ENG
A A A
 listopad 2018 
Fot. archiwum Tetsuro Fukuhary

Warszawa/Wieczór dla dorosłych, odsłona 52: „Ex machina” – spotkanie z Tetsuro Fukuharą

27 września 2018 | godz. 19:00 | Warszawa: Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20

Spotkanie

Fundacja POMPKA i Centrum Nauki Kopernik w Warszawie zapraszają  na spotkanie z Tetsuro Fukuharą – japońskim artystą i naukowcem, tancerzem butoh, wizjonerem rozwoju sztucznej inteligencji. Podczas spotkania, odbywającego się w cyklu wieczorów dla dorosłych, będzie można wysłuchać prezentacji Tetsuro Fukuhary o znaczeniu tańca w badaniach nad sztuczną inteligencją, obejrzeć miniwystawę fotograficzną oraz krótki performans i skorzystać ze Space Tube*.

 

Projekt APAROS, który twórca aktualnie realizuje, opiera się na przekonaniu, że dzięki sztucznej inteligencji ludzkość będzie w stanie osiągnąć kolejny etap ewolucji, która w swej istocie zmierza do przekształcenia nas w byty kosmiczne. Jednak roboty AI, którym brakuje fizyczności, nie są użyteczne w planowaniu ewolucji człowieka. Jak utrzymuje Fukuhara, bez wiedzy ukrytej w ciele sztuczna inteligencja nie osiągnie pełni swoich możliwości.

 

Ciało nie jest narzędziem, które ma coś opowiadać, ciało jest opowieścią. Trzeba zacząć od tego rozpoznania, wspominania przeszłości i skoku w przyszłość – mówi artysta.

 

APAROS to w zamyśle twórcy sztuczna inteligencja wyposażona w cielesność. Prototypem owej cielesności jest stworzona przez Fukuharę kosmiczna tuba (Space Tube), której doświadczenie w ramach „tańca przestrzeniowego” (Space Dance) pozwoli zaprojektować ciało dla APAROSA.

 

Podczas spotkania artysta wyjaśni trudności związane z projektem APAROS, koncepcją ewolucji ku ciału kosmicznemu oraz rolą tańca butoh w projektowaniu sztucznej inteligencji.

 

Ucezstników wieczoru czeka też dodatkowa atrakcja: możliwość wejścia do Space Tube i zbadania swoich reakcji w środowisku, w którym czas i przestrzeń nabierają nowych właściwości. 

 

* Space Tube – rozciągnięty nad ziemią, 10-metrowy rękaw z delikatnej, wytrzymałej tkaniny, w której doświadcza się wrażenia nieważkości, a koordynacja ruchów i zmysł równowagi poddane zostają najwyższej próbie.

 

Przypominamy, że w tym roku Fundacja POMPKA, we współpracy Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2018, wydała książkę Tetsuro Fukuhary pt. Wizja ciała, stanowiącą zbiór osobistych wspomnień autora przeplatający się z intrygującymi pytaniami i refleksją na temat ciała – źródła inspiracji dla naukowców zajmujących się sztuczną inteligencją.

Książkę można zamawiać pod adresem: info@fundacjapompka.org.pl

 

 

Tetsuro Fukuhara  – urodzony w 1948, choreograf, pisarz i fotograf należy do drugiego pokolenia tancerzy butoh. Eksperymentuje z Nowym Butoh; jest twórcą i dyrektorem Tokyo Space Dance oraz CEO Space Museum Corp. Nad koncepcją Tańca przestrzeniowego (Space Dance) – tańca otwartej formuły, rozwijającego się w zgodzie z człowiekiem i jego środowiskiem, nie tylko ziemskim – pracuje od 1994 roku zainspirowany pracami architekta i artysty Shusaku Arakawy. Od lat 90. jeździ po świecie prezentując swój nowatorski projekt Space Dance in the Tube, w którym wzięło już udział blisko 330 000 osób. W Polsce jest po raz trzeci; prezentuje spektakle, prowadzi warsztaty dla dorosłych i dzieci na zaproszenie Anity Zdrojewskiej z Fundacji POMPKA.

 

Fukuhara od lat nieustająco balansuje on na styku sztuki i nauki. Brał udział w wielu międzynarodowych wydarzeniach, m.in. Digital Space Dance, Behaviors in the Computer Space wspierany przez Japońskie Ministerstwo Edukacji, Space Dance Performance and Lecture w Massachusetts Institute of Technology Media Laboratory w Bostonie, w ONZ z siedzibą w Nowym Jorku czy w festiwalu Sztuki Mediów ISEA 2002 w Nagoi. W latach 1997 - 2001 prowadził wykłady na wydziale architektury Uniwersytetu Sztuki w Masahino a w 2001 - 2003 na Uniwersytecie Kantogakuin.

 

W 2004-2006 prowadził badania i opublikował Space Dance, someday in the Universe jako badacz z ramienia Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA) z siedzibą w Tokio. Wsparty przez Europejską Agencję Kosmiczną i LEONARD’a, brał udział w warsztatach 7th Space & Arts Workshop a jego projekt Space Dance in th Robotnic Universe został (w 2006 roku) w Monako nominowany do nagrody UNESCO Prize for Digital Arts jako Jeden z 20 Projektów Świata. W Pradze, w 2007 roku wziął udział w konferencji MutaMorphosis: Challenging Arts and Science, a w 2008 roku wydał książkę Space Dance w wydawnictwie Shunju-sha.

http://sd-museum.com/tetsuro/

 

Cena biletu – 35 zł

Bilety można kupić:
- przez Internet na bilety.kopernik.org.pl

Kup bilet – zakończenie sprzedaży on-line w dniu wydarzenia o godz. 17.00 (2 godziny przed rozpoczęciem wydarzenia)
- w kasach CNK w dniu wydarzenia w godz. 9.00-17.30 oraz od 18.30.

 

Wejście od godz. 18.30.

 

O tematyce wieczoru:

 

 

W psychologii znany jest tzw. efekt doliny niesamowitości (Uncanny Valley). To uczucie dyskomfortu, który odczuwamy w relacji z humanoidalnym robotem. Im bardziej robot przypomina człowieka (w wyglądzie i zachowaniu), tym efekt jest silniejszy. W latach 70., kiedy pojawiły się pierwsze prace dotyczące tego fenomenu, robotyka humanoidalna była jeszcze w powijakach, niewielu zdawało sobie sprawę ze znaczenia tych badań.

 

Dziś już jest inaczej. Gwałtowny skok technologiczny w ostatnich dwudziestu latach przyniósł nam całą serię coraz to nowocześniejszych androidów: Asimo (2000), Charli (2004), Kobian (2008), Affetti (2010), Walkiria (2013) i in. Aż wreszcie w 2016 roku pojawiła się Sophia – pierwszy humanoidalny robot wyposażony w sztuczną inteligencję (AI, Artificial Intelligence).

Fot. Wikipedia (ITU / D. Procofieff).

 

Kontakt z Sophią wywołuje już nie tylko dyskomfort, ale odrazę, a nawet strach. Wiąże się to oczywiście ze sztuczną inteligencją i ma podłoże jak najbardziej racjonalne. W zasadzie bowiem, nie wiemy, czego możemy się spodziewać po… istocie, która opowiada o swoich planach zdominowania rasy ludzkiej (zdarzyło się to w listopadzie 2017 podczas programu telewizyjnego w USA).

 

Wizja przejęcia władzy przez roboty jest rodem z „Terminatora”, ale wielu poważnych ludzi widzi realne zagrożenia. Zdaniem Elona Muska rozwój sztucznej inteligencji to przywoływanie demona, a Stephen Hawking ostrzegał, że sztuczna inteligencja może być największą katastrofą w historii ludzkości.

 

Rozwój sztucznej inteligencji jest nie do zatrzymania. Obecnie osiągnęliśmy poziom 1. (tzw. słaba AI) – czyli zbudowaliśmy maszyny, które są lepsze od człowieka tylko w ograniczonej liczbie działań, np. w szachach albo w czytaniu z ruchu warg. Przed nami poziom 2., na którym maszyna całkowicie zrówna się z człowiekiem (ogólna AI), a potem wreszcie poziom 3., gdzie maszyna nas wyprzedzi, i to pod każdym względem (super AI). Zanim jednak sztuczna inteligencja „zdominuje ludzką rasę” zapraszamy na spotkanie z inteligencją prawdziwą – naukowcami, humanistami, artystami, którzy pobudzą nas do refleksji nad tym, co być może nieuniknione :)

 

Więcej informacji:

http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/wieczorydladoroslych/wieczory-2018/wieczor-dla-doroslych-ex-machina/

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia