ENG
A A A
 grudzień 2018 
Fot. materiały organizatorów

Wrocław/Actor’s Hub: „Taniec butoh” – warsztaty z Daisuke Yoshimoto

22 października 2018 - 26 października 2018 | godz. 10:00 | Wrocław: Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Studio Na Grobli, godz. 10.00-14.00

Warsztaty

W ramach projektu Actor’s Hub Instytut im. Jerzego Grotowskiego zaprasza na warsztaty tańca Taniec butoh, które poprowadzi Daisuke Yoshimoto.

 

O warsztatach

 

Uważam, że warsztaty butoh nie są konieczne, ponieważ butō to obnażenie własnego życia. Tańczę tylko swoje życie. (…) Nie uczę butō. Robimy trening razem z kimś zainteresowanym, improwizujemy i wtedy opowiadam, co mi się podobało, jak można inaczej próbować itd. Aby odkryć własny taniec, potrzeba czasu, ale jeśli uparcie się dąży, to można to osiągnąć. W pracy z młodymi osobami staram się, żeby mnie nie naśladowali.
Daisuke Yoshimoto

 

Praca z Daisuke może być próbą odkrycia siebie, odtajnienia siebie, ukazania tego, co nie zawsze uświadomione. Niezależnie, czy dąży się do własnego butō, czy pójdzie się w zupełnie innym kierunku, warsztaty z Daisuke Yoshimoto są niewątpliwie ważnym doświadczeniem.

 

 

Koszt:

Pojedyncze warsztaty: 400 zł
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 zł
Karnet na wszystkie warsztaty w październiku: 600 zł
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 zł

 

Zapisy:  Wypełnioną kartę zgłoszenia (dostępną pod adresem: https://bit.ly/2N7LszR) prosimy przesłać do 5 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości Actor’s Hub. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

 

 

O prowadzących:

 

Daisuke Yoshimoto – ukończył specjalizację scenograficzną na kierunku sztuka na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nihon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butō, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy Argentynie, 1977 i Mojej matce, 1981).

 

Pierwsze przedstawienie butō Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos(2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butō, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2003 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa”, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na czterdziestolecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

 

W 2012 roku podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy” wystąpił we Wrocławiu w swoim spektaklu Kiokatabira ciała, prezentowanym również w 2016 roku w ramach projektu BodyConstitution, a w 2017 roku podczas Festiwalu Butō w Sapporo.

 

W 2013 roku po raz pierwszy przedstawił na wrocławskim placu Solnym akcję Świadek w ramach projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR. W listopadzie 2014 roku wystąpił z Ritsuko Takahashim w Pałacu Aranburu w Tolosie w Hiszpanii, a w 2015 roku w performansie w ramach „Armine, Sister” na pl. św. Elżbiety we Wrocławiu oraz w przedstawieniu NO MAN w reżyserii Tomasza Bazana prezentowanym w krakowskiej Cricotece i w Lublinie.

 

Megumi Wakasa Mer (ur. 1987, Japonia) – poznała Daisuke Yoshimoto w 2009 roku, odtąd prowadzi własną działalność artystyczną. Zrealizowała bardzo różniące się od siebie przedstawienia solowe Kara no yume i Hodokeru-yuki. Obecnie jest członkinią zespołu Tenku Yoran (Butō – kołyska przestrzeni). Z zespołem Aiko Obana uczestniczy w długoletnim projekcie „Tokikatachi”.

 

 

O projekcie

 

Actor’s Hub to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.

Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butoh i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.

 

 

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl

 

 

 

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia