ENG
A A A
 grudzień 2019 

Bytom/Polska Sieć Tańca 2019/ROZBARK in Motion 2019: Kielecki Teatr Tańca „Cudowny Mandaryn”, „Stół bez szczęścia”

22 czerwca 2019 | godz. 21:00 | Bytom: Teatr ROZBARK, ul. Wojciecha Kilara 29

Pokaz spektaklu

Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. W jej ramach, podczas festiwalu ROZBARK in Motion w Bytomiu, odbędą się dwa spektakle Kieleckiego Teatru Tańca – Cudowny Mandaryn w choreografii Grzegorza Pańtaka i Stół bez szczęścia w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak.

 

Cudowny Mandaryn

 

Libretto:

Scena przedstawia ciemny zaułek w wielkim mieście i fragment wnętrza opuszczonego atelier, gdzie gnieździ się szajka złoczyńców. Złoczyńcy wysyłają Dziewczynę na ulicę, by zwabiała mężczyzn. Pierwszym, którego Dziewczyna sprowadza, jest Stary Mieszczanin. Złoczyńcy obrabowują go i mordują, a zwłoki wrzucają do otworu w podłodze. Następną ofiarą jest młody Student, którego ubóstwo ratuje od śmierci: widząc jego puste kieszenie, złoczyńcy wypędzają go. Wreszcie Dziewczyna zwabia egzotycznego cudzoziemca w bogatym chińskim stroju. Złoczyńcy ukrywają się, a Dziewczyna kusi tańcem obojętnego Mandaryna. Nagle w mężczyźnie budzi się gwałtowne pożądanie; chce zdobyć Dziewczynę, przerażoną tym wybuchem namiętności. Gdy ucieka ona od Mandaryna, z ukrycia wychodzą złoczyńcy. Usiłują zabić dziwnego gościa, zadają mu ciosy nożem, duszą, wieszają, wrzucają pod podłogę, lecz za każdym razem ów dziwny człowiek podnosi się i gnany nieprzytomnym pożądaniem, dąży ku Dziewczynie. W niej zaś budzi się litość i wzruszenie. Gdy wreszcie Mandaryn ją zdobywa, jego los wypełnia się – umiera w ramionach Dziewczyny.

 

Wersja Cudownego Mandaryna, zrealizowana dla Kieleckiego Teatru Tańca przez Grzegorza Pańtaka zawiera założenia oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu widzenia poszczególnych postaci przez choreografa i chęci utrzymania napięcia emocjonalnego tego dramatycznego baletu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.

 

trailer

 

Recenzja: Katarzyna K. Gardzina-Kubała, Teatr dla Wszystkich

https://teatrdlawszystkich.eu/drzewko-bonsai-i-mandaryn-w-czasach-metoo/

 

Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak

Libretto: Menyhért Lengyel

Muzyka: Béla Bartók

Scenografia: Luigi Scoglio

Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz

Film: Maria Łozińska

 

Obsada:

Dziewczyna – Małgorzata Kowalska

Mandaryn – Mateusz Wróblewski

Bandyci – Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski

Mieszczanin – Tomasz Słomka

Student – Dawid Pieróg

Prostytutki – Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska

Balet – Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska

 

Czas trwania: 35 min

 

Grzegorz Pańtak

Tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor KTT. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz AWF w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżbiety Pańtak, Nadii Iry Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj Utracony Krzysztofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, realizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu i Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.

 

 

 

Stół bez szczęścia

 

Wzruszająca opowieść o samotności i walce o uwagę drugiego człowieka. Ukazuje przeżycia dziecka, które jest bacznym obserwatorem i świadkiem relacji między rodzicami. Spektakl w bardzo emocjonalny sposób pokazuje radość dziewczynki przeżywaną, gdy rodzice okazują sobie uwagę i uczucie oraz smutek i strach dziecka, widzącego niezgodę między ukochanymi osobami.

 

Czasami trzeba być obok i czyjąś małą dłoń

zamknąć w swojej dużej dłoni.

Czasami trzeba spojrzeć głęboko

i uważnie w beztroskie oczy dziecka

bo dziecko boi się świata.

 

trailer

 

Choreografia: Elżbieta Pańtak

Muzyka: Abel Korzeniowski

Obsługa techniczna: Piotr Sarnecki, Paweł Lato, Paweł Mańkowski, Adam Bakalarz

Kostiumy: Elżbieta Pańtak

Reżyser oświetlenia: Grzegorz Pańtak

 

Obsada:

Dziecko – Arkadia Ślósarska

Matka – Joanna Polowczyk

Ojciec – Grzegorz Pańtak

 

Czas trwania: 25 min

 

 

Elżbieta Szlufik-Pańtak

Pedagog tańca, choreografka. Współzałożycielka i dyrektorka Kieleckiego Teatru Tańca. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała taniec jazzowy w Center Jazz w Paryżu. Wykłada jazz i kompozycję tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zrealizowała 60 spektakli, 160 krótkich form. Realizowała choreografię do spektaklu pt. Siedem Bram Jerozolimy do muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Powstały ze spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA. Laureatka nagrody Talenty 1998 Ministerstwa Kultury i Sztuki.

 

Bilety w cenie: 20 zł ulgowy, 30 zł normalny.

 

Karnety na spektakle (zakup możliwy tylko w kasie Teatru ROZBARK):

- 130 zł karnet na wszystkie spektakle, dla uczniów bytomskich szkół (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne/ponadpodstawowe), zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu ważnej legitymacji szkolnej.
- 180 zł ulgowy karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru, po okazaniu dokumentu uprawniającego do zniżek (bilety ulgowe przysługują emerytom, rencistom, uczniom i studentom).
- 270 zł karnet na wszystkie spektakle, zakup możliwy tylko w kasie Teatru.

 

***

 

Polska Sieć Tańca to pierwsza, sformalizowana sieć centrów wspierających sztukę tańca, opierająca się na współpracy dwunastu ośrodków w całej Polsce. Sieć wspiera cyrkulację rodzimych produkcji oraz wymianę artystyczną w naszym kraju, a jej otwartość zarówno na instytucjonalne teatry, jak i na niezależnych twórców, daje szansę na zaprezentowanie polskiej sztuki tańca w całej jej różnorodności.

 

W 2019 roku PST tworzą centra założycielskie Sieci: Lubelski Teatru Tańca, Kielecki Teatr Tańca, Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Krakowskie Centrum Choreograficzne, program Stary Browar Nowy Taniec, Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, oraz nowi partnerzy: Fundacji Polka dot, Centrum Sztuki Mościce, Krotoszyński Ośrodek Kultury, Suwalski Ośrodek Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Centrum Sztuki Tańca we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury.

 

Kierownikiem i pomysłodawcą Polskiej Sieci Tańca jest Maciej Kuźmiński. 

Głównym organizatorem Polskiej Sieci Tańca od 2019 roku jest Instytut Muzyki i Tańca.

 

Więcej informacji na stronie: www.pst.info.pl
Kalendarz wydarzeń

 

PST grafika 2019 (miniaturka)

 

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia