ENG
A A A
 marzec 2019 

Karol Urbański

choreograf | tancerz | pedagog

Karol Urbański – baletmistrz, kierownik baletu w Operze na Zamku w Szczecinie, pedagog.

 

Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi (1984), a także studia na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego (2001, praca magisterska Taniec jako przedmiot filozofii) oraz podyplomowe studia zarządzania instytucjami kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.


Jeszcze podczas nauki związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym pracował jako tancerz i solista przez dziewięć lat, z dwuletnią przerwą, podczas której odbywał służbę wojskową w Centralnym Zespole Artystycznym  Ludowego Wojska Polskiego (obecnie: Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego). W 1991 roku przeniósł się do Warszawy i związał z baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W 1995 roku wyjechał na dwa lata do Norwegii, gdzie tańczył w Norweskim Balecie Narodowym. Po powrocie ponownie podjął pracę jako solista w balecie Opery Narodowej. Po zakończeniu kariery tancerza od 2010 roku pracował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej jako specjalista do spraw reorientacji zawodowej tancerzy. W 2008 roku odbył staż w londyńskim centrum tańca współczesnego „The Place”.

W swoim repertuarze miał m.in. następujące role: Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim, książę Albert w Giselle, Król Myszy w Dziadku do orzechów, Matka Simone w Córce źle strzeżonej, Mędrzec w Święcie wiosny (chor. Emil Wesołowski), Anioł śmierci w Czterech ostatnich pieśniach (chor. Rudi van Danzing), Stefanio w Burzy (chor. Glen Tetley), Petit Mort (chor. Jiří Kylián), Carmen, Coś jakby (chor. Mats Ek), Stabat Mater (chor. Ewa Wycichowska).

Jeszcze podczas pobytu w Oslo podjął pierwsze próby choreograficzne, które kontynuował po powrocie do kraju. Jako choreograf ma w swoim dorobku m.in. następujące spektakle: Aria z Wariacji Goldbergowskich (muz. Jan Sebastian Bach) – Oslo 1996, Passagcalia (muz. Jan S.ebastian Bach) – Gdańsk 1998, Pocztówki z życia (muz. Tom Waits) – Gdańsk 1998, Śmierć i dziewczyna (muz. Franz  Schubert) − Warszawa 1998, Tylko raz w życiu (z Elwirą Piorun) − Warszawa 2001, La spectre de la rose (muz. Hector Berlioz, Pas d’un (muz. Georg Friedrich Händel), Pożegnanie  (muz. Giuseppe Verdi). Ponadto przygotował choreografię do musicalu dziecięcego Koty, czyli koci miauzical, którego premiera odbyła się w Teatrze Guliwer w Warszawie, do Requiem Verdiego , upamiętniającego drugą rocznicę ataku na World Trade Center oraz Requiem dla wydrążonych ludzi na Scenie Kameralnej TW – ON . W roku 2011 dla zespołu baletu Opery Nova w Bydgoszczy zrealizował spektakl Sen nocy letniej.

Od końca lat 80. prowadzi również działalność pedagogiczną. Uczył tańca klasycznego i współczesnego w szkołach baletowych w Łodzi i Warszawie. Jako nauczyciel tańca klasycznego i współczesnego współpracuje z wieloma grupami profesjonalnymi i nieprofesjonalnymi w kraju i za granicą, prowadząc warsztaty i projekty. W roku 2007 ze Zbigniewem Czapskim założył Fundację „Centrum Tańca Współczesnego”.

Ma w swoim dorobku także udział w realizacjach filmowych i telewizyjnych. Występował m.in. w filmach Krzysztofa Zanussiego Suplement i Serce na dłoni oraz przedstawieniach Teatru Telewizji: Casting (reż. K. Zanussi) i Gra trafu i miłości (reż. Gustaw Holoubek).

W 2001 roku był stypendystą Ministerstwa Kultury. Z Operą na Zamku związany od roku 2012.

instytucje

bibliografia

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia