ENG
A A A
 sierpień 2019 

Warszawa: „Butohpolis”. I Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień drugi

27 kwietnia 2019 | godz. 19:00 | Warszawa: Teatr Akt, ul. Łaziebna 9

Festiwal

W sobotę 27 kwietnia Teatr Limen Butoh oraz Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych” zapraszają na „Butohpolis” I Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh. Drugiego dnia festiwalu (start: godz. 19.00) widzowie będą mogli zobaczyć trzy performanse: Szczeliny istnienia. Pieśń semi Sylwii Hanff, Podzielenie (się) krakowskiego artysty, Krzysztofa Jerzaka oraz Schizofrenię Valentina Tszina (Berlin/Niemcy). W programie także wykład Karoliny Bieszczad-Roley (Oslo/Norwegia), zatytułowany Foto-performance: badania nad performatywnością fotografii tańca butoh połączony z prezentacją fotografii oraz pokazy krótkometrażowych filmów tańca butoh.

 

Program drugiego dnia festiwalu 27 kwietnia, godz. 19.00:

 

1. Performanse:   

Podzielenie (się)

Choreografia, taniec: Krzysztof Jerzak

Muzyka: Maja Baczyńska

Ma w sobie „podzielenie” i „dzieli się” nim. Dzieli się tym co dobre, i co złe. Tym co go buduje i co go rujnuje. Tym do czego lgnie i co odrzuca. Tym kim jest i kim chciałby się stać. Podzielenie (się) dotyka relacji podmiot–przedmiot. Stawia pytania o to, co dzieje się wewnątrz/na powierzchni – w podświadomości/świadomości. Wnika w przejawienia, które powstają w ciele/umyśle. Dotyka także relacji: tancerz–widz, ja–inni/świat.

 

Krzysztof Jerzak – tancerz butoh, choreograf, aikidoka. Naukę tańca butoh rozpoczął w 1999 roku. Pobierał lekcje u takich artystów, jak: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura, Minako Seki, Yuri Nagaoka. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami, tworząc z nimi prezentacje sceniczne i filmowe. Współtworzył także kilka grupowych spektakli. W swoim dorobku ma kilka solowych spektakli. Od roku 2018 regularnie prowadzi warsztaty butoh w kilku miastach w Polsce. Więcej o artyście: tutaj

 

Maja Baczyńska – muzyk, reżyser, autorka tekstów do utworów muzycznych (w tym libretta) oraz poezji i prozy. Regularnie koncertuje w różnych składach, wykonując muzykę intuicyjną, na styku eksperymentu i tradycji, chętnie łącząc brzmienia etniczne z elektroniką oraz improwizując do spektakli teatralnych i tanecznych.

 

Szczeliny istnienia. Pieśń semi

Butoh: Sylwia Hanff

Muzyka: Pierre Boeswillwald

Szczeliny istnienia to najnowsza praca solowa Sylwii Hanff z muzyką elektroakustyczną-akusmatyczną autorstwa wybitnego francuskiego kompozytora Pierre’a Boeswillwalda. 

 

Imagine the Abstract

being played in the G major

deep space black with flashes of darker

blackness pornographic obscenity

imagined experienced totality

Blackness light-years

Between stars (poezja znaleziona / Sylwia Hanff, fragment)

 

Sylwia Hanff – warszawska artystka, pionierka i jedna z najbardziej rozpoznawalnych tancerek butoh w Polsce. Butoh uczyła się u największych mistrzów. Mgr filozofii UW, menadżerka kultury (od kilkunastu lat organizuje wydarzenia butoh). Od roku 2002 prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła 19 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej. Stypendystka Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej o artystce: tutaj

 

Schizofrenia

Butoh: Valentin Tszin

Dźwięk: Daniel Williams

Każdy nowy krok jest w konflikcie z ostatnim. Konflikt leży między tym, czym jest ciało, a tym, czym musi być. Uczucie teraz i pragnienie następnego kroku objawia się w Butoh. Każdy nowy krok anuluje wartość ostatniego. Bez tego konfliktu nie ma Butoh. Koncepcja performansu nie odnosi się do schizofrenii w sensie medycznym, ale raczej odzwierciedla schizofrenię w wielu teatralnych, tanecznych i filozoficznych badaczach w XX wieku, jak np.: Artaud, Hijikata, Deleuze / Guattari. Ile mam dubletów? Najbardziej jednak interesująca jest nie ich ilość, ale intensywność ich istnienia w konkretnym czasie i przestrzeni.

 

Valentin Tszin – choreograf, performer, tancerz i aktor urodzony w Rosji, mieszkający i pracujący w Berlinie. Jest artystą poszukującym, eksperymentującym w zakresie teatru, tańca, performansu, z granicami tych sztuk i ich transformacją. Wyprodukował wiele performansów i projektów, w bardzo wielu brał udział. Prezentował swoje prace w kraju i za granicą na Ukrainie, w Niemczech, Niderlandach, Japonii, Kolumbii, Szwecji, Hiszpanii, Francji, Szkocji, Grecji. Jest współzałożycielem Butoh Channel Berlin i Wioski Butoh (Moskwa), reżyserem teatralnym i filmowym. Studiował butoh z takimi nauczycielami, jak: Ko Murobushi, Carlotta Ikeda, Dairakudakan, Taketeru Kudo, Sainkho Namtchylak, Flavia Ghisalberti i inni. Najnowsze jego dzieła powstają we współpracy z muzykami techno. Więcej na: http://tszin.dance

 

2. Wykład Karoliny Bieszczad-Roley Foto-performance: badania nad performatywnością fotografii tańca Butoh 

Karolina Bieszczad-Roley wprowadziła pojęcie „foto-performance”, które opisała szczegółowo w pracy doktorskiej Foto-performance: badania nad performatywnością fotografii tańca butoh, obronionej na Brunel University w Londynie w 2010 roku. Akt fotografii jest tam badany jako ucieleśnione doświadczenie fotografa, które można traktować jako jego „wewnetrzny” performance. Autorka udowadnia, że podobnie jak taniec butoh, taki performance przejawia się nie tylko w fizycznie widocznych (postrzegalnych wzrokowo) ruchach, ale także w multimodalnej, przedrefleksyjnej świadomości wzajemnej relacji między „foto-aktorem” a tancerzem Butoh.

 

Karolina Bieszczad-Roley doktor w dziedzinie fotografii Butoh. Przez ostatnie prawie 20 lat fotografowała największych tancerzy Butoh, wśród których znaleźli się: Yoshito Ohno, Atsushi Takenouchi, Katsura Kan i Daisuke Yoshimoto. Jej fotografie były wystawiane w USA, Anglii, Norwegii i Polsce. Od 2017 roku prowadzi interdyscyplinarną kreatywną platformę Butoh Encounters. Pochodzi z Polski, wykształcona w Anglii, mieszka obecnie w Norwegii, gdzie pracuje w branży filmowej. http://www.karolinastie.com

 

3. Pokazy krótkometrażowych filmów tańca butoh: 

Gardener 

Reżyseria i redakcja: Karolina Bieszczad-Roley

Butoh: Joan Laage

The Gardener – summer (premiera 2019) stanowi kontynuację The Gardener – winter (2012) i The Gardener – spring (2017). Wszystkie są filmami poklatkowymi z amerykańską tancerką Butoh Joan Laage. Wykonano setki zdjęć i zmontowano je razem, aby obudzić martwe duchy w różnych miejscach Oslo…

 

Chrysalide

Reżyseria: Damien Serban, Yann Bertrand
Muzyka: Benjamin Holst
Animacja: Hicham Bouhennana
Butoh: Jean-Louis Le Cabellec
Chrysalide ukazuje, poprzez trzy rozdziały, różne stany tańca japońskiego Butoh. Mieszając animację 3D i wideo, przeciwstawia cielesny „taniec z trzewi’ rygorom 3D i jego architekturze wielokątów. Między teksturami organicznymi i cyfrowymi. Film jest również częścią instalacji stworzonej z rzeźb i rysunków Michela Lauricelli oraz fotografii Dorothei Nold.

 

Damien Serban – w 2003 roku ukończył studia wyższe w Instytucie Sztuk Stosowanych w Paryżu. Po studiach rozpoczął poszukiwania „surowej” animacji 3D, wykorzystując także błędy oprogramowania; w wyniku jego pierwszego niezależnego projektu powstał Chrysalide. Film, dystrybuowany przez Autour de Minuit, pokazywany był na wielu międzynarodowych festiwalach i wystawiony w roku 2010 w Muzeum Sztuk Pięknych Lille, w ramach wystawy e-motion graphique. Damien Serban prowadzi dalsze badania wad oprogramowania, dzięki którym powstaje kilka filmów krótkometrażowych i eksperymentów. Więcej na: http://www.damienserban.com

 

Festiwalowi w dniach 26-27 kwietnia towarzyszy wystawa zdjęć Janusza Matuszewskiego ze spektakli Teatru Limen Butoh.

 

Janusz Matuszewski vel Yassiek – teatrem tańca pasjonuje się od 1998 roku, fotografuje od 2005. Sfotografował prawie 500 wydarzeń związanych z tańcem, w tym m.in. działania takich artystów, jak: Atsushi Takenouchi, Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch, Kibbutz Contemporary Dance Company – Rami Be’er, Béjart Ballet, Pietragalla Compagnie, Mathilde Monnier, Derevo, Gardzienice, Scena Plastyczna KUL, Polski Teatr Tańca. Współpracował z festiwalami i konkursami m.in.: Festiwal Tańca Zawirowania, Festiwal Rozdroże, Łódzkie Spotkania Baletowe, Mandala Performance Festival, Festiwal Ciało/Umysł, Festiwal Skrzyżowanie Kultur. Zdjęcia teatrów tańca Janusza Matuszewskiego publikowane były w recenzjach spektakli w prasie („Rzeczpospolita”, „Życie Warszawy”, „Przekrój”), w książkach o tańcu w Polsce: Anna Królica, Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011), Jadwiga Majewska, My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku (2013), Nienasycenie spojrzenia, red. Anna Królica (2017), a także na portalach internetowych poświęconych tańcowi.

 

Wstęp na wydarzenia w ramach programu festiwalu jest wolny.

Rezerwacja: rejestracja przez wydarzenie na FB lub przez e-mail: butohpolis@gmail.com

 

Wydarzenia towarzyszące:

25 kwietnia 2019, godz. 18.00-21.00, warsztat butoh, prowadzenie: Maruska Ronchi, zapisy i informacje: limenbutoh@wp.pl

28 kwietnia 2019, warsztat butoh, prowadzenie: Valentin Tszin, zapisy i informacje: ButohSfera, azdrojewska@publink.com.pl

  

O festiwalu: 

„Butohpolis”. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh to nowe wydarzenie na kulturalnej mapie Warszawy, poświęcone sztuce butoh – szczególnemu rodzajowi sztuki performatywnej (nazywanej czasem tańcem lub teatrem), który powstał na styku kultury japońskiej i europejskiej. Od ponad 50 lat butoh wywiera wpływ na sztukę na całym świecie i postrzegane jest jako zjawisko ponadkulturowe. Ma swoją wierną publiczność i aktywne środowisko performerów także w Warszawie, która stała się jego ważnym ośrodkiem. Powstanie festiwalu „Butohpolis” jako platformy twórczego dialogu to istotny krok na drodze rozwoju i poszukiwania własnej tożsamości polskiego tańca butoh. Nazwa „Festiwal Sztuki Butoh” podkreśla szerszy obszar butoh, który obejmuje nie tyko sztuki performatywne – znaczącą część programu festiwalu stanowi np. fotografia butoh. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „zachodnie butoh”. Program koncentruje się na polskim butoh umiejscowionym w tym kontekście – kultury Zachodu, w której butoh intensywnie poszukuje swojej specyfiki.

 

Dyrektorka artystyczna: Sylwia Hanff

Organizator: Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”, Teatr Limen Butoh

Współpraca: Teatr Akt,ButohSfera 

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa

Patronat honorowy: Instytut Muzyki i Tańca

Patroni medialni: portal taniecPOLSKA.pl, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie  

Kontakt: butohpolis@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia