ENG
A A A
 wrzesień 2020 

Cztery spektakle w lutowej odsłonie 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca

13 lutego 2020

W weekend 22-23 lutego klub Żak w Gdańsku zaprasza na 12. Gdański Festiwal Tańca. Będzie to okazja do zobaczenia trzech spektakli artystów znanych publiczności z międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest, a także niedawnej premiery Krakowskiego Teatru Tańca przygotowanej z choreografką Ayrin Ersöz – The Entrance. Pierwszego dnia pokazane zostaną trzy duety męskie: porezydencyjny pokaz pracy inspirowanej twórczością Billa Violi – C’est pas grave Maxime’a Freixasa i Francesco Colaleo (Cie MF), przygotowany pod opieką Nimroda Freeda w ramach projektu rezydencja/premiera Gdańskiego Festiwalu Tańca 2020. Dwa pozostałe spektakle to Don’t Kiss Jerneja Bizjaka i Fabio Libertiego oraz O w wykonaniu Lost Movement Company i choreografii Nicolo Abbattisty. Drugiego wieczoru wystąpi Krakowski Teatr Tańca.  

 

 

22 lutego, godz. 19.00

 

Cie MF C’est pas grave | PREMIERA 

 

C'est pas grave (pol. nieważne, nie jest źle) to pocieszenie, które zaburza wszystkie struktury. Artyści przyjrzą się, w jaki sposób banalne wydarzenia wpływają na nasze życie, na ile jesteśmy obciążeni duchową grawitacją odczuć i zdarzeń. Inspiracją do spektaklu jest między innymi twórczość Billa Violi.

 

wykonanie: Francesco Colaleo, Maxime Freixas

współpraca artystyczna: Nimrod Freed

w ramach projektu rezydencja/premiera Gdańskiego Festiwalu Tańca 2020 

czas trwania: 35 min

 

Francesco Colaleo – tancerz i choreograf, ukończył studia w zakresie baletu i tańca współczesnego w Neapolu. W latach 2010-2012 współpracował między innymi z zespołami Roberto Zappali i Ismaela Ivo. Od 2018 roku współpracuje z CCNR / Yuval Pick i Centre Formation Desoblique. Wraz z Maxime Freixas tworzą Cie MF.

 

Maxime Freixas – choreograf, założyciel Cie MF. Wraz z młodzieżowym baletem z Genewy tańczył w choreografiach m.in. Hofesha Schechtera, Guilherme Botehlo. Obecnie współpracuje z włoskimi i szwajcarskimi zespołami. W 2019 roku ukończył pedagogikę tańca współczesnego na CND w Lyonie. W 2016 roku gościł na deskach Sali Suwnicowej klubu ŻAK z autorskim solo Sindrome Di Ulisse.

 

godz. 20.00

 

Lost Movement Company O

 

Po raz kolejny publiczność będzie miała okazję zobaczyć choreografię Nicolo Abbattistiego, który wraz z tancerzem Samuelem Ariscim uczestniczył w Solo Dance Contest 2018. Mirosław Baran tak pisał o ich spektaklu: „Arisci parodiuje figury klasycznego baletu, tańczy ze świadomie przesadnym skupieniem. Występ kończy energiczna, żywiołowa choreografia – ponownie do muzyki elektronicznej.” Tym razem pokazany zostanie duet Arisciego z Salvatorem Sciancalepore, który po ukończeniu szkoły baletowej w Toskanii studiował taniec współczesny w Londynie i współpracował z licznymi choreografami, m.in. Rolandem Pricem, Ianem Knowlesem i Francesco Nappą. Tancerze występują obecnie w Lost Movement Company założonej w 2011 roku przez Nicolo Abbattistę.

 

choreografia: Nicolo Abbattista

wykonanie: Samuele Arisci, Salvatore Sciancalepore

dramaturgia: Christian Consalvo  

czas trwania: 15 min

 

 

Fabio Liberti Don’t Kiss  

 

W 2017 roku Solo for Real Fabio Libertiego w wykonaniu Jerneja Bizjaka zajęło 2. miejsce w konkursie Solo Dance Contest, organizowanym przez Klub Żak. „Ruch, stworzony na antynomiach, był gęsty i ekspresyjny; mały i powstrzymywany; duży i powolny. Uwydatniał poczucie odrębności postaci od otaczającego ją świata. Trudny temat w połączeniu z bardzo dobrym wykonaniem przyczynił się do powstania pięknej prezentacji” – pisała Nicole Bolda po przedstawieniu. Tym razem do Klubu Żak artyści przyjadą z duetem, którego choreografia bazuje na jednej zasadzie: nie możesz przestać się całować.

 

choreografia: Fabio Liberti

wykonanie: Jernej Bizjak, Fabio Liberti

muzyka: Per Henrik Maaenpa

czas trwania: 15 min

 

 

23 lutego, godz. 19.00

 

Spektakl The Entrance jest owocem współpracy z choreografką Ayrin Ersöz, którą artyści poznali na rezydencji w Klubie Żak w 2017 roku. „Tancerze w mocnej, pełnej ekspresji i niemal siłowej, wyczerpującej fizycznie choreografii ukazują, z czym muszą mierzyć się osoby, które opuszczają swoją ojczyznę i szukają schronienia przed wojną i prześladowaniami” – pisała po premierze Luiza Nowak w portalu taniecPOLSKA.pl (Sztuka w czasach Brexitu, czyli brytyjska odsłona 23. edycji Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca).  

 

Spektakl budowany jest wokół tematu kryzysu związanego z uchodźcami. Twórcy stawiają sobie za cel przeistoczenie humanitarnej troski w formę artystyczną, która rzuci światło na – często nie wyrażane jawnie – uprzedzenia dotyczące uchodźców. Problem wkraczania Innych w obce społeczeństwa rezonuje z historią i jest niezmiennie aktualny. The Entrance eksploruje pytanie o tę aktualność, angażując artystów z trzech państw: Polski, Turcji i Niemiec, a więc ukazując spojrzenia na ten sam temat z trzech różnych perspektyw, osadzonych w innych kontekstach społecznych, ekonomicznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych.

 

choreografia: Ayrin Ersöz

wykonanie: Pamela Bosak, Magdalena Skowron, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Mateusz Ulczok

video: Grzegorz Mart

muzyka: Seirgiej Maingardt

czas trwania: 50 min

 

Krakowski Teatr Tańca powstał w 2008 roku. Założycielem Teatru jest Eryk Makohon. Obecnie Teatr współtworzy także Paweł Łyskawa oraz grupa niezależnych tancerzy. KTT działa pod patronatem instytucjonalnym Teatru Miejskiego KTO. Posiada własne studio, w którym obok pracy artystycznej, realizuje podjętą wiele lat temu misję edukacyjną. Publiczność Klubu Żak miała okazję obejrzeć ich niezwykle obrazowy spektakl, oparty na polskim folklorze – My|Wy oraz, powstały w ramach rezydencji z Ayrin Ersoz wzruszający Singulare Tantum.

 

***

 

BILETY na spektakle 22 lutego

 

30 zł / 25 zł  Karta Do Kultury*

15 zł – ulgowe*

8 zł – Karta Tancerza*

 

BILETY na spektakle 23 lutego

 

20 zł / 15 zł  Karta Do Kultury*

10 zł – ulgowe*

8 zł – Karta Tancerza*

 

*uczniowie, studenci, seniorzy, Karta Dużej Rodziny; wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

 

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia