertalk. Wstęp wolny.

 

14 września premierę będzie miał spektakl Piękno jak powietrze w choreografii Ilony Trybuły. Jest to jeden z trzech spektakli z cyklu Partytury uważności i pierwszy zrealizowany przez Trybułę dla C/U. Partytury porządkują i prowadzą zagadnienia poddane twórczej uważności i twórczemu działaniu performerów, zaś metodą pracy jest zawsze improwizacja – pochwycona w bazowe ramy. Po spektaklu spotkanie z zespołem. Pokaz biletowany.  

 

Oba pokazy odbędą się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.  

 

Iwona Olszowska, TransFormBeeing

 

16.00 Pre-lekcja (obowiązują zapisy)

17.00 premierowy pokaz pracy
18.00 praktyka ciała z udziałem publiczności

19.00 aftertalk

 

Wstęp wolny

 

Iwona Olszowska od trzech dekad zajmuje się tańcem współczesnym. Dysponuje znakomitą techniką, do mistrzostwa doszła w improwizacji, w której korzysta z metod świadomości ciała, m.in. Body-Mind Centering® – systemu opracowanego w latach 80. XX wieku przez amerykańską tancerkę i terapeutkę Bonnie Bainbridge Cohen, nazywanego „anatomią w doświadczeniu”. Pod tą nazwą kryje się świadome wsłuchanie się we własne ciało, harmonizowanie ruchu wewnątrzkomórkowego z ruchem ciała w przestrzeni, badanie tego, jak umysł wyraża się poprzez ciało w ruchu.

 

Choreografka zaprosiła do procesu performerów z wolnego naboru. Jak mówi – wiele zależy od osób, które pojawiają się na warsztatach; będę otwarta na to, co płynie od nich. Idąc za ideami Isadory Duncan, Olszowska wybrała zagadnienia, które pozwolą pracować performerom nad autentycznością gestu. – Zajrzymy do naszego wnętrza, potencjału ekspresji, jaki tkwi w organach. Odkryjemy organiczność ruchu, zestrajając centra w ciele, czyli: lower brain, serce, płuca i tzw. guts. Wyjdziemy w plener, by – jak Isadora przekształcać w ruch to, co istnieje w nas i w naturze. – Spotkamy źródło wody z płynów ustrojowych, m.in. układu krwionośnego oraz powięź, która pozwala ciału zestrajać, adaptować, reagować, dając niekończący się potencjał ruchu i piękna. Odniesiemy się do wibracji komórek ciała i ich rezonansu z otoczeniem. Do pulsu w ciele i wyczuwalnego rytmu ziemi. Będziemy podążać za zmysłami, by czerpać z tego, co wokół nas, działać wobec praw fizyki, pędu, inercji, grawitacji, wirowania…Wsłuchamy się w ciało, by uwolnić duszę. Będziemy doświadczać, przekształcać, rozwijać, odzwierciedlać, interpretować, przetwarzać…

 

Proces obejmuje transformację własnych przeżyć. – Isadora miała bolesne doświadczenia: straciła dzieci, opuszczali ją ukochani, zostawała bez środków do życia, ale nie zatapiała się w tych tragediach – mówi Iwona Olszowska. – Przekładała je na ruch, by transformować mrok i ból w piękno. Trudne doświadczenia można zamrozić w sobie, co powoduje destruktywną wewnętrzną podróż, albo pozwolić sobie na tzw. motoring out, uwolnienie napięć przez ruch. Ciało przyjmuje formy i dynamikę, które są swego rodzaju wyprowadzaniem na zewnątrz zablokowanego doświadczenia. Uwalniają tym samym umysł, serce i duszę.

 

Koncepcja, choreografia, idea: Iwona Olszowska
Performerzy: Wojciech Furman, Ilona Gumowska, Anna Haracz, Aneta Jankowska, Zuzanna Kasprzyk-Molenda, Aleksandra Krajewska, Angelika Mizińska, Piotr Skalski, Aneta Zwierzyńska, Katarzyna Żeglicka
Muzyka na żywo: SZaZa
Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

 

Iwona Olszowska (ur. 1965) – tancerka, choreografka, wykładowczyni improwizacji, improwizacji jako performansu i Somatic Movement Educator według Body-Mind Centering®. Fascynuje ją nieskończoność wszechświata, piękno natury, bogactwo codzienności, świadomość ciała, anatomia, psychologia. Tworzy język ruchu zawierający komunikację horyzontalną i wertykalną bytu z duchowością. Współpracuje z muzykiem Marcinem Janusem i tancerzami, m.in. z Pawłem Koniorem, Anną Haracz, Magdą Przybysz. Doświadczenie zdobywała w centrach tańca Nowego Jorku, na uczelniach Waszyngtonu, Alabamy, Calgary. Kierowała Eksperymentalnym Studiem Tańca EST, uczyła w PWST w Krakowie i Warsaw Dance Department. W 2015 roku wystąpiła na TEDex. Obecnie uczy w Hurtowni Ruchu w Krakowie i na Akademii Muzycznej w Łodzi. Pierwszy raz przygotowuje premierę dla Festiwalu Ciało/Umysł.

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

Ilona Trybuła, Piękno jak powietrze

 

19.00 pokaz spektaklu

po spektaklu spotkanie z zespołem

 

Bilety w cenie 30-40 zł 

 

Piękno jak powietrze – jeden z trzech spektakli cyklu Partytury uważności i pierwszy zrealizowany przez Ilonę Trybułę dla C/U. Partytury porządkują i prowadzą zagadnienia poddane twórczej uważności i twórczemu działaniu performerów, zaś metodą pracy jest zawsze improwizacja – pochwycona w bazowe ramy. Umożliwia tworzenie choreografii, tańca, kompozycji, dramaturgii, które nie mają stałych reguł, ale wrażliwie reagują na bieżące wydarzenia, bo zasadą improwizacji jest obecność w tym, co teraz, w chwili obecnej.

 

Artystka zdaje sobie sprawę, że podejmowanie tematu piękna jest ryzykowne ze względu na zbanalizowanie i „koturnowość” pojęcia, o którym mówi się dziś często z ironią. Podobnie jak o innych „wielkich tematach”: miłości, śmierci… Wielkich i powszechnych. Trudno jednak zaprzeczyć ich ważności. – Myślę o pięknie, które jest poruszeniem, wstrząsem, inspiracją do zmian i „zauważeń” – tłumaczy. – Jest konieczne i powszechne jak powietrze. Jest doświadczeniem. Niezbędnym dla rozwoju osobistego i poczucia szczęścia. Zajmiemy się dynamiką tych obszarów, w których jest ono obecne, żywe i możliwe do znalezienia na scenie w twórczym ucieleśnieniu, tańcu i choreografii – myśli, zdarzeń, kompozycji. To, co powstaje na scenie, jest rzeczywistością wytwarzającą własne znaczenia i przestrzenie, nie zaś reprodukcją. U Platona „piękno, dobro, prawda” są tożsame, wynikają z siebie. Trybułę też zajmują różne formy piękna, tak estetyczne jak i etyczne. – Myślę np. o doświadczeniach w pandemii – mówi. – O niewielkich gestach: ktoś przyniósł komuś posiłek, zostawił zakupy, poczytał, zaśpiewał na balkonie, dał trochę siebie. Wtedy gest dobra nazywamy pięknym. Nad tematem pochylą się wykonawcy, których Trybuła spotkała na długiej drodze swojej pracy z improwizacją: od praktykowania po nauczanie. Obok doświadczonych improwizatorów, Aleksandry Bożek i Pawła Grali, wystąpią utalentowani absolwenci: Agata Jędrzejczak i Oscar Mafa. Improwizują też grający na żywo muzycy i operująca światłem Ewa Garniec.

Wierzę w ciało, w formę, a nie w reprezentację. Nie szukam symboli czy znaków. Formę trzeba tworzyć z doświadczeń i twórczej wyobraźni. Rzucam temat, a tancerze opracowują własną interpretację. Trzeba to przemacerować w sobie, by znaleźć skojarzeniaintelektualne, ale i zmysłowe. Doświadczenie piękna to raczej stan i dynamika niż emocja i tego poszukamy w ruchu – mówi autorka.

 

Ilona Trybuła (ur. 1967) – tancerka, improwizatorka, choreografka, wykładowczyni. Improwizacja jest osią jej działań na polu badań, edukacji, animacji i twórczości. Pracuje z rozwijaniem uważności i zestrajaniem sygnałów w relacji z partnerami scenicznymi – także muzykami improwizującymi, traktując to jako wyjście poza zamknięty proces w sferę odkryć i eksperymentów. Absolwentka gdańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie. Autorka około trzydziestu spektakli i twórczyni projektów: Studio Ciało, Laboratorium Improwizacji, Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca [SIC!], Kolektywu Melba. W Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi zajęcia treningu fizycznego, świadomości ciała oraz improwizacji. Kuratorka rocznego projektu w CSW Zamek Ujazdowski Sic! four seasons. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U.

 

Koncepcja, choreografia: Ilona Trybuła

Performerzy: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa

Muzyka na żywo: Adam Świtała, Michał Górczyński

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

Partner: Centrum Łowicka

Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

***

 

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close