ENG
A A A
 sierpień 2018 
Kraków/Festiwal VI KRoki: Rozmowa o książkach o tematyce tanecznej

Kraków/Festiwal VI KRoki: Rozmowa o książkach o tematyce tanecznej

17 maja 2018 | godz. 18:00 | Kraków: Małopolski Ogród Sztuki, ul. Rajska 12.

Spotkanie

VI edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki odbędzie się pod hasłem: Dialogujący. Podczas festiwalu odbędzie się spotkanie poświęcone książkom o tematyce tanecznej. Wstęp wolny.

 

W ostatnich dwóch latach ukazało się na polskim rynku wiele interesujących publikacji dotyczących tańca i najważniejszych postaci związanych z tą sztuką jak np. Conrad Drzewiecki założyciel Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego w Poznaniu, który otworzył drogę do rozwoju polskiego tańca współczesnego. Rozmowy z autorami, redaktorami i specjalistami wokół tych publikacji przybliżają naszym widzom historię tańca, umiejscawiają go na kulturowej mapie Europy i Świata, przybliżają polską drogę tej dziedziny sztuki. Oprócz historycznych nawiązań omawiane są najciekawsze zjawiska, najnowsze prądy. W tym roku Jadwiga Majewska rozmawiać będzie z autorami publikacji: Alicją Müller, Grzegorzem Kondrasiukiem, Andrzejem Janikowskim oraz reprezentantką Instytutu Muzyki i Tańca Iwoną Surletą.

 

Omawiane książki:

 

1. Cyrk w świecie widowisk, pod redakcją Grzegorza Kondrasiuka, wyd Warsztaty Kultury, Lublin 2017

2. Alicja Müller, Sobątańczenie. Między choreografią a narracją (Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w serii Teatr/Konstelacje, 2017)

3. Poruszone Ciała. Choreografie nowoczesności – Muzeum Sztuki w Łodzi, red. Katarzyna Słoboda, Łódź 2017

 

Przy wsparciu Programu wydawniczego Instytutu Muzyki i Tańca:

 

4. Nienasycone spojrzenie. Album o fotografii polskiej – red. Anna Królica, Wydawca: Centrum Sztuki Mościce, Tarnów 2017

5. Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca – Sandra Frydrysiak, Wydawnictwo: Przypis, Łódź 2017

6. Ekfraza dzieła muzycznego w choreografiach Conrada Drzewieckiego – Stefan Drajewski, wydawca Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań 2017

7. Strategie choreograficzne – nowe perspektywy – red. Tomasz Ciesielski, Mariusz Bartosiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017

8. Tom zbiorowy Polskie artystki awangardy tanecznej. Historie i rekonstrukcje pod redakcją Joanny Szymajdy. Wydawcami są Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa 2018


 

Noty o gościach spotkania i ich książkach:

 

Alicja Müller , Sobątańczenie. Między choreografią a narracją, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017

 

Alicja Müller – doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych na Uniwersytecie Jagiellońskim, krytyczka tańca i recenzentka teatralna. Jest redaktorką naczelną Internetowego Magazynu „Teatralia”; jej teksty można znaleźć także w Miesięczniku „Teatr” oraz na portalu taniecPOLSKA.pl. W 2014 roku została laureatką I edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na Recenzje Teatralne dla Młodego Krytyka. Stale współpracuje z Fundacją Performat.

 

Sobątańczenie to publikacja  krytyczna z mocnym fundamentem teoretycznym – i zapewne udane połączenie tych dwóch żywiołów ujmuje szczególnie. Najbardziej lubię, kiedy tak właśnie używa się teorii teatru: pomysłowo, sprawnie i dyskretnie. Alicja Müller dysponuje bogatym instrumentarium, ale nie obnosi się z nim. Sięga po narzędzia, których w danej chwili potrzebuje, i trafnie przykłada je do konkretnej rzeczywistości artystycznej w całym jej bogactwie, które dzięki nim można lepiej poznać i zrozumieć. Lektura tej publikacji wzmacnia wiarę w wartość teorii”.  (dr hab. Tomasz Kubikowski., recenzja wydawnicza)

 

„Podstawową intencją autorki stało się rozszerzenie teorii tożsamości narracyjnej – ograniczanej zazwyczaj do tekstów literackich – na pole tańca współczesnego. Pozornie arbitralny dobór trzech głównych bohaterów pracy – Wacława Niżyńskiego, Mikołaja Mikołajczyka i Rafała Urbackiego – Müller uzasadnia przede wszystkim ich usytuowaniem na marginesie normatywności i jego wpływem na praktykę zawodową tych trzech tancerzy. Niżyński oczywiście wyraźnie różni się od dwóch pozostałych artystów – nie tylko ze względu na czas życia, ale także ikoniczną rolę w historii tańca modernistycznego. Niżyński nie tylko na trwałe zmienił technikę i estetykę tańca współczesnego, ale także paradygmat mężczyzny-tancerza. Wybór rosyjskiego artysty na jednego z bohaterów książki sytuuje w określonym kontekście dwie pozostałe postaci współczesnych tancerzy: jako buntowników, artystów wykluczonych, zmagających się ze swoją męskością, seksualnością i chorobą „ (Teresa Fazan, Ucieleśnianie autobiografii, taniecPOLSKA.pl, 12. lutego  2018 (http://ww.taniecpolska.pl/krytyka/523_

 

 

Cyrk w świecie widowisk

pod redakcją Grzegorza Kondrasiuka

 

Wydawca: Warsztaty Kultury w Lublinie (Pracownia Kultury i Sztuki Ludycznej), Lublin 2017

 

ISBN: 978-83-64375-26-2

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Jest to pierwsza od kilku dekad publikacja naukowa w języku polskim, ukazująca fenomen cyrku w jego historycznym i współczesnym kształcie.

 

„Cyrk w świecie widowisk” jest efektem współpracy interdyscyplinarnego zespołu, dzięki czemu w ramach jednego tomu o profilu akademickim stało się możliwe opowiedzenie o widowiskach, artystach, instytucjach cyrkowych w Polsce i w Europie, począwszy od XVII wieku aż po czasy współczesne. Cyrk został tu ukazany nie tylko w ujęciu historycznym, ale i jako zjawisko interesujące antropologów, socjologów, filozofów czy estetyków. Artykuły zamieszczone w tomie zostały oparte o obszerne kwerendy archiwalne i zilustrowane bogatym, unikatowym materiałem ikonograficznym.

 

Autorzy: Grzegorz Kondrasiuk, Janina Hera, Krzysztof Kurek, Krzysztof Gombin, Agnieszka Bińczycka, Paweł Stangret, Zofia Snelewska-Stempień, Ondřej Cihlář, Katarzyna Donner, Joanna Szymajda, Marta Kuczyńska, Monika Kalinowska, Mirosław Urban, Agata Zapasa, Katarzyna Dąbrowska-Żmuda, Mieczysław Piniarz, Artur Duda, Sylwia Siedlecka, Rafał Sadownik.

 

Powstanie książki Cyrk w świecie widowisk stało się możliwe dzięki współpracy festiwalu Carnaval Sztukmistrzów (organizowanego przez Warsztaty Kultury w Lublinie) i Pracowni Teatrologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Książkę w wersji drukowanej wydano w limitowanej liczbie egzemplarzy, udostępnionych bibliotekom, ośrodkom naukowym i kulturalnym.

 

W wersji cyfrowej dostępna w całości – pobierz PDF

Link: https://sztukmistrze.eu/wp-content/uploads/2018/03/Cyrk_w_swiecie_widowisk.pdf

 

 

Grzegorz Kondrasiuk – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Pracowni Teatrologii UMCS w Lublinie, teatrolog, dramaturg, krytyk teatralny. Współautor sztuk i scenariuszy teatralnych: Zły. Spowiedź gangstera, Hello Kitty, Ostatnie solo R., Żywi i umarli, czyli Bandyci w piekle, na podstawie melodramy fantastycznej Stanisława Krzesińskiego. Redaktor książek (m. in. Cyrk w świecie widowisk, Lublin 2017; Po co nam centra kultury?, Lublin – Bydgoszcz – Gdańsk 2012). Współtwórca i redaktor naczelny portalu internetowego magazynu kulturalnego kulturaenter.pl (w latach 2008-2014). W zakresie jego zainteresowań badawczych znajdują się teatr alternatywny, taniec współczesny, pogranicza teatru, cyrk i kultura popularna, polityka kulturalna. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.

 

 

Album Nienasycenie spojrzenia, praca zbiorowa pod redakcją Anny Królicy

wydawca: Centrum Sztuki Mościce, Tarnów 2017

Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2017.

 

Ideą projektu wydania książki poświęconej zjawisku fotografowania tańca było zwrócenie uwagi na specyfikę dokumentu fotograficznego, podkreślającą walory emocjonalności i fizykalności ciała tworzącego w ruchu, na artystyczne inspiracje tańcem.


 

Andrzej Janikowski urodził się w Skarżysku-Kamiennej. Ukończył III Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Skarżysku-Kamiennej i rozpoczął studia na Wydziale Chemicznym Politechniki Krakowskiej. Po ukończeniu studiów przez kilka lat pracował w swoim zawodzie jako inżynier chemik. Jest fotograficznym samoukiem. Fotografią zainteresował się już w szkole podstawowej. W 1987 roku zaczął fotografować zawodowo i założył własną firmę fotograficzną pod nazwą „Fotograf Domowy”. W 1990 roku zaczął pracę w laboratorium Kodak Express w Krakowie, najpierw jako fotograf-laborant, a następnie jego kierownik. Pracował również jako kierownik w laboratorium EMPiK Foto w krakowskim EMPiK-u. Od 2010 roku jest fotografem w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa.  Współpracuje również z wieloma instytucjami kulturalnymi w Krakowie, m. in. Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Małopolskim Ogrodem Sztuki. Fotografuje krakowskie zespoły tańca współczesnego: Art Color Ballet, Krakowski Teatr Tańca, oraz współpracuje z kilkoma krakowskimi szkołami baletowymi. Jest autorem fotografii w kilkudziesięciu publikacjach książkowych, a jego fotografie znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha oraz Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Jego sylwetka została przedstawiona w książce Ewy Kozakiewicz Opowieści fotografistów 2 wydanej przez Muzeum Historii Fotografii w Krakowie w 2015 roku, oraz w albumie poświęconym polskim współczesnym fotografom tańca pt. Nienasycenie spojrzenia, wydanym w 2017 roku przez Centrum Sztuki Mościce.

 

 

 

***

 


O Festiwalu KRoki: http://teatrwkrakowie.pl/kroki-2018

 

Do pobrania:

PROGRAM

 

Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia