ENG
A A A
 maj 2019 

Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie: Urszula Bernat-Jałocha „Showreel”, Living Space Theatre „Kaj Dzias”

23 maja 2019 | godz. 19:00 | Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

Pokaz spektaklu

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza na wieczór, podczas którego pokazane zostaną dwa spektakle – Showreel Urszuli Bernat-Jałochy i Kaj Dzias Living Space Theatre w reżyserii i choreografii Jakuba Margosika. Kaj Dzias pokazywany jest w ramach Polskiej Sieci Tańca 2019.  

 

Program wieczoru:

 

Urszula Bernat-Jałocha Showreel | 35 min

przerwa

Living Space Theatre Kaj Dzias | 60 min

 

O spektaklach:

 

Showreel

 

Showreel to obraz relacji damsko-męskich we współczesnym świecie. Spektakl przedstawia historie kobiety i mężczyzny, potraktowane momentami z przymrużeniem oka, a niekiedy całkiem poważnie. Przy wykorzystaniu kompozycji duetu, w którym obok wspólnych partii zaistnieją odrębne sola mężczyzny i kobiety, Showreel przedstawia kilka scen z życia przeciętnej pary.

Wychodząc od bardzo pierwotnych, tradycyjnych wzorców partnerskich do dzisiejszych bardziej wolnych i otwartych relacji między kobietą i mężczyzną, a także zahaczając o zjawisko metroseksualizmu, autorka zwraca uwagę na utratę harmonii damsko-męskiej, gdzie zaistniały proces zacierania płci i jej znaczenia niesie za sobą pewne konsekwencje. W spektaklu pojawia się perspektywa silnej, niezależnej kobiety, chcącej ukryć swoją chęć ucieczki od pierwowzoru kobiecości oraz mężczyzna, który łamie stereotypowy obraz modelowego wyglądu, jak i towarzyszących mu zainteresowań.

 

Showreel stawia widzowi pytania o to, gdzie się znajdujemy i do czego dążymy w relacjach partnerskich, a także szeroko pojętych w relacjach międzyludzkich i czy tak naprawdę nie tęsknimy za tradycyjnością i przeszłością. Czy w obecnym świecie pęd życia i kosmicznie szybki rozwój technologiczny może doprowadzić do nieodwracalnych zaburzeń relacji międzyludzkich?

 

Urszula Bernat-Jałocha i Marcin Motyl to artyści tancerze nieustannie poszukujący dzisiejszej tożsamości teatru tańca. „UM FOUNDATION” jest nowym projektem zajmującym się twórczością artystyczną w niezależnej i otwartej formie. Mając za sobą wieloletnie doświadczenie pracy w zespołach instytucjonalnych, z polskimi i zagranicznymi choreografami, Urszula i Marcin postanowili stworzyć niezależny zespół, mocno czerpiący z narzędzia improwizacji i pracy z publicznością. Tematem ich poszukiwań są relacje międzyludzkie we współczesnym świecie. Artyści pragną zaprosić widza do aktywnego uczestnictwa w procesie twórczym, poprzez umożliwienie jej posiadania realnego wpływu na końcowy kształt tworzonych spektakli i działań.
„UM FOUNDATION” to próba przekroczenia granic w tworzeniu nowych prac z pogranicza teatru tańca i szeroko rozumianej sztuki współczesnej.

 

Choreografia i reżyseria: Urszula Bernat-Jałocha

Tańczą: Urszula Bernat-Jałocha, Marcin Motyl

Muzyka: Ben Frost O God Protect Me, Through the Roof of Your Mouth, Carnage & Borgore Incredible, The Haxan Cloak Excavation

 

czas trwania: 35 min

 

Spektakl powstał w ramach Stypendium Twórczego MKiDN 2018.

 

Urszula Bernat-Jałocha

Tancerka, pedagożka, choreografka. Rozpoczęła edukację w zakresie tańca w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Po uzyskaniu dyplomu w 2002 roku dołączyła do zespołu Opery na Zamku w Szczecinie, a następnie w latach 2006-2008 była tancerką Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2007 roku ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie uzyskała tytuł magistra sztuki ze specjalizacją pedagoga baletu. W sezonie 2008/2009 kontynuowała naukę w Scottish School of Contemporary Dance, gdzie uzyskała tytuł Bachelor of Art, a następnie brała udział w programie apprentice dancer w Scottish Dance Theatre. Podczas studiów w Szkocji współpracowała z Janis Claxton, Thomasem Smallem, oraz Victorią Fox. Prowadziła szereg warsztatów jako nauczyciel tańca współczesnego i klasycznego min. na Międzynarodowych Warsztatach Tańca Współczesnego Dancing Poznań. Przez kilka lat  pracowała jako wykładowca tańca klasycznego i współczesnego na Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. W 2009 rozpoczęła pracę w Polskim Teatrze Tańca.

 

Marcin Motyl

Freelancer, tancerz, choreograf. Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie, a następnie w latach 2011-2017 pracował w Polskim Teatrze Tańca, gdzie miał okazję współpracować i tańczyć w spektaklach między innymi takich choreografów jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Yossi Berg, Ewa Wycichowska, Urszula Bernat-Jałocha, Iwona Pasińska. Nieustannie zdobywa doświadczenie, biorąc udział w licznych zagranicznych projektach i warsztatach prowadzonych przez takich twórców czy pedagogów jak: Franck Chartier, Gabriela Carrizo, Yuval Pick, Sjoerd Vreugdenhil, Yoshifumi Inao, Henrik Kaalund, Yi-Chun Liu, Stian Danielsen, Shi Pratt. pracuje dziś nad własną metodą pracy twórczej, kształtując jednocześnie swoisty język ruchu.

 

Kaj Dzias

 

Podobno u Romów ciągle gra muzyka- nawet, gdy nie ma co jeść. Życie staje się wtedy znośniejsze. Spektakl teatru i tańca. Od czarów, obrzędów, muzyki, pieśni, tańca, podróży, po oszustwa, kradzieże i prześladowania. Opowieść z różnych perspektyw. Trochę magiczna i zarazem dosłowna. O Cyganach? O ludziach? Zapraszamy na spotkanie z dziwakami, obcymi, artystami... Chcemy zrozumieć coś o sobie patrząc na innych.

 

Ten barwny kolaż muzyki, pieśni i tańca jest dla widza niezwykłą szansą do poznania innego świata. Zadajemy sobie pytanie − czy Cyganie mieli określony cel podróży? I co z nami? Wędrówka, jako istotny motyw spektaklu, nie dotyczy wyłącznie Romów. Inspirując się taborami przemierzającymi świat w poszukiwaniu celu, badamy swoje pragnienia, obawy, niepewności, snując wizje osobistej i ogólnoludzkiej destynacji.

 

Obok perspektywy ukazania kultury romskiej – ich pieśni, tańca, języka, energii, poczucia wspólnoty, zespół porusza wątek hejtu i nietolerancji wobec mniejszości narodowych. Spektakl powstał w oparciu o konsultacje z cyganologiem Adamem Bartoszem z Muzeum Okręgowego w Tarnowie, jako inicjatywa Jakuba Margosiaka i Anny Mikuły, którzy otrzymali stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Tarnowa i Gminy Miasta Tarnów na realizację tego projektu. Spektakl, stworzony we współprodukcji z Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie prezentowany był także w Kluczborku, Krakowie, Świnoujściu, Sejnach, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Bytomiu. Otrzymał nominację na najlepszy spektakl teatru offowego w konkursie The Best OFF 2018. W 2019 roku zostanie zaprezentowany w miejscowości Płowdiw w Bułgarii w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2019.

 

Do udziału w spektaklu zapraszani są adepci sztuk teatralnych i tanecznych z danych miejscowości. Living Space Theatre organizuje dwudniowe warsztaty których uczestnicy przygotowywani są do wzięcia udziału w dwóch scenach spektaklu. Zajęcia skierowane są do osób zaciekawionych teatrem, tańcem współczesnym, śpiewem, improwizacją taneczno-aktorską oraz połączeniem ruchu z głosem, ale przede wszystkim otwartych na nowe doświadczenia i chętnych do wystąpienia na scenie z aktorami.

 

Living Space Theatre to teatr założony przez absolwentów Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu i Wydziału Aktorskiego. Określają się jako teatr nomadyczny – bez stałej siedziby i jednej przestrzeni działania, a także jako młodzi artyści podróżujący z miejsca na miejsce, bez zapuszczania korzeni na stałe. Główną formą ekspresji w spektaklach Living Space Theatre jest taniec i ruch jako niewerbalne formy komunikacji pozwalające przełamywać bariery kulturowe, etniczne i inne.

 

Trailer: https://youtu.be/HO2mwjjE5_4


Reżyseria: Kuba Margosiak
Choreografia: Zespół
Występują: Natalia Dinges, Anna Mikuła, Grzegorz Łabuda, Kuba Margosiak
Muzyka: Iza Płachta/Monika Stańczyk (skrzypce), Kornel Uriasz (akordeon), Miłosz Potoczny(gitara)
Scenografia i kostiumy: Magdalena Paw, Małgorzata Cichoń, Grzegorz Łabuda
Aranżacja muzyczna: Marcin Słonina
Pomoc techniczna: Paweł Urbanowicz

Premiera: 30 marca 2017

 

czas trwania: 60 min

 

Jakub Margosiak

Założyciel Living Space Theatre. Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie oraz wolny słuchacz na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jest w trakcie studiów doktoranckich w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na Wydziale Aktorskim. Ukończył studia aktorskie w Michael Chekhov Academy w Nowym Jorku. Prowadzi warsztaty z Techniki Czechowa w Polsce oraz za granicą, m.in. w Chinach. Występował w spektaklach: Si C'etait ma rue w reż. Pauliny Almeida, Dawida Żakowskiego (Teatr La Pailette, Francja), Collective Jumps w chor. Isabelle Schad (Art Stations Foundation, Poznań), As We Lay Dying stworzonym przez The Bruce High Quality Foundation (BHQF) w ramach benefitu FADA: House of Madness (Watermill Center, Nowy Jork). Jego własne projekty artystyczne to Pomieszczenie zmysłów oraz Prywata konceptualna. Ponadto brał udział w International Summer Program, organizowanym przez Roberta Wilsona w Watermill Center w Nowym Jorku, prowadził warsztaty i wygłaszał prelekcje podczas International Dance Symposium Dancing in the Body of Nature, organizowanym przez International Dance Committee of the International Theatre Institute w ramach 35th ITI World Congress w Manaus w Brazylii. Był asystentem u prof. Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej podczas zajęć Techniki taneczne oraz stypendystą Rektora PWST w Krakowie.

 

Bilety w cenie 20 zł do kupienia online lub na miejscu.

 

--------------------

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu: Mazowiecki Instytut Kultury

 

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

 

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

 

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

 

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia