ENG
A A A
 październik 2019 

Warszawa: „Butoh Kai” – I spotkanie w ButohSferze

2 sierpnia 2019 - 4 sierpnia 2019 | Warszawa: BUTOHSFERA, ul. Narbutta 46/48 lok. 51 (Publink). Dokładny harmonogram wydarzenia w opisie.

Inne

ButohSfera jest przestrzenią, w której odbywają się zarówno regularne warsztaty butoh, jak i kilkudniowe zajęcia prowadzone przez japońskich nauczycieli, takich jak Atsushi Takenouchi, Tetsuro Fukuhara czy Takao Kawaguchi. Odbędzie się tu pierwsze spotkanie z cyklu Butoh Kai, w którym wezmą udział zarówno wieloletni praktycy, jak i osoby, które niedawno rozpoczęły naukę butoh. Pokazy performansów otwarte są też dla publiczności, bo „kai” znaczy po japońsku „spotkanie” ale też „zgromadzenie” oraz „klub” – każdy wybiera to, co jest mu bliższe. Ważne, żeby wspólnie eksplorować i doświadczać butoh.

 

Butoh Kai to otwarty przegląd performansów butoh i warsztaty prowadzone przez Krzysztofa Jerzaka i Anitę Zdrojewską. Dodatkowymi atrakcjami dla uczestników spotkania są: pokaz wielokrotnie nagradzanego filmu Kathi von Koerber Ridden by Nature z udziałem mistrza butoh Atsushiego Takenouchiego oraz autorski projekt muzyka (didjeridoo) Ruffa Libnera Oddychanie dźwiękiem. Ponadto będzie można zapoznać się też z archiwalnymi zasobami Kazuo Ohno Dance Studio – plakatami, książkami i albumami.

 

Warsztaty butoh skierowane są do osób zainteresowanych samorozwojem oraz pogłębianiem i poszerzaniem świadomości ciała. Przydatne mogą być dla tancerzy, aktorów, performerów, osób trenujących sztuki walki, jogę itp. a także dla osób bez doświadczenia, takich, które szukają autentycznego ruchu, kreatywności oraz uważnej obecność w ciele w relacji z innymi.

 

Warsztaty będą połączeniem kilku różnych metod, tworzących razem spójną całość. Krzysztof Jerzak skupi się na Aikishi taiso (gimnastyka wewnętrzna Aikido), Noguchi Taiso (gimnastyka Noguchi Michizo) i będzie eksplorować taniec z/bez obrazu, wyrażanie emocji w tańcu, improwizację, taniec indywidualny, w kontakcie z partnerem oraz w grupie; częścią warsztatu jest medytacja i głęboka relaksacja. Uczestnik warsztatu będzie mógł zagłębiać się w swoje odczucia fizyczne, emocje, wizje mentalne, poczucie przestrzeni, aby uświadamiać sobie i wyrażać doznania w autentycznym ruchu.

 

Podczas warsztatu Anity Zdrojewskiej uczestnicy będą doświadczać tworzenia autentycznej postaci scenicznej w relacji z przestrzenią i widzem. Ćwicząc w kostiumach, będą badać zależności między formą i treścią, pracować z obrazem i tekstem oraz pogłębiać sferę emocji, którymi dzielą się podczas tańca. Będą eksplorować zależności między sferą wyobraźni i językiem ciała, który pojawi się w procesie uwalniania go od zbędnych form i nawyków.

 

HARMONOGRAM WARSZTATÓW:

 

Sobota, 3 sierpnia

10.00 – 13.00 Krzysztof Jerzak
13.30 – 15.30  Anita Zdrojewska

 

Niedziela, 4 sierpnia

11.00 – 13.00  Krzysztof Jerzak
13.00 – 14.00  Anita Zdrojewska

 

PROGRAM POKAZÓW (wejściówka 20,- zł/dzień; liczba miejsc ograniczona)

 

Sobota, 3 sierpnia

19.00 Urażone guru (work in progress), Wojtek Matejko (butoh)
19.30 Punkt załamania, Anna Sulejewicz (butoh)
20.00 Cegła (work in progress), Magda Czech (butoh)
20.30 Motyl i Wilk, Maya Baczyńska (koncepcja, muzyka) Anna Juniewicz (butoh)

 

Niedziela, 4 sierpnia

18.30 Worm intelligence, Jodie Baltazar
19.00 Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever – Michel Ducerveau & Dorota Kozłowska
19.30 Punkt zero, Anita Zdrojewska (butoh), Ruff Libner (muzyka)
20.00 Podzielenie się, Krzysztof Jerzak (butoh), Maya Baczyńska (muzyka)
20.30 krople piasku, meg janus (organizm intermedialny)

 

Piątek, 2 sierpnia
18.00 - 19.00 Oddychanie dźwiękiem – Ruff Libner; wejściówka 10,- zł
==============
19.00 – 20.00 pokaz filmu Ridden by Nature – Atsushi Takenouchi, Kathi von Koerber
Po filmie dyskusja/improwizacje, wspólna kolacja.

 

Pełny program znaleźć można tutaj:

 

https://www.facebook.com/events/1117463738437770

 

PERFORMERZY:

 

Anita Zdrojewska (Punkt zero) – tancerka butoh, japonistka, malarka ikon. Od 2008 roku uczyła się butoh m.in u: Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Maia, Mai Dunsky. Prowadzi autorskie warsztaty Butoh w ButohSferze. Tańczyła m.in. Niesen (Butohpolis), improwizację z Tetsuro Fukuharą (XI Dni Japonii w Warszawie), w projekcie Joan Laage Earth Tomes (Fort Mokotów), Wesele-kekkonshiki (z Joanną Sarnecką na Matsuri i podczas finisażu wystawy w SARP) Organizatorka wielu wydarzeń związanych z butoh i współczesną kulturą japońską – warsztatów, wystaw, koncertów i projekcji filmowych (www.fundacjapompka.org.pl).

Prowadzi regularne warsztaty butoh w ButohSferze.

 

Anna Juniewicz (Motyl i wilk, fragmenty) tancerka, performerka. W swoim tańcu korzysta z technik butoh – japońskiego tańca prowokacji i zabawy, cienia i „zakazanych kolorów”. Od ponad 10 lat tańczy z wachlarzami bojowymi, łącząc w tańcu estetykę Wschodu i Zachodu. W 2017 roku na zaproszenie Tetsuro Fukuhary wzięła udział w projekcie New Butoh Space Dance w Tokio. Występowała m.in. w Nowym Teatrze, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrze Studio w Warszawie, CSW Zamek Ujazdowski, TR Warszawa, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie oraz w Tevere Art Gallery w Rzymie. Od kilkunastu lat współpracuje z artystami różnych dziedzin, szukając wraz z nimi nowych jakości w połączeniu tańca i ruchu z muzyką, wideo-artem, rzeźbą czy malarstwem.

 

Anna Sulejewicz

Różne twarze ciężaru, który nosimy. Oczekiwania, emocje, myśli, stres, presja. Załamanie, powstanie, upadek, powstanie, załamanie. Krzyk, płacz, żal. Napięcie, załamanie, upadek, przemiana.

 

D.K. & M.D. (Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever, na podstawie tekstu Borisa Viana).Wywodzimy się z działań performatywno-teatralnych w działajacej przy gdańskiej ASP grupie TeART maŻki Wojciechowskiej, gdzie metody Grotowskiego spotykają się z teatroterapią, warsztatem butoh Tatsumi Hijikaty (na podstawie m.in. pracy Katarzyny Pastuszak) oraz performancem w stylu Mariny Abramovic, a nawet elementami bliskimi twórczości Kantora. Z TeART'em zrealizowaliśmy ostatnio performans Outsider (na podstawie sztuki Psychoza 4.48 Sarah'y Kane), który prezentowaliśmy na Noc Muzeów 2019 (w budynku ASP Gdańsk) oraz podczas IV. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych i Przestrzennych "Terytoria. Granice" w CSW Toruń (05.07.2019). Jako duet mamy na swoim koncie performance "Bombikol" (wg pomysłu i pod opieką artystyczną maŻki Wojciechowskiej), który zaprezentowaliśmy podczas finisażu wystawy Polska Akademia malarstwa na Jedwabiach (ASP Gdańsk, 6 maja 2019).

 

Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever to performans, w którym przekraczający ruch i słowa, zwierzęcość i subtelność, ciało i intelekt łączą się z nieoczywistą wizualnością.

Dorota Kozłowska, Michel Ducerveau

 

Jodie Baltazar (work in progress) – artystka niezależna. Z pochodzenia Amerykanka, mieszka na stałe w Polsce. Artystka interdyscyplinarna, łącząca w swojej aktywności muzykę, performans, film, rzeźbę i działalność społeczną. Jej praca bada temat powiązań człowieka z naturą i konsekwencje rozwoju ludzkości. Przez piętnaście lat, jako muzyk i wykonawczyni „Monotrona”, stworzyła siedem jednoosobowych przedstawień, w których śpiewała, tańczyła, projektowała kostiumy i dekoracje do serii „prawie-ludzkich” postaci. Od chwili uzyskania dyplomu magistra produkcji filmowej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii (USC) w 2008 roku, tworzyła eksperymentalne i animowane filmy. Ich tematyka dotyczy głównie zagadnień ciała i jego atawistycznych związków ze światem natury, konsumpcji – zarówno konsumpcji dla przetrwania, jak i efektów konsumpcjonizmu – oraz roli gry i gier w społeczeństwie. W 2010 roku uzyskała stypendium Fulbrighta na pobyt w Polsce, gdzie podjęła się wielu projektów filmowych i eko-artystycznych. Jej przewodnik po dzikiej roślinności jadalnej w Warszawie, zatytułowany Głodni zielonej Warszawy, został opublikowany w październiku 2018.

 

Krzysztof Jerzak (Podzielenie się) – aikidoka, tancerz i choreograf. Aikido  ćwiczy od 1987 roku, obecnie posiada stopień 4 dan, jest instruktorem. Z tańcem butoh spotkał się w 1999. Pobierał nauki m.in. od takich artystów, jak Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura. W swym dorobku ma kilka solowych spektakli:  Szczery? (2002), Poza (2005), Straw-butoh (2009), Podzielenie (się) (2019).

 

W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą Integracja w terapii tańcem, w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme. Dla jego uczestników  napisał i wyreżyserował spektakl Kwiaty na chodniku. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami, muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami,  współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl Aite (choreografia i taniec). Obecnie regularnie prowadzi warsztaty w kilku miastach w Polsce.

 

Magda Czech – miejska ogrodniczka, twórczyni kolaży i aktywistka antyprzemocowa. Była przekonana, że nigdy nie odnajdzie się w tańcu i ruchu, póki dwa lata temu nie rozpoczęła praktyki butoh. Cegłą eksploruje społeczne znaczenie różnicy płci i przestrzenie, w których można ją przekraczać.

 

Maya Baczyńska [Motyl i wilk (fragmenty), Podzielenie się] – misy, głos – muzyk, reżyser, autorka tekstów do utworów muzycznych (w tym libretta) oraz poezji i prozy. Doktorantka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (prowadzi badania dotyczące filmów muzycznych). Zastępca redaktor naczelnej w magazynie „Presto. Muzyka Film Sztuka” oraz redaktor naczelna „Presto” filmowego. Założycielka grupy filmowej MUDO Music Documentaries (m.in. dokumenty muzyczne: Kilka pytań o słyszenie świata, Prawykonanie x 3, Warsaw Music: Suita warszawska II czy autorski spektakl synkretyczny Motyl i wilk). Regularnie koncertuje w różnych składach, wykonując muzykę intuicyjną, na styku eksperymentu i tradycji, chętnie łącząc brzmienia etniczne z elektroniką oraz improwizując do spektakli teatralnych i tanecznych (m.in. Butohpolis. I Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh). Współprowadzi z tłumaczem Pawłem Stroińskim bloga My Messages. Interesuje się muzyczną terapią z użyciem mis dźwiękowych.

 

meg janus / organizm intermedialny

krople piasku / w rozdarciu skrajności – doświadczenie mocy bycia

prezentacja pierwszego z trzynastu poziomów prowadzących do bramy

„Poprzez ciało, które jest dla mnie matrycą, filtrem i wehikułem, odnajduję indywidualny język wypowiedzi. Dzięki niemu docieram do ukrytych przeżyć i subtelnych obszarów duszy. Emocje i myśli uwalniają oddech i ruch. Reakcje, ich obserwacja, łapanie postrzeżeń, są skarbnicą dla rejestracji odruchów, gestów, śladów obecności lub ich braku. Ciało podpowiada dobór narzędzi. Intuicja, interakcja i improwizacja prowadzi do synergicznego sposobu działania na pograniczu odmiennych mediów tradycyjnych i nowych. Tak odkrywam wewnętrzną opowieść, która chce się wyrazić”.

www.megjanus.com

 

 

Rafał „Ruff” Libner (Oddychanie dźwiękiem, Punkt zero) – didjeridoo – muzyk, podróżnik, dźwiękowiec i autor tekstów. Na didjeridoo gra od 1998 roku. Współtwórca Radio Samsara, Nell’ Ambientes i Balanda Didjeridoo Duo. Współpracował z krakowskim Teatrem Starym, występując w spektaklu Factory 2 Krystiana Lupy,  a ponadto z Storia Theurgica Dynamic Multimedia Project, Gadającą Tykwą, Magic Carpathians, ze „Studnią O”. Podczas licznych pobytów w Nepalu koncertował i nagrywał z Shyam Nepali Group. W kwietniu 2005 został laureatem nagrody solowej dla instrumentalisty (Nowa Tradycja) a w grudniu 2007 Nell’ Ambientes i GadającaTykwa otrzymali I nagrodę w konkursie Scena Otwarta (Mikołajki Folkowe, Lublin). Od 2016 pełni funkcję prezesa w stowarzyszeniu Didjeridoo.PL,  jest też współorganizatorem festiwalu didgeridoo Dźwięki z Korzenia.

 

Wojtek Matejko (Urażone guru).  Butoh traktuję nie tylko jako sztukę performatywną, ale również jako praktykę szamanistyczną. Kiedy tańczę, wychodzę poza koncepcje społeczne, próbując wydostać się z sideł języka i analitycznego rozumowania. Dążę do transformacji i przepływu energii ze środka na zewnątrz i z zewnątrz do środka. W zeszłym roku księżycowym wykonywałem taneczne rytuały w każdy nów i pełnię księżyca – w sumie 24 występy w przestrzeni publicznej w Polsce i Europie, wykonywane dokładnie w momencie kulminacji pełni i nowiu. Była to wyjątkowa przygoda, którą kontynuuję w tym roku, tańcząc w zgodzie z astronomicznym zegarem pór roku: w wiosenną i jesienną równonoc oraz w letnie i zimowe przesilenia. Poza tymi datami od czasu do czasu wykonuję mniej lub bardziej spontaniczne spektakle na ulicach, placach i w parkach Warszawy.

 

Często tańczę również na Osiedlu Jazdów oraz w kontekście różnych akcji poświęconych ochronie środowiska (np. w Puszczy Białowieskiej, czy podczas benefitów dla klimatu). Eksploruję przestrzenie na styku aktywizmu i sztuki tańca.

 

Mój występ na Butoh Kai da możliwość zajrzenia w proces twórczy, dotyczący spektaklu Urażone guru, który będzie miał swoją premierę 20 września w Studium Teatralnym.

 


Koszt warsztatu i uczestnictwa w całym Butoh Kai – 170 zł


ORGANIZATOR – Anita Zdrojewska, azdrojewska@publink.com.pl

 

BUTOHSFERA, Fundacja Pompka, PUBLINK.

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia