ENG
A A A
 lipiec 2018 
Fot. materiały Instytutu Teatralnego.

Warszawa/Ruch w Instytucie 2017/2018: Anna Nowicka „Kalejdoskopowy przepływ uwagi” – warsztaty

3 kwietnia 2018 | godz. 09:00 | Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, w godz. 9.00-11.00

Warsztaty

W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w kwietniu (wyjątkowo we wtorek oraz w trzy  poniedziałki) do udziału w warsztatach Anny Nowickiej Kalejdoskopowy przepływ uwagi. Warsztaty obejmują pracę nad wyostrzeniem i poszerzeniem uwagi, podążaniem za nią i rozwijaniem poprzez ciało; pracę nad relacją pomiędzy rzeczywistym a doświadczanym, odczuwanym i wyobrażanym; rozwijanie dialogu pomiędzy nimi, zakorzenionego w rozluźnionym ciele; przemieszczanie się pomiędzy różnymi polami uwagi (m.in. oddech, centrum w ciele i związane z nim wyobrażenie, rytm, kierunek, faktura ruchu, przestrzeń, działanie, nazywanie i odpuszczanie).

 

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

 

Choreografia jest dla mnie wielowymiarową pracą z uwagą, z jej nieustającym, zakorzenionym w ciele przepływem. Jest to narzędzie do wyostrzania zmysłów, do odkrywania nieograniczonego, twórczego potencjału każdej chwili. Potencjału, który może zostać zauważony i zawarty w (znaczącą) formę. Uwaga mająca swoje źródło w ciele, pozwala komponować czas i przestrzeń oraz tworzyć znaczenia. Ciało postrzegam jako zbiór heteronomicznych, organicznych układów, które ze sobą współdziałają; jako ciało fizyczne, emocjonalne, duchowe, rzeczywiste i wyobrażone; jako skarbnicę jakości, faktur, postaci, wspomnień, wyobrażeń, skojarzeń; jako niestabilną substancję w ciągłym ruchu; jako obiekt znaczący i istniejący w przestrzeni. Choreografia pozwala przeplatać te odmienne sposoby myślenia o ciele i budować z nich namacalne, doświadczalne, wielopoziomowe obrazy dla widza.

 

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?

Rozbudowywanie świadomości ciała jako istotnego, twórczego źródła w pracy scenicznej, gdzie możliwe jest spotkanie intuicji i odczuć płynących z ciała, ze świadomymi zabiegami reżyserskimi. Podzielenie się narzędziami, które zadomawiają aktorów w ich ciałach, zwiększają rozluźnienie i gotowość do zmiany, wyostrzają zmysły, poszerzają uważność oraz otwierają na różne przestrzenie cielesności i obecności, wzmacniając koncentrację i decyzyjność, przygotowując aktorów do bycia współtwórcami spektakli. Interesuje mnie gotowość do świeżego spojrzenia na proces pracy, gdzie praca nad przedstawieniem, postacią i sceną jest zakorzeniona w podstawowej ciekawości siebie, innego i nieokiełznanej otwartości na wspólne tworzenie.

 

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

 

Będziemy bardzo konkretnie/ fizycznie pracować nad świadomością ciała oraz nad znaczeniem, które buduje ciało w przestrzeni. Skupimy się na pracy z uważnością, nad wyostrzeniem i poszerzeniem pola uwagi, nad podążaniem za uwagą i ucieleśnianiem jej. Będziemy działać i nawzajem się obserwować, zmierzając do uwewnętrznienia tych dwóch ról; zanurzymy się w doświadczeniu, ale rozwiniemy też świadomość tego, gdzie się znajdujemy (fizycznie: w ciele, w przestrzeni studia oraz w świecie wyobraźni) i co robimy. Będziemy sprawdzać, w jaki sposób możemy przemieszczać się pomiędzy różnymi polami uwagi (m.in. fizyczne centrum w ciele, jakość ruchu, wyobrażenie, rytm, kierunek, przestrzeń, narracja) i na bieżąco nadawać formę naszemu doświadczeniu.

 

 

BILETY:

Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 zł*

KUP BILET

 

* cena nie dotyczy osób powyżej 60. roku życia. Osoby powyżej 60. roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.

 

INFORMACJE:

bilety@instytut-teatralny.pl

(tel. +48 791 877 377)

 

Anna Nowicka – absolwentka eksperymentalnej szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/ HZT w Berlinie oraz Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej artystyczne poszukiwania skupiają się na relacji pomiędzy śniącym ciałem a ciałem tańczącym, zwłaszcza zaś na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. W ramach swojej praktyki zgłębia możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania obrazów z pozoru niedostępnych oku. Choreografię postrzega jako nieustanne badanie związków i napięć między procesem twórczym a jego rezultatem (rozumianym także jako produkt uboczny poszukiwań). Jest doktorantką na Wydziale Aktorskim PWSFTViT w Łodzi, praktykantką Saphire® Practice w The School of Images, rozwija pracę ze snami z Bonnie Buckner. Mieszka i pracuje pomiędzy Berlinem a Polską.

 

***

Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018).

 


ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia