ENG
A A A
 październik 2019 

Kraków/KCC: Warsztaty „CIAŁOWANIE na SPACERZE 2019” – prowadzenie: Piotr Stanek, Iza Orzełowska, Paweł Konior, Tomek Pomersbach, Imre Vass, Lee Brummer, Mui Cheuk Yin, Joseph Lee

26 kwietnia 2019 | godz. 09:15 | Kraków: Nowohuckie Centrum Kultury, al. Jana Pawła II 232, w godz. 9.15-16.45

Warsztaty

Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury zaprasza na warsztaty CIAŁOWANIE, które odbędą się w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER, w dniach 25-28 kwietnia. Dla wszystkich praktykujących taniec i ruch na poziomie średniozaawansowanym i zaawansowanym organizatorzy przygotowali zajęcia z takimi pedagogami, jak: Piotr Stanek, Iza Orzełowska, Paweł Konior, Tomek Pomersbach, Imre Vass, Lee Brummer, Mui Cheuk Yin, Joseph Lee.

 

Program warsztatów:

 

czwartek, 25 kwietnia

9.15-11.15 Piotr Stanek

11.30-13.30 Iza Orzełowska 

14.45-16.45 Paweł Konior

 

piątek, 26 kwietnia 

9.15-11.15 Piotr Stanek

11.30-13.30 Paweł Konior

14.45-16.45 Iza Orzełowska

 

sobota, 27 kwietnia

10.00-12.00 Imre Vass

12.15-14.15 Lee Brummer

15.30-17.30 Tomek Pomersbach

 

niedziela, 28 kwietnia

10.00-12.00 Mui Cheuk Yin

12.15-14.15 Joseph Lee

15.30-17.30 Tomek Pomersbach

 

Prowadzący:

 

Piotr Stanek  absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach takich artystów, jak m.in.: Jerzy Stuhr, Rafał Urbacki, Jens Van Daele, Jacek Łumiński, Kuba Kowalski, Remigiusz Brzyk, Paweł Miśkiewicz. Laureat nagrody publiczności w konkursie Eurowizja dla Młodych Tancerzy 2013, uczestnik dwóch edycji festiwalu Deltebre Dansa. We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty m.in.: Samsara, Zrabowali mi składaka (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), Emergency plan (rezydencja Krakowskie Centrum Choreograficzne 2015), One (produkcja teatru Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże Gdańsk 2018).

O swoim warsztacie mobile body:

Podczas porannych lekcji skupimy się na eksplorowaniu różnorodnych strategii rozgrzewki. W kontekście tańca, oprócz zmotywowania całego ciała do ruchu, jest to proces, który wiąże się z wypracowaniem umiejętności „rozgrzania kreatywności” oraz wrażliwości związanej z „używaniem” ciała w tańcu. Będziemy badać ramy i granice formy warm up’u, skupiając się na rozwijaniu adaptacji i dostrajania naszego ciała do rytmu, dynamiki, przestrzeni, tempa oraz poziomu trudności zadań. Użyjemy strategii ruchu, które będą się koncentrować na rozpoznawaniu i wykorzystywaniu indywidualnych predyspozycji i poszerzaniu mobilności naszego ciała. Wykorzystamy elementy techniki tańca współczesnego, pracy z podłogą, oraz ćwiczeń pogłębiających świadomość ciała.

 

Izabela Orzełowska – urodziła się i wychowała w Siedlcach, gdzie rozpoczęła edukację taneczną w zespole Caro Dance, kierowanym przez jej mamę Iwonę Orzełowską. W 2014 roku ukończyła Codarts – University of the Arts w Rotterdamie. W latach 2013-2016 dołączyła do zespołu Konzert Theater Bern w Szwajcarii, gdzie pracowała z takimi choreografamii, jak: Koen Augustijnen, Lisi Estaras, Marion Zurbach, Felix Landerer, Marcel Lemann, Estefania Miranda, Naninne Linning. Współpracowała tam również z interdyscyplinarnymi artystami, jak: Maricel Álvarez i Emilio Garcia Wehbi. Czynnie uczestniczyła także w procesie badawczo-twórczym dla LSD: Laboratoire Suisse de la Danse. Od kilku lat Iza dzieli swoje życie między Szwajcarią i Polską. Od 2016 roku współpracuje z Pink Mama Teatre w Bernie oraz Teatrem Tańca Caro w Siedlcach. Przed rozpoczęciem profesjonalnej kariery scenicznej odbyła kompleksowy trening w wielu dyscyplinach tańca: taniec współczesny/modern, jazz oraz hip hop. Regularnie uczy różnych form tańca w Polsce, Szwajcarii, Niemczech i Norwegii. Czerpie inspiracje i pomysły ze swojego bogatego i różnorodnego doświadczenia w tańcu, jodze i innych formach sztuki. Podejmuje śmiałe ryzyko łączenia tych dyscyplin, starając się odnaleźć w tym balans. Korzysta z techniki tańca współczesnego, jazzu i hip hopu do stworzenia bazy do dalszej eksploracji podczas zajęć, które składają się z fraz choreograficznych, kreacji i improwizacji. Przekraczanie granic gatunkowych w sztuce jest tym co interesuje ją najbardziej. Uwielbia kwestionować i przekraczać granice własnego ja.

 

Paweł Konior performer, tancerz oraz nauczyciel tańca. Studiował w Salzburg Experimental Academy of Dance, swój warsztat taneczny doskonalił w Holandii, Belgii i Polsce z takimi choreografami, jak: Pedro Goucha, Einat Tuchman, Mor Shani, Rita Vilhena, T.r.a.s.h Company, Ugo Dehaes, Tomasz Wygoda, Iwona Olszowska. Jako performera interesuje go odkrywanie nowych przestrzeni w tańcu oraz nowatorskie podejście do dawnych form ruchu. Taniec postrzega jako studium ludzkiej duszy. Poszukuje indywidualizacji ruchu i rytmu, który wypływając z wnętrza człowieka, jest niepowtarzalny niczym linie papilarne. Ruch, który go pociąga jest organiczny, bazuje na emocjach, pogłębia czucie i świadomość ciała. (materiał video: tutaj)

 

Tomek Pomersbach – tancerz i pedagog, trochę choreograf. Wychowanek wielu nauczycieli i choreografów, posiadacz certyfikatu edukacji wyższej z London Contemporary Dance School. W latach 2010-2013 tancerz Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, a od roku 2014 tancerz niezależny. Na stałe współpracuje z Pink Mama Theatre, z siedzibą w szwajcarskim Bernie. W trakcie swojej tanecznej edukacji i działalności zawodowej miał możliwość zetknięcia się z wieloma technikami tańca i różnymi metodami ich nauczania. Obecnie czerpie z tych doświadczeń we własnej praktyce pedagogicznej, którą uważa za otwartą i wciąż zmieniającą się. Wielbiciel powietrza w stawach, obrazów mentalnych oraz groove’u. Nieustająco w dialogu z własnym ciałem. (materiał video: tutaj)

O swoich warsztatach techniki tańca współczesnego i choroegrafii:

Zasadniczym tematem warsztatów będzie świadoma praca z podłogą, która stanowi naturalne oparcie dla ciała. Pomocny tu będzie obraz ciała topniejącego, lejącego się i ‘słabnącego’, który pozwoli pozbyć się napięć mięśniowych i wspomóc ruchomość stawów. Zajęcia będą obejmowały krótkie frazy ruchowe w parterze i w pionie oraz fragmenty choreografii.

 

Imre Vass – jest działającym w Budapeszcie performerem i choreografem. Pracował z węgierskimi zespołami, takimi jak: HODWORKS, The Symptoms, Artus, STEREO Akt, Márta Ladjánszki czy Theatre JEL, a poza Węgrami: Ultima Vez (Belgia), United Sorry (Austria\Holandia), Rapid Eye (Dania) i Ingri Fiksdal (Norwegia). Był beneficjentem organizacji danceWEB (2010) i uczestniczył w projekcie SPAZIO – europejskiej sieci twórców tańca (2012-2013). Od 2010 roku tworzy własne dzieła. Centrum jego zainteresowań stanowi dialog pomiędzy ciałem a umysłem oraz współzależność między performerem, performansem i widownią.

O swoim warsztacie czekając na taniec:
Taniec to istota sama w sobie. Taniec jest kapryśny i nieprzewidywalny, można wręcz powiedzieć, że jest sukinsynem. Lecz kiedy tylko się pojawia, nie możemy od niego oderwać oczu i tak bardzo pragniemy jego obecności. Podczas warsztatów zaprosimy taniec i zrobimy wszystko, aby zachęcić go do pojawienia się. Wykorzystamy improwizację i znane ćwiczenia, aby wypędzić z naszych ciał i umysłów demona sztywności. Przygotujemy nasze kanały energetyczne do tańca, aby mógł swobodnie przez nie przepływać. Wiemy, że nawet jeśli zrobimy wszystko, co w naszej mocy, nie ma gwarancji, że taniec zaszczyci nas wizytą. Jednak bez względu na to, czy tak się stanie, czy nie, będziemy wdzięczni za samo jego istnienie.

 

Lee Brummer – niezależna choreografka, międzynarodowy wykładowca akademicki goszczący na różnych uczelniach i instruktorka, a także współzałożycielka i wicedyrektor działającej w Göteborgu grupy tanecznej ilDance. (www.ildance.se). Jako performerka tańczyła w zespole Bat Dor Dance Company (Izrael), The Emanuel Gat Dance Company (Izrael) oraz z różnymi niezależnymi choreografami z całej Europy. Pracowała jako asystentka choreografa przy szeregu rozmaitych produkcji tanecznych i musicali, zarówno w Szwecji, jak i poza nią. Brummer ukończyła studia licencjackie na kierunku taniec i pedagogika na Jerusalem Academy of Music and Dance (Jerozolimskiej Akademii Muzyki i Tańca), a będąc już tancerką i choreografką, studiowała jeszcze psychologię, teatr i pilates. Na przestrzeni lat Brummer nauczała i współpracowała z takimi grupami, jak: DV8, Australian Dance Theatre, Sydney Dance Company, National Dance Company Wales czy Norrdans. Dodatkowo gościnnie prowadziła otwarte kursy specjalistyczne i wykładała na uniwersytetach i w szkołach na całym świecie oraz pracowała jako mentor dla młodych i wschodzących artystów. Od 2010 roku zajmuje się także choreografią. Obecnie jej nauczanie obejmuje anatomiczną i fizyczną eksplorację poświęconą odkrywaniu własnej indywidualności, oryginalności i możliwości swojego ciała. W jej choreografiach tekst i słowo mówione stają się niezwykle ważne, zarówno w procesie powstawania, jak i w ostatecznej wersji dzieła na scenie. Pracowała ponadto jako producentka, kierownik i koordynatorka różnych projektów i wydarzeń artystycznych w Szwecji, a także w wielu innych krajach świata.

O swoich warsztatach:
Celem warsztatów jest rozwój świadomości zarówno własnego ciała, jak i nieskończonych możliwości fizycznych każdej osoby, przy jednoczesnym nawiązywaniu połączeń z różnymi źródłami inspiracji i wykorzystywaniu różnych poziomów wyrafinowania i zaawansowania. Rozgrzejemy się, zaczynając od wyczucia ciała, poprzez przenoszenie ciężaru i nawiązywanie do ruchu szkieletu oraz różnych warstw ciała w sekwencjach ruchowych. W czasie warsztatów poruszymy kwestie improwizacji, pracy zadaniowej i  wykorzystania gotowego materiału, odkrywając techniki używania naszych indywidualnych możliwości oraz wyrażania się w bezpośredni, fizyczny sposób.

 

Mui Cheuk Yin – światowej sławy solistka. Zdobyła wykształcenie z zakresu chińskiego tańca klasycznego i etnicznego w Hongkongu. W latach 1981-1990 była pierwszą tancerką Hong Kong Dance Company. W 1985 roku wygrała konkurs dla młodych choreografów, Hong Kong Young Choreographer Competition, i otrzymała stypendium, dzięki któremu mogła studiować taniec nowoczesny (modern) w Nowym Jorku. Po powrocie do Hongkongu stworzyła własne dzieła: Awakenings in a Dream, Cursive Script oraz Diary Series. Została niezależną choreografką, tancerką  i instruktorką w latach 90. Pod patronatem Asian Cultural Council wzięła udział w międzynarodowym programie dla choreografów, International Choreographer’s Programme podczas American Dance Festival, i występowała w East & West Center na Uniwersytecie Hawajskim. Tworzyła dla City Contemporary Dance Company, Hong Kong Dance Company i Hong Kong Academy for Performing Arts. Do jej najważniejszych prac należą: Fragrant Garden, Water Music, E-motion, As Quick as Silver, Stories about Certain Women, Eulogy, la grace, Between Bow and String, Of Grandeur and Desolation, Kinetic Body Operatics, Pink Lily, October Red, Duet 3X, The Enigma of Desire – Dali vs Gala, lot.us, Shui in Feng ̇Shui, Desperately Seeking Miss Blossom, Season N w Seasonal Syndromes, Love Accidentally oraz The Tales of Miles. Jest zapraszana na liczne międzynarodowe festiwale sztuki, m.in. Hong Kong Arts Festival (1994, 2001), Belgium International Arts Festival (1994), Lisbon Culturgest (1995), Re:Orient Dance Festival w Londynie (1995), Hong Kong Festival w berlińskim Domu Sztuki Tacheles (1996), la Biennale du danse de Val-de-Marne (1997), Ein Fest w Wuppertalu (1998), Venice Biennial Dance Festival (1999), Dancing-World Festival w Kopenhadze (2000), Lyon Biennale de la Danse (2000), Beijing Modern Dance Festival w Pekinie (2001), Dance Biennale Tokyo (2002), festiwal Images of Asia w Kopenhadze (2003), czy 25. i 35. rocznicę istnienia Pina Bausch Tanztheater w Wuppertalu (1998, 2008). W 2000 roku została zaproszona przez Pinę Bausch i Folkwang Tanzstudio do stworzenia choreografii do spektaklu Whispering Colour oraz do gościnnego występu jako tancerka w The Rite of Spring z Tanztheater Wuppertal. Zdobyła tytuł „Dance Ambassador” (2000) i była czterokrotnie nagradzana przez Hong Kong Dance Alliance za choreografię. Stowarzyszenie Wai Yin Association przyznało jej tytuł „Outstanding Woman” (Wybitna Kobieta) (2001). „Jessica Magazine” ogłosił ją jedną z „Kobiet Sukcesu 2005”, a w 2007 roku otrzymała odznaczenie dyrektora naczelnego, Chief Executive’s Commendation, za pracę na rzecz społeczeństwa. Obecnie pracuje jako choreograf dla City Contemporary Dance Company w Hongkongu.

O swoich warsztatach:
Zajęcia będą oparte na improwizacji, wraz z rozgrzewką oraz połączeniem chińskich technik tańca z technikami tańca nowoczesnego (modern). Klasyczny chiński taniec jest zakorzeniony w 5000 lat chińskiej cywilizacji. Koncentruje się na oddechu, pracy ze świadomością, podkreśla ruchy okrągłe, ciągłe, twisty, łuki, pochylenia.

 

Joseph Lee – urodził się w Hongkongu. Naukę tańca rozpoczął w wieku 17 lat. Po ukończeniu studiów licencjackich na kierunku księgowość na Chinese University of Hong Kong (Uniwersytecie Chińskim w Hongkongu) postanowił kontynuować naukę tańca w The Place w London Contemporary Dance School w Wielkiej Brytanii, gdzie w 2015 roku uzyskał tytuł magistra (taniec współczesny). W swoich choreografiach i pracy tancerza dąży do poszerzania wyobraźni w tańcu poprzez rozległą „współpracę” (kooperację) z różnymi formami sztuki. Na początku 2015 roku dołączył do zespołu Unlock Dancing Plaza jako uczeń, a później został artystą-rezydentem. Współpracował z takimi artystami, jak: Crystal Pite, Maresą Von Stockert, Emmanuelle Vo-dinh i Chou Shui-yi. Jego najnowsze choreografie powstały do: It tastes like you (2016), Folding Echoes (2016), The World Was Once Flat (2018). Otrzymał nagrodę dla młodych artystów, Arts Development Award for Young Artist, przyznawaną przez Arts Development Council w Hongkongu oraz nagrodę Chin Lin Foundation of Emerging Choreographer dla wschodzących choreografów w Seulu. Pierwszy film taneczny w jego reżyserii, It tastes like you, został wyróżniony podczas Jumping Frame International Dance Video Festival (otrzymał Nagrodę Publiczności), South Taiwan Film Festival, Festival of Recorded Movement w Kanadzie, Perth Dance Festival – Screendance Award w Szkocji oraz Cine-Corps w Paryżu. W 2017 roku wspólnie z niezależną artystką i tancerką KT Yau stworzył projekt taneczny, re:do/ Joseph Lee/ KT Yau, oraz ponownie wystawił swoje solowe dzieło Folding Echoes, z którym został zaproszony na International Performance Festival w Moguncji w Niemczech, na Beijing Dance Festival w Pekinie, City Contemporary Dance Festival, Guangdong Dance Festival i Hong Kong Dance Exchange, Fukuoka Dance Fringe Festival oraz Edinburgh Festival Fringe.

O warsztatach:
Warsztaty będą stanowiły otwartą i pełną akceptacji przestrzeń dla uczestników, którzy chcą poszerzyć swój język ruchowy poprzez wykorzystanie rozmaitych narzędzi do improwizacji. Rozpoczną się od delikatnej rozgrzewki, aby zwiększyć intensywność do bardziej fizycznych zadań. Następnie wprowadzony zostanie dotyk jako główne narzędzie służące do odkrywania przestrzeni w ciele. Poprzez położenie większego nacisku na ciała i ruch innych osób uczestnicy zostaną zachęceni do refleksji nad sobą i własnymi schematami ruchowymi. Poprzez dotyk, obserwację, bycie dotykanymi przez innych i zrozumienie logiki innego poruszającego się ciała uczestnicy będą mogli aktywnie budować własne zasoby alternatyw, które zapewnią im później wolność i mnogość opcji podczas improwizacji.

 

Zgłoszenia: po wypełnieniu karty zgłoszenia dostępnej tutaj

Koszt: 4 dni warsztatów: 450 zł; 2 dni warsztatów (czwartek i piątek lub sobota i niedziela): 290 zł

Nowohuckie Centrum Kultury
Al. Jana Pawła II 232
PKO Bank Polski 08 1020 2892 0000 5602 0591 0130
tytuł przelewu: warsztaty CIAŁOWANIE – imię i nazwisko

Po uzupełnieniu karty zgłoszenia, należy poczekać na e-mail z potwierdzeniem wolnych miejsc (dopiero wtedy dokonać wpłaty!)

Kontakt: kcc@nck.krakow.pl

Więcej o festiwalu: https://nck.krakow.pl/kcc/festiwalspacer/

 

ludzie tańca

 

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia