ENG
A A A
 lipiec 2020 

Otwarcie roku 2018 w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

11 stycznia 2018

W poniedziałek 29 stycznia 2018 w Domu Kultury Kadr (ul. Gintrowskiego 32, poprzednio: Rzymowskiego) odbędzie się oficjalne otwarcie roku w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Wspólny wieczór będzie okazją do zapoznania się z nową ofertą praktycznej i teoretycznej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego. Poza nowymi możliwościami 2018 rok to również czas prezentacji spektakli. Pierwsze z nich zostaną przedstawione już podczas wieczoru otwarcia.

W programie wieczoru:

18.00: Under the Dead Tree / Alexey Torgunakov / Anna Piotrowska

Prezentacja kuratorów i programu CST na 2018 rok.

19.30:

DUETY/ piotrowska&bożek&chitruszko&mackiewicz:
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A./ PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności


Od organizatorek:

W 2018 roku w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie skoncentrujemy się na szeroko pojętej edukacji w dziedzinie tańca współczesnego. Będzie to zarówno edukacja taneczna skierowana do profesjonalistów i amatorów z zakresu praktyki i teorii tańca, jak i bogata oferta spektakli oraz premier stanowiąca dopełnienie i kwintesencję działań edukacyjnych. Nasza tegoroczna oferta poszerzy się o warsztaty taneczne, warsztaty master class, laboratoria środowiskowe, wystawę, warsztaty pisania o tańcu, animacje, kino tańca oraz artykuły o tematyce tanecznej. Kuratorzy i kuratorki poszczególnych działów, pedagodzy tańca, animatorzy, tancerze i tancerki, choreografowie i choreografki oraz dyrekcja CST postarają się w tym roku pokazać, jak wiele twarzy i możliwości niesie ze sobą taniec współczesny nie tylko pod kątem artystycznym, ale także edukacyjnym. Głównym punktem programu stanie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa z dziedziny tańca Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura. Zapraszamy na wspólny 2018 rok, który upływać będzie pod kątem szeroko rozumianej edukacji tanecznej.

Paulina Święcańska, dyrektorka CST

W tym roku będziemy również kontynuować prezentację spektakli, które pojawią się w jeden poniedziałek miesiąca. W pierwszej połowie roku zobaczymy różnorodne prace, ale przede wszystkim duety, dlatego na wieczór otwierający działania CST zostały wybrane trzy różne duety, które łączy postać choreografki Anny Piotrowskiej. Obok artystów i artystek związanych z CST zapraszamy niezależnych twórców z Warszawy oraz prezentujemy spektakle z innych miast w Polsce. Dodatkowo CST będzie koproducentem czterech premier, w tym jednej dla dzieci i jednej dla młodzieży.

Agata Życzkowska, dyrektorka CST


Kuratorki programów 2018:

Hanna Raszewska-Kursa i dr Aleksandra Kleinrok – Ogólnopolska Konferencja Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura
Aleksandra Osowicz – Kino Tańca
Regina Lissowska-Postaremczak -  Kino Tańca
Hanna Raszewska-Kursa – Warsztaty pisania o tańcu
Maja Molska – Edukacja taneczna
Magdalena Przybysz – Animacje dla dzieci 

O spektaklach:


Under the Dead Tree
koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i taniec: Alexey Torgunakov 
gościnnie: Kamil Bończyk lub Szymon Dobosik
muzyka: Anna Piotrowska 
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Teatr Rozbark
premiera: 14 stycznia 2017, MU Theater, Budapeszt

Inspiracją do stworzenia pracy Under the Dead Tree przez Annę Piotrowską jest postać samego tancerza, utalentowanego Alexeya Torgunakova. Choreografia dedykowana jego wrażliwości artystycznej i ogromnej kulturze ruchu i otwartości oraz uważności na materię cielesności. Praca ta nie powstawała według konkretnie postawionych założeń – zrodziła się z obserwacji rozwijającej się emocjonalności jego tańca, która wbrew pozorom nie jest pierwszoplanowa. Punktem wyjścia były ograniczenia, jakie człowiek tworzy sam sobie w życiu. Reszta przyszła na drodze ewolucji materiału. Jak się okazuje, najczystszą drogą w obliczu śmierci – czego doświadczamy zazwyczaj pod koniec naszych dni – jest po prostu i tylko – MIŁOŚĆ. W czystej, najprostszej postaci. Jak mogę obserwować siebie, swoje myśli, swój kształt, swój przebieg? Jak mogę pokonywać swoje ograniczenia, które jako człowiek stworzony z umysłu projektuję, daję się im zniewolić i ulec ich powierzchowności? Spieszmy się kochać siebie, a będziemy potrafili kochać innych i przyjmować miłość w każdej postaci.


DUETY

Wieczór złożony z duetów bazujących na osobowościach artystów. Cechą wspólną tychże spektakli jest relacja, podszyta napięciem i byciem pomiędzy. R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. to duet osobowościowy Aleksandry Bożek-Muszyńskiej z Anną Piotrowską, w którym widzowie stają się m.in. „świadkami rozgrywki pomiędzy dostojeństwem regulowanych kulturowo sposobów posługiwania się ciałem, a (nie)winną erotyką rozkwitającą na podłożu gry towarzyskiej” (cyt. Magdalena Zamorska, taniecPOLSKA.pl).

PRZY PRZY… to duet zawieszony pomiędzy przykrością a przyjemnością Joanny Chitruszko i Anny Piotrowskiej. „Postbiblijny” taniec, jak napisała w swojej recenzji Ewa Kaleta. Oba duety łączy muzyka Michała Mackiewicza, który dzieli się swoją wrażliwością poprzez eksperymentalną muzykę elektroniczną i światło.


R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.
reżyseria: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska
muzyka act-live: Michał Mackiewicz
kostiumy: Justyna Spaleniak
light & space: Anna Piotrowska
produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAŃCA
współprodukcja: KLUB DGW
współpraca: Teatr Druga Strefa
premiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa
przedstawienie zostało zrealizowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy
Mokotów


III nagroda dla spektaklu R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. w wykonaniu Anny Piotrowskiej i Aleksandry
Bożek-Muszyńskiej przyznana przez jury w składzie: Anna Wieczur-Bluszcz, Łukasz
Drewniak i Krzysztof Sielicki podczas XV Festiwalu Sztuki Teatralnej, Rybnik 2013.
Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem został stworzony duet osobowościowy (Piotrowska & Bożek). Inspiracją do stworzenia przedstawienia był obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 okur. Obraz ten wywołuje poczucie napięcia i zawieszenia w milczącej rozgrywce pomiędzy kobietami. Gęstość erotycznych marzeń. Wyczytane tęsknoty nierozumianej miłości. Napięcie pomiędzy graczami wynika z pragnień, nie z chęci bezpośredniego starcia. Zawieszenie niespełnionej miłości, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej kobiecości. Tenis – rozgrywka pomiędzy graczami, których zadaniem jest odbicie piłki rakietą ponad lub obok siatki na pole przeciwnika w sposób utrudniający jej odbiór. Jak rozegrają grę zawodniczki Piotrowska & Bożek zaangażowane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ę ?


PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności

koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
muzyka i światło: Michał Mackiewicz
szept: Łukasz Pawłowski
tekst: Anna Piotrowska & Łukasz Pawłowski
premiera: 3 czerwca 2013, Teatr Druga Strefa w Warszawie
produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa
koprodukcja: Teatr Druga Strefa
przedstawienie sfinansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów w ramach projektu „mufmi przedstawia”


Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko Zmian(AA) pogody, czyli histeryczna nie-historia, był rozważaniem na temat histerii macicy odwołującym się do rozmów Hipokratesa z Platonem. Drugie spotkanie to przedstawienie PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności. Piotrowska przygląda się tutaj doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.
„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza”.
„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności”.
„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności.
Jakie tworzą się napięcia w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości?
Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Czy może, jak śpiewał Freddie Mercury, „Pain is so close to pleasure”? Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego, co się między nimi może wydarzyć.



Bilety: 10 zł – dostępne w Domu Kultrury Kadr, 22 843 88 oraz na stronie www.dkkadr.waw.pl

 

***


Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Partner projektu: Dom Kultury Kadr

Dom Kultury Kadr (miniaturka)


Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa


Patronat: taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, e-teatr, RDC, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR, warsawholic


Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa

 

Zakochaj się w Warszawie - logo współfinansowanie (miniaturka)

Więcej informacji: www.centrumsztukitanca.eu

 

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia