ENG
A A A
 październik 2019 

Mielec/Scena dla Tańca 2019/Zamówienia choreograficzne 2018: Grupa Wokół Centrum „Trans_Miss(i)on” – chor. Iwona Olszowska, Ferenc Fehér

30 października 2019 | Mielec: Samorządowe Centrum Kultury w Mielcu, al. Niepodległości 7

Pokaz spektaklu

Samorządowe Centrum Kultury w Mielcu zaprasza na spektakl Trans_Miss(i)on Grupy Wokół Centrum z choreografią Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehéra.

 

O spektaklu:

 

Trans 
transmiss 
Miss / ona 
Mission 
On 
Transmission 
Transmit 

 

To podróż w głąb; wymiana pomiędzy heart beat, flow dynamic, pomiędzy tym, co wewnątrz i na zewnątrz; eksploracja witalnego i pierwotnego tribal oraz subtelnego suspend. Ruch zostaje tutaj poddany prawom fizyki, emocji, stanu; zanurzany w odmiennych czasoprzestrzeniach i rzeczywistościach. Pulsuje pomiędzy witalnością, pierwotnością a status quo, pomiędzy realnością a snem o lataniu. Wynurza to, co organiczne, zwierzęce, archetypowe, ale także skierowane na subtelne przebicia, nieuchwytności kosmosu i ducha. Spektakl prezentuje trans, rytuał; to droga do siebie przez połączenie z cząstką otaczającej energii Wszechświata.

  

Choreografia: Iwona Olszowska, Ferenc Fehér

Taniec: Jan Lorys, Paweł Konior, Zuzanna Nir, Piotr Skalski, Monika Świeca, Marta Wołowiec

Muzyka: Ferenc Fehér, Marcin Janus

 

 

 

Fragment recenzji:

(…) premierowy spektakl w choreografii Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehéra Trans_Miss(i)on w wykonaniu Grupy Wokół Centrum był dynamiczną, kosmiczną podróżą w świat niespożytej energii mikrokosmosu ciała. Na scenie trzy kobiety i trzech mężczyzn, wszyscy jednakowo ubrani w lekko połyskliwe, welurowe spodnie oraz koszulki z nadrukiem przypominającym obraz galaktyki. Pomimo różnic płci i charakterów – co zostaje zamanifestowane w pierwszej scenie, w której każdy tancerz dokonuje autoprezentacji, ukazując nieco inny rodzaj ruchu – bohaterów łączy ich wspólny los. Będąc cząstką wszechświata, muszą pogodzić się z wszechogarniającą kosmiczną energią, która mimo zmęczenia ciała, nie pozwala na jego stagnację i włącza je w makrokosmos ruchu. Spektakl jest niezwykle dynamiczny. Ruch przepływający płynnie przez ciało sprawia wrażenie dzikiego, czasem zwierzęcego. Sekwencje często rozpoczynają się dość spokojnie, by po chwili dojść do punktu kulminacyjnego i zatrzymać się na chwilę w momencie eskalacji, ukazując zmęczenie tancerzy. Stale towarzyszy im głośny oddech, który wydaje się być ważnym czynnikiem wzbudzającym kolejny szalony przebieg ruchu. Oddech staje się uzewnętrznieniem tego, co w środku ciała i tym samym buduje dodatkowe napięcie. Uwagę przykuwa zabieg konstruowania pozornie chaotycznych sekwencji, które nagle okazują się harmonijne i uporządkowane. Ciała tancerzy czerpią niespożytą energię z oddechu, bicia serca, światła, transowej muzyki i jak perpetuum mobile budują kolejne konstelacje. Pomimo repetytywności, poruszania się trochę mimo woli, ich „nieznośna lekkość ruchu” hipnotyzuje. Tancerze prezentują całą gamę jakości ruchowych. Plastyczne ciała w kontakcie, działanie na zasadzie fall i recovery, wyprowadzanie ruchu z konkretnych punktów na ciele i w ciele korzystając z techniki Body-Mind Centering®, trans, slow motion – to tylko niektóre elementy budujące warstwę ruchową. Całość prezentacji można uznać za metaforę transowego, czy rytualnego połączenia mikrokosmosu ciała z makrokosmosem świata. (Izabela Stańdo, taniecPOLSKA.pl)

 

Iwona Olszowska (Polska) – tancerka, choreografka, pedagog tańca współczesnego. Jako nauczyciel specjalizuje się w świadomości ciała, improwizacji, kontakcie oraz improwizacji jako performance. Posiada certyfikat Somatic Movement Educator wg metody Body-Mind Centering®. Stworzyła własny styl taneczny zwany „spiral flow dynamic”. Współzałożycielka i kierownik artystyczna Eksperymentalnego Studia EST (1989), realizującego projekty improwizacji strukturalnej, lecture-performance i site-specific – działań pionierskich w polskim tańcu w tym czasie. Tworzyła cykl Obszar tańca w Teatrze BARAKAH w Krakowie. Autorka spektakli solowych oraz choreografii dla zespołów, np. Polskiego Teatru Tańca. Realizowała także ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych – łącznie ok. 40 realizacji. Prowadziła coachingi zakończone pokazami, m.in. Falling After Paxton w Toruniu, Łodzi, Białymstoku, Wrocławiu. Pracowała w projektach z Pracownią Fizyczną, Renatą Piotrowską, Martą Pietruszką, Magdą Przybysz, Jackiem Owczarkiem, Anną Haracz, Natalią Iwaniec, a międzynarodowo z Liz Lerman, Risą Jaroslow, Maidy Withers, Pierrem Deloche, Michaelem Schumacherem. Otrzymała nagrody za choreografie oraz za konsekwentne podążanie własną drogą twórczą, osobowość sceniczną oraz stypendium Fundacji Batorego i programu ArtsLink w Nowym Jorku. Od kilku lat współpracuje z muzykiem Marcinem Janusem, tancerzem i performerem Pawłem Koniorem, bazując choreograficznie na metodzie BMC i structure impro choreography. 

 

Ferenc Fehér (Węgry) – tancerz i choreograf. Jego styl jest unikalnym i niezwykle ekspresyjnym połączeniem tańca fizycznego, teatru tańca i teatru ruchu, freestyle dance i animalistycznych form motorycznych, przetworzonych w charakterystyczny taniec. Styl Ferenca kształtuje się nieprzerwanie od 2007 roku dzięki własnej drodze i indywidualnym choreografiom, bazującym na jego konsekwentnych poszukiwaniach ruchowych i bezkompromisowym doskonaleniu oryginalnej techniki. Zaczynał jako performer w Company Finita la Commedia, z którą zrealizował 19 produkcji i zdobył 16 nagród festiwalowych. Przez ponad 11 lat swojej własnej kariery choreograficznej Ferenc stworzył 25 koprodukcji, z czego połowę poza granicami Węgier. Ze swoimi spektaklami odwiedził całą Europę i sporą część świata, ruszając w trasy w miejsca takie jak m.in: Meksyk, Brazylia, Indie, Panama, Rosja, Korea Pd., Japonia, USA, Izrael, Iran, Kanada, Singapur, Chiny, Egipt. Ferenc tworzył także kreacje pozasceniczne jak np. w filmie fabularnym World War Z czy filmie tanecznym Amper and Juice. Dzięki swojemu unikalnemu i rozpoznawalnemu stylowi, często uczy podczas zagranicznych festiwali m.in w: Chinach, Rosji, Brazylii, Hiszpanii, Rumunii, USA, Panamie, Palestynie, Iranie, Egipcie, USA, Holandii.

 

Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2018.

 

Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

 

 Scena dla tańca 2017 (miniaturka)   IMIT (oryginał)

 

 

logo KCC 2019 (oryginał)  Logo Nowohuckie Centrum Kultury NOWE (oryginał) 

 

 

  

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia