ENG
A A A
 listopad 2020 

Ciało/Umysł: W weekend premiera „MONSTERY” Marty Ziółek i „Collective Screams” Sarah Vanhee

6 października 2020

Zbliżają się dwie ostatnie premiery tegorocznego, XIX Festiwalu Ciało/Umysł. W piątek 9 października na scenie teatrgalerii STUDIO zobaczymy MONSTERĘ w reżyserii, choreografii i według koncepcji Marty Ziółek. Tym razem Ziółek – na czele wielopokoleniowego zespołu – zaprasza w podróż do wnętrza kobiecego ciała. MONSTERA, pierwsza koprodukcja Festiwalu Ciało/Umysł i STUDIO, przyjmuje formę transformacyjnej ceremonii oddechowej, celebracji kobiecej cielesności i seksualności.

 

10 października w Szkole (ul. Emilii Plater 31) odbędzie się polska premiera pracy Sarah Vanhee Collective Screams – wykładu performatywnego poświęconego krzykowi. Belgijska artystka zestawia w nim różne – wykrzyczane wprost, ale i zduszone, niewyartykułowane – krzyki dochodzące z różnych obszarów życia. Przechodząc od społecznie akceptowanych, wpisanych w kulturowe konteksty zbiorowych krzyków do ciemniejszych, bardziej intymnych – niekontrolowanych „przecieków” albo krzyków bez końca.

 

MONSTERA

9, 10 i 11 października 

 

MONSTERA to środkowa część trylogii, w której skład wejdą także: solowy performans Ustowanie oraz grupowa praca Vulva. Do Marty Ziółek dołączają tu tancerki współpracujące z nią przy głośnym Zrób siebie: Ramona Nagabczyńska i Katarzyna Sikora, oraz aktorka Teatru Studio – Monika Świtaj. Matronkami projektu są wężowłosa, petryfikująca spojrzeniem Meduza i mitologiczne syreny o obezwładniającym, hipnotycznym głosie. Hybrydy piękne i zabójcze, niejednoznaczne jak monstera deliciosa – ozdobna roślina o trujących liściach. 

 

MONSTERA feminizuje i łączy w sobie łacińskie słowa monstrare (pokazywać, demonstrować) i monere (ostrzegać, przepowiadać). To żeńska forma od męskiego potwora. W historii kultury to kobiety częściej są przedstawiane jako monstra, furiozy, czarownice – tłumaczy Marta Ziółek. – Dlatego w spektaklu będziemy celebrować kobiecą cielesność i seksualność, jednocześnie konfrontując się z tym, co dla nas trudne i niekomfortowe.

 

więcej o MONSTERZE

 

Marta Ziółek (ur. 1986) – choreografka, reżyserka, performerka. Bada nowe formy ekspresji, sięgając po język technologii i popkultury; interesują ją współczesne rytuały, performatyka tożsamości i kobiece narracje. Łączy teatr, film, sztuki wizualne i taniec. Studiowała na MISH-u na Uniwersytecie Warszawskim i w School for New Dance Development w Amsterdamie. Stypendystka Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu (2011) i Amsterdam Fund for the Arts (2013), uczestniczka platformy „Europe in Motion” dla młodych choreografów (2012). Autorka m.in. prac: Trucizna, Pamela, Black on Black, Pixo, Zrób siebie. Współpracuje z reżyserkami i reżyserami teatralnymi, artystkami i artystami wizualnymi. Tworzy w Polsce i za granicą. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U i Teatru Studio.

 

 

Collected Screams

10 października

 

Krzykach zebranych Sarah Vanhee zestawia różne – wykrzyczane wprost, ale i zduszone, niewyartykułowane – krzyki dochodzące z różnych obszarów życia. Przechodząc od społecznie akceptowanych, wpisanych w kulturowe konteksty zbiorowych krzyków do ciemniejszych, bardziej intymnych – niekontrolowanych „przecieków” albo krzyków bez końca.

 

Vanhee zastanawia się, dlaczego nie krzyczeliśmy, skoro moglibyśmy krzyczeć i – wbrew patriarchalnej narracji – stara się odzyskać krzyk jako narzędzie, broń, metodę szybkiego uzdrowienia. Jako sposób na relaks lub środek do wyrażenia bólu, podniecenia, strachu, gniewu, radości i wszystkiego, czego nie da się do końca powiedzieć.

 

więcej o Collected Screams

 

Sarah Vanhee (ur. 1980) – performerka, autorka tekstów. Jej interdyscyplinarne prace mieszczą się między oddolnymi działaniami a sztuką instytucjonalną. Prezentowała się w otwartych przestrzeniach, więzieniach, prywatnych salonach, teatrach, korporacyjnych salach konferencyjnych. Najnowsze jej prace to: undercurrents (interwencja), Collected Screams (wykład performatywny), Making of Justice (film), The C-Project (praca w przestrzeni publicznej). Była gościem m.in. Wiener Festwochen (Wiedeń), Museo Reina Sofia (Madryt), Jihlavava IDFF, iDans (Stambuł). Założycielka kolektywu Manyone, doktorantka Antwerp School of Arts – prowadzi projekt badawczy Zasoby wiedzy – przestrzeń publiczna jako forum wymiany wypartej lub niedoświetlonej wiedzy.

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl 

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia