ENG
A A A
 listopad 2020 
Próby do spektaklu „Kantor.Burza”, Cricoteka/KTT/IMiT 2020 fot. Grzesiek Mart doc, Marcin Saltarski

Kraków/Zamówienia choreograficzne 2020: Premiera spektaklu „Kantor. Burza” w reż. Sławka Krawczyńskiego i chor. Anny Godowskiej

8 października 2020

Już za tydzień w krakowskiej Cricotece odbędzie się premiera spektaklu Kantor. Burza w reżyserii Sławka Krawczyńskiego i z choreografią Anny Godowskiej. Spektakl jest taneczną podróżą w głąb świata Tadeusza Kantora. Podróżą będącą efektem fascynacji twórczością artysty oraz głębokiej intuicji, że istnieją w niej ciągle żywe źródła nowych artystycznych możliwości. Trudno się z tym przekonaniem nie zgodzić, zwłaszcza że coraz wyraźniej nasza rzeczywistość implikowana jest doświadczeniem przeszłości – wnikającym z niej gniewem, który pociąga za sobą lęk o przyszłość. W tym kontekście premiera doskonale wpisuje się w tegoroczny program Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń –  którego kuratorami są Paweł Łyskawa i Eryk Makohon – rozpięty pomiędzy wspominanie, bycie tu i teraz a wizję tego, co może nadejść. Dzisiaj kolekcjonujemy to, co jutro stanie się częścią wczoraj. 

  

Trudne przeszłości, niepewne przyszłości  – hasło przyświecające aktualnym działaniom Cricoteki podkreśla główne wyzwanie projektu Kantor. Burza, przed którym stoją jego twórcy oraz biorący w nim udział artyści: przeniesienie idei teatru śmierci do współczesnej praktyki scenicznej. To z kolei prowokuje pytanie o sposób, w jaki wspomniane idee mogą objawić się w dzisiejszej rzeczywistości – oddalonej w czasie od traum XX wieku, zorientowanej na wygodne życie, nastawionej na technologiczny, cyfrowy postęp. Jak wyglądałaby przestrzeń  tych wzajemnych przenikań?

 

Odpowiedzią jest teatr Kantora:

 

Jest to świat i czas, gdzie wszystko dzieje się NARAZ,

gdzie dla naszej pragmatycznej CODZIENNOŚCI

wszystko okaże się bezskuteczne,

bezcelowe,

jakieś niepoważne,

gubiące się w sprzecznościach.

 

Spektakl Kantor. Burza jest poszukiwaniem czasoprzestrzeni, usytuowanej pomiędzy życiem a śmiercią, przeszłością a teraźniejszością. Czasoprzestrzeni, którą najlepiej oddaje zjawisko śnienia. W tym sensie teatr Krawczyńskiego i Godowskiej staje się pracą z nieświadomością i snem.

 

Inspiracją do powstania spektaklu była nie tylko twórczość, którą Tadeusz Kantor po sobie pozostawił, ale również bezpośrednie doświadczenia dwójki twórców z jego teatrem: 

 

W 1990 roku – o ile dobrze pamiętam – w warszawskim klubie „Stodoła” obejrzałem spektakl Nigdy tu już nie powrócę Tadeusza Kantora. Nawet dzisiaj, po tylu latach, nie potrafię w pełni oddać w słowach tego doświadczenia. Było ono zarazem duchowym, jak i fizycznym doznaniem, mającym w sobie coś z ekstazy, w której śmiech, tragizm, pulsowanie i rytmiczność życia oraz jego groza łączą się w nierozerwalną całość. Nidy później nie znalazłem w teatrze podobnych przeżyć.

 

Teatr Kantora był jedną z najważniejszych inspiracji, które poprowadziły mnie ku poszukiwaniom metody w obrębie pracy ze snami i nieświadomością. „Kantor. Burza stanowi domknięcie pewnego długiego etapu mojej twórczości. Jest czymś, w rodzaju powrotu do źródeł, a zarazem podziękowaniem i hołdem, jaki chciałbym złożyć wielkiemu artyście, któremu tak wiele zawdzięczam.  

Sławek Krawczyński

 

W pracy nad spektaklem Kantor. Burza Krawczyński i Godowska sięgają po wypracowane przez siebie, autorskie metody. Nazwana przez nich Świętem snów wyrosła z mocnych inspiracji psychologią analityczną C.G. Junga oraz psychologią procesu A. Mindella. Polega ona na wniknięciu w interesujący nas aspekt świata za pomocą pracy ze snami i nieświadomością, na próbie doświadczania ukrytych tam, często zaskakujących, treści.

 

Sposób oraz struktura pracy nad spektaklem Kantor. Burza przypomina wcześniejsze projekty dwójki artystów: Niżyński. Święto snówBataille i świt nowych dni, Simone – każdy z nich odnosił się do realnych postaci, ich życia i twórczości. Dlatego materiałem źródłowym do powstania i realizacji Kantor. Burzy stały się zapisy spektakli Kantora, fragmenty prób, teksty, malarstwo, rysunki. Z kolei bardzo ważnym tropem interpretacyjnym, prowadzącym w głąb tej, sztuki mit orficki:

 

Jan Kott w jednym ze swoich tekstów porównał Kantora do Charona, przewożącego ludzi i z powrotem przez wody Styksu. Moim zdaniem trafniejsze byłoby porównanie Kantora do Orfeusza, który swoją sztuką, nie tylko symbolicznie, ale wprost i konkretnie – czyli tak jak człowiek stojący naprzeciw innego człowieka – rzuca wyzwanie Śmierci. To coś więcej niż artystyczny gest.

Anna Godowska, Sławek Krawczyński

 

Premiera spektaklu odbędzie się 15 października (pokaz zamknięty), na pokazy otwarte dla publiczności Cricoteka, zaprasza – 16 i 17 października o godz. 19.00. Informacje o pokazach także w naszym kalendarium wydarzeń

 

reżyseria: Sławek Krawczyński

choreografia: Anna Godowska 

występują: Natalia Dinges, Daniela Komędera, Paweł Łyskawa, Piotr Skalski, Magdalena Skowron, Bartosz Ostrowski

reżyseria świateł: Ewa Garniec
kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
kuratorzy projektu: Eryk Makohon, Paweł Łyskawa

koordynatorka projektu: Izabela Zawadzka

promocja: Marzena Boniecka boniecka@cricoteka.pl / tel. 506164326
producent: Cricoteka

współproducenci: Instytut Muzyki i Tańca, Krakowski Teatr Tańca

partner projektu: Fundacja PZU

 

Bilety dostępne na stronie: https://bilety.cricoteka.pl/

 

Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia Choreograficzne 2020

Projekt finansowany jest ze środków Fundacji PZU.

 

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

 

Wydarzenie: FB

Strona organizatora: https://www.cricoteka.pl

 

Cricoteka Nowe Logo (miniaturka)

 

IMIT (miniaturka) Logo Krakowski Teatr Tańca (miniaturka)

 

PZU (miniaturka)

 

taniecPOLSKA.pl (miniaturka)

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia