ENG
A A A
 lipiec 2019 
Warszawa/Centrum w Ruchu/„Show and Tell”: Fragmenty prac Marii Stokłosy, Agnieszki Kryst, Karoliny Kraczkowskiej, Weroniki Pelczyńskiej, Ramony Nagabczyńskiej-de Barbaro, Renaty Piotrowskiej-Auffret

Warszawa/Centrum w Ruchu/„Show and Tell”: Fragmenty prac Marii Stokłosy, Agnieszki Kryst, Karoliny Kraczkowskiej, Weroniki Pelczyńskiej, Ramony Nagabczyńskiej-de Barbaro, Renaty Piotrowskiej-Auffret

24 marca 2019 | godz. 12:00 | Warszawa: Centrum w Ruchu, ul. Żegańska 1a

Jubileusz

Z okazji 6. urodzin artyści tworzący kolektyw Centrum w Ruchu organizują  Show and Tell. Będzie to pierwsze, od momentu powstania, wspólne spotkanie jedenastu indywidualnych języków twórczych. To format, który pomieści pokazy 20-minutowych fragmentów prac, rozmowy, praktyki i prezentacje. Twórcy zaprezentują zarówno fragmenty spektakli, które miały już swoją premierę i z powodzeniem wystawiane są na scenach polskich i europejskich festiwali, jak i pokazy w procesie, skupiające nowe pomysły, związane z obecnie realizowanymi projektami.

 

Program Show and Tell:

 

Niedziela, 24 marca

Godz. 12.00-15.00

 

Maria Stokłosa Zaproszenie Królowej Wody – fragment performansu Królowa Wody

 

Królowa Wody to ceremonia, w której spotykamy się z widzami, aby odkrywać i praktykować współczesną magię w intencji zmiany (w sobie, w innych, w relacjach z innymi, w tym kraju, na tej planecie). Staraniom tym, towarzyszy figura Królowej Wody, motywacją do działania jest cierpienie wynikające z bezsilności. Prosząc widzów o wsparcie podejmujemy próbę (ponownego) uwierzenia w sprawczą moc sztuki. Prezentacja będzie fragmentem pracy pt. Królowa Wody, która miała swój pokaz

w ramach wystawy Inne Tańce (CSW Zamek Ujazdowski) we wrześniu 2018 roku.

 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Maria Stokłosa, we współpracy z Katarzyną Sztarbałą, Mateuszem Kowalczykiem i Łukaszem Kosem

Produkcja: Fundacja Burdąg w ramach projektu Centrum w Procesie, współfinansowanego przez m. st. Warszawa

Koprodukcja: U-Jazdowski w ramach wystawy Inne Tańce

Wsparcie merytoryczne: Robert Steijn i Ricardo Rubio, Ponderosa Tanzland Festival 2018

 

Agnieszka Kryst Spirala – praktyka/lecture-performance

 

Punktem wyjścia do pracy z ruchem będzie abstrakcyjna forma spirali, która dla Louise Bourgeois jest nośnikiem najróżniejszych emocji: od lęku, przez napięcie czy gniew, aż po nadzieję i powodzenie. Elementem, który posłuży do budowania strategii choreograficznych będzie wypracowana przez Bourgeois kategoria spirali, będącej wcieleniem transformacji i nieskończoności, trwania w ciągłym ruchu, świadomego przybierania formy i jej porzucania.

 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Agnieszka Kryst
Wsparcie dramaturgiczne: Anka Herbut

 

Karolina Kraczkowska Sci-Fi Ceremonials – fragmenty spektaklu

 

Sci-fi Ceremonials (MTNXS) to inspirowana filmem Łowca Androidów wizja przyszłości spoglądająca na kondycję człowieka w świecie zaawansowanej technologii. W jaki sposób będzie on konstruować własną tożsamość? Czy nowy typ człowieka ewoluować będzie poza egocentryczny sposób myślenia, w kierunku mnogiej osobowości podyktowanej złożonością i zmiennością świata. Czy będzie utożsamiać się i integrować z ludzkością, naturą i wszechświatem. Spektakl bada zależność pomiędzy tym co organiczne i nieorganiczne, umysłem i ciałem, początkiem, trwaniem, wygaśnięciem, wyborem i iluzją. Czy istnieje skończona koncepcja człowieka, czy podlega on ciągłej ewolucji?

 

Koncept, choreografia, wykonanie: Karolina Kraczkowska

 

Rozmowy, lunch

 

Weronika Pelczyńska: Rozgrzewka i krótki taniec – praktyka

 

Podczas tego działania uwaga zebranych osób zostanie skierowana na odczucia i pamięć ciała. Celem rozgrzewki będzie celebracja ciała oraz jego ruch, jak również ucieleśnienie tego, co nazywamy wspólnotowością, wspólnym odczuciem czy byciem częścią wspólnoty. Do działania zaproszone będą wszystkie zebrane osoby, na zasadzie dowolności.

 

Ramona Nagabczyńska-de Barbaro O twarzy – fragment performansu w procesie

 

Przy okazji pracy nad spektaklem Nagabczyńska-de Barbaro zastanawia się, jak pojęcie neutralnej twarzy zmieniało się formalnie na przestrzeni lat i jak współtworzy się wrażenie silnej obecności scenicznej. Czy praca nad obecnością sceniczną zaczyna się od twarzy i rozpływa się dalej na ciało, czy może odwrotnie. Zaczyna się od reszty ciała i wylewa się na przestrzeń twarzy. Dlaczego twarz, a szczególnie oczy, są ontologicznie oddzielane od ciała? Ostatecznie, dlaczego twarz jest tak nieobecna w dyskursie zachodniego tańca, w tym w tańcu współczesnym? Czy bliższe przyjrzenie się twarzy jest jakimś kanałem, który pozwoli tańcu współczesnemu się rozwinąć? Wykorzysta również pracę twarzy wyabstrahowaną z gatunków tańca oraz momentów z historii tańca, gdzie praca z twarzą była formalnie rozbudowana.

 

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Ramona Nagabczyńska-de Barbaro

Dramaturgia: Mateusz Szymanówka

Wsparcie: Buda Kortrijk i apap Network (w ramach Kreatywnej Europy)

 

Renata Piotrowska-Auffret Trylogia – rozmowa i praktyka

 

Upolitycznienie kobiecego ciała przez pryzmat relacji między śmiercią a życiem, między prywatnym a publicznym, między systemem a jednostką jest artystycznym zainteresowaniem Piotrowskiej-Auffret od kilku lat. W ramach niego powstały spektakle Śmierć. Ćwiczenia i wariacje, Wycieka ze mnie samo złoto. W sezonie 2019/2020 planuje premierę o roboczym tytule Święto!. Z perspektywy artystki jest to trylogia. Razem z gośćmi Show and Tell spróbuje ona odpowiedzieć na pytanie, dlaczego.

 

Ask and tell, rozmowy z artystami

 

zobacz program Show and Tell na sobotę, 23 marca: http://www.taniecpolska.pl/wydarzenia/show/15626

 

Tekst kuratorski:

 

Już od sześciu lat artyści zrzeszeni w Centrum w Ruchu swoją twórczością zwiększają widoczność i obecność tańca i sztuk performatywnych w życiu kulturalnym miasta. To miejsce, tworzone i zarządzane przez samych artystów – budowane z potrzeby, pozbawione scentralizowanej władzy, oparte o horyzontalną, demokratyczną strukturę. Centrum w Ruchu było i jest naszą reakcją na zastaną sytuację: na brak ośrodków, w których można rozwijać swoją pracę, tworzyć spektakle, pogłębiać praktyki, prowadzić warsztaty. 6. urodziny Centrum w Ruchu są okazją do refleksji nad nowymi modelami współpracy, alternatywnymi wobec tradycyjnych instytucji. To moment na podsumowanie, jak działanie w kolektywie kształtuje indywidualne ścieżki twórcze.

 

Pomimo różnych zainteresowań i języków artystycznych oraz po to, by prowokować zmiany, zdecydowaliśmy się trzymać razem. Zrzeszeni w Centrum w Ruchu na co dzień dzielimy między sobą przestrzeń do pracy w Wawrze, udostępniamy salę na rezydencje oraz regularnie zapraszamy publiczność na pokazy work in progress. Powstają tu spektakle, zmieniające współczesną polską choreografię.

 

Show and Tell to praktyka pokazywania widzom obiektu i mówienia o nim. Show and Tell, na który Państwa zaprosimy, będzie pierwszym od momentu powstania Centrum w Ruchu, spotkaniem jedenastu twórców i ich języków twórczych. Pozwoli przyjrzeć się naszej pracy i praktykom choreograficznym. To format, który pomieści pokazy dwudziestominutowych fragmentów prac, rozmowy i prezentacje.

 

cały tekst kuratorski do pobrania tutaj

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia