ENG
A A A
 styczeń 2021 
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Wydarzenia Międzynarodowego Festiwalu CLASH! dostępne bezpłatnie online

Wydarzenia Międzynarodowego Festiwalu CLASH! dostępne bezpłatnie online

11 stycznia 2021

Międzynarodowy Festiwal CLASH! Hybryda modeli tanecznych – między klasyką a współczesnością odbył się w dniach 8-13 grudnia 2020 roku. Był intensywną podróżą po świecie tańca, umożliwiającą „wirtualne spotkanie” partnerów europejskich reprezentujących różne kraje. Przez sześć dni trwania festiwalu codziennie emitowano jedno wydarzenie dedykowane tańcowi na oficjalnej stronie clashproject.eu oraz na portalach Facebook i Vimeo, przedstawiające okrągłe stoły i spektakle screendance wyprodukowane przez zespoły tańca biorące udział w projekcie Clash!.

 

Projekt współfinansowany był w ramach programu Unii Europejskiej Creative Europe, którego liderem jest Balletto di Roma (Włochy). Głównym koordynatorem Międzynarodowego Festiwalu CLASH! był Uniwersytet La Sapienza w Rzymie (Włochy). Codziennie rolę kuratora Festiwalu pełnił inny zespół taneczny-partner projektu – Balletto di Roma (Włochy), 420PEOPLE (Czechy), Companhia de Dança de Almada (Portugalia), Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria), Polski Teatr Tańca (Polska), który koncentrował się na konkretnym zagadnieniu poruszanym w ramach tej inicjatywy w ciągu ostatnich dwóch lat.

 

Podczas tygodnia Festiwalu program online śledzony był przez setki widzów z całego świata. Czat na żywo w sieci społecznościowej umożliwił interakcję pomiędzy partnerami festiwalu i zaproszonymi przez nich gośćmi a widzami. Stworzony przed wybuchem pandemii Międzynarodowy festiwal CLASH! musiał w trakcie swojej realizacji zmierzyć się z nową złożonością współczesnych czasów, stając się nowym wydarzeniem „hybrydowym”, wykorzystującym narzędzia cyfrowe i „na żywo”, odkrywającym w trudnej rzeczywistości pandemii możliwość niespodziewanej ewolucji oraz szansę na kolejny krok w kierunku nowych obszarów badawczych. 

 

Filmy wideo z poszczególnych dni Festiwalu są dostępne na stronie https://vimeo.com/clashproject. Użytkownicy mogą uzyskać dostęp, pisząc na adres office@clashproject.eu

 

 

Dzień 1 

 

Kuratorem dnia otwierającego był zespół 420PEOPLE: po prezentacji dyrektora Václava Kuneša odbył się okrągły stół i warsztaty na temat rozwoju publiczności i skutków pandemii. Kluczowymi prelegentami byli Petra Kašparová (ekspert ds. reklamy 420PEOPLE), Rosťa Novák (aktor, reżyser, performer, choreograf, założyciel i dyrektor nowego zespołu cyrkowego Cirk La Putyka oraz dyrektor artystyczny wielofunkcyjnej przestrzeni Jatka78) oraz Lukáš Jandač (dyrektor międzynarodowego projektu start-upowego GoOut).

 

Następnie zespół 420PEOPLE zaprezentował spektakl screendance ORĪGĪ (reżyseria, koncepcja i choreografia: Václav Kuneš- zdjęcia i postprodukcja: Tomáš Vlček). W filmie udział wzięły trzy tancerki (Simona Machovičová, Francesca Amante, Fanny Barrouquére) – tancerka baletowa, tancerka musicalowa i adeptka sztuk walki. Po początkowym zderzeniu(clash!) pomiędzy tancerkami powstał nowy, czwarty, styl, który okazał się być jedynym kanałem komunikacji, pokazującym, że ciało jest najlepszą technologią, jedyną możliwą prawdą. 

 

Dzień 2 

 

Kuratorem dnia drugiego był Polski Teatr Tańca: tematem dnia, przedstawionym przez Iwonę Pasińską (dyrektor PTT) i Agnieszkę Jachym (tancerkę i koordynatorkę Projektu CLASH!) było „Optymalne szkolenie dla współczesnego tancerza i zaangażowanie publiczności w codzienne życie tancerza”. Międzynarodowi choreografowie, Václav Kuneš (Czechy), Maciej Kuźmiński (Polska) i Yoshiko Waki (Niemcy), wspólnie zastanawiali się nad tym, jakie techniki mogą wspierać kształcenie tancerzy współczesnych i dyskutowali o tym, jak dotrzeć do szerszej publiczności i zaangażować jej członków w taniec.

 

Następnie Polski Teatr Tańca zaprezentował spektakl screendance zatytułowany Find the love in the dark w choreografii Davide Valrosso w ramach współpracy twórczej z Balletto di Roma. Spektakl taneczny porusza temat miłości i „zderzenie” dobrego z tym, co trudne (artyści tancerze Polskiego Teatru Tańca: Agnieszka Jachym, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba; muzyka: Zbigniew Kozub; zdjęcia: Marek Grabowski; edycja: Edyta Pietrowska). Polski Teatr Tańca udostępnił również sesję Q&A na żywo na swoim profilu na Facebooku. 

 

Dzień 3

 

Rolę kuratora dnia trzeciego pełnił Balletto di Roma. Tematem dnia, zaprezentowanym przez Luciano Carratoniego (dyrektora generalnego Balletto di Roma), był „Trening hybrydowy dla współczesnych tancerzy i nowe strategie ścieżek szkoleniowych”. Dyskusje okrągłego stołu były prowadzone przez Francescę Magnini (dyrektor artystyczną Balletto di Roma), a udział w nim wzięli następujący rozmówcy: Valerio Longo, zastępca dyrektora artystycznego, Andrea Costanzo Martini (międzynarodowy choreograf), Adriana Borriello (dyrektor artystyczna Da.Re) i Suzan Tunca (Międzynarodowe Centrum Sztuki Choreograficznej/International Choreographic Arts Centre - ICK Amsterdam).

 

Następnie zespół Balletto di Roma zaprezentował spektakl screendance [dis]solution: trzech tancerzy/choreografów Polskiego Teatru Tanca – Agnieszka Jachym, Jerzy Kaźmierczak i Zbigniew Kocięba – pojechało do Rzymu, aby stworzyć spektakl dla trzech tancerzy Balletto di Roma – Giulii Strambini, Michele Ruggiero, Lorenzo Castelletta – w ramach badań nad ruchem opartym na improwizacji i konfrontacji indywidualności z grupą (asystentka: Roberta De Simone; wideo: Matteo Carratoni; światła: Emanuele de Maria).

 

Dzień 4 

 

Kuratorem czwartego dnia był Derida Dance Centre / Art Link Foundation (Bułgaria). Tematem dnia, który zaprezentowali Atanas Maev (dyrektor generalny Derida Dance Center) i Milena Videnova (asystentka produkcji Derida Dance Center), była „Dyplomacja kulturowa jako narzędzie wspierające osiągnięcia przed i po w sytuacji nowej normalności”. Kluczowymi prelegentami byli: Axenia Boneva (Ministerstwo Kultury Bułgarii), Desislava Pancheva (osoba kontaktowa ds. kultury w Biurze Projektu Creative Europe), Stefka Tzaneva (Instytut Goethego, starszy ekspert), Biliana Genova (szefowa departamentu kultury w Sofii).

 

Następnie zespół Derida Dance Centre zaprezentował spektakl screendance Fractus: choreograf Jivko Jeliazkov wraz z Vladislavem Ilievem (artystą wizualnym) i Ivanem Shopovem (kompozytorem) stworzyli wizualny spektakl tańca, w którym ciała oddziałują na siebie w pewnej geometrycznej strukturze. Relacja wewnętrzna rozwija się wielowarstwowo, budując uniwersalny wzorzec, który asocjacyjnie prowadzi widza do osobistego doświadczenia (tancerze: Ivona Mashova, Simona Todorova, Philip Milanov, Vyara Bolgradova; asystent projektu: Isabel Mitkova; kamera: Nikolay Karasabev, Dimitаr Kunev, Alexаnder Genchev – napisy; edytor wideo: Nikolay Karasabev).

 

Dzień 5

 

Kuratorem piątego dnia był zespół Companhia de Dança de Almada. Temat dnia, zaprezentowany przez dyrektor artystyczną Anę Macarę, skupiał się na procesach twórczych wraz z autorami poszczególnych prezentowanych na festiwalu utworów. Temat ten został zgłębiony również w ramach utworu tanecznego Noir Bruno Duarte oraz jego adaptacji filmowej w reżyserii Marty Romero. Pozostali choreografowie, którzy wzięli udział w panelu poświęconym procesom twórczym w ramach Projektu CLASH! to: Vaclav Kunes (Republika Czeska); Jivko Jeliazkov (Bułgaria); Davide Valrosso (Włochy); Agnieszka Jachym, Jerzy Kaźmierczak oraz Zbigniew Kocięba (Polska).

 

Przyjmując tę samą estetykę i klimat filmu noir, w przeciwieństwie do współczesnej ścieżki dźwiękowej i ruchu, spektakl Noir powstał na kanwie szeregu założeń różnych partnerów, które zainspirowały dzieło, w którym jednostka zderza się z grupą, która z kolei sama w sobie stanowi konfrontację bytów (spektakl: Beatriz Rousseau, Bruno Duarte, Francisco Ferreira, Joana Puntel, Luís Malaquias, Mariana Romão and Raquel Tavares; zdjęcia i klasyfikacja: Lluís Miras; muzyka: Brenda Lee, Bruno Duarte, Davidson Jaconello i Martin Phipps).

 

Dzień 6 

 

Aby wspólnie zastanowić się nad wpływem, jaki pandemia wywarła na dziedzinę performance’u, ostatni dzień festiwalu został poświęcony otwarciu przestrzeni pod wymianę myśli na temat roli, jaką digitalizacja może odegrać w procesie informowania na temat działań tanecznych, a także na temat możliwości finansowania, jakie w najbliższej przyszłości programy Unii Europejskiej zapewnią osobom zajmującym się tańcem. 

 

Kuratorem dnia szóstego był Uniwersytet La Sapienza w Rzymie oraz Balletto di Roma. Temat dnia: „Doświadczenie: Wyciągnięte wnioski, nowe ścieżki i perspektywy” został przedstawiony przez Vito Di Bernardiego (profesora zwyczajnego oraz menedżera projektu CLASH! na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie). Francesca Billi (międzynarodowe relacje związane z Projektem CLASH!) był moderatorem dialogu prowadzonego przez trzech głównych przedstawicieli  instytucji europejskich: Marta Gutierrez Benet (kierownik programu, koordynator programu Erasmus+, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury), Willibrord Sluijters (kierownik działu REGIO/G.4. – Włochy/Malta – Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej), Pedro Velazquez (zastępca kierownika działu „Creative Europe”, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury). Letizia Gioia Monda (adiunkt ds. technologii cyfrowych w dziedzinie tańca i spektakli teatralnych na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie) w rozmowie z Andrea Costanzo Martini(choreograf gościnny Balletto di Roma) opowiadała o strategiach transmisji, które choreograf przyjął podczas pandemii. W dyskusjach drugiego okrągłego stołu uczestniczyli Cristina Da Milano(wiceprzewodnicząca CAE – Culture Action Europe), Andreas Hannes (programista artystyczny i producent Cinedans Fest) oraz Ariella Vidach (choreograf, pedagog tańca, dyrektor artystyczny AiEP/Avventure w Elicottero Prodotti); ich rozmowy skoncentrowały się na wizjach, spostrzeżeniach i doświadczeniach dotyczących roli technologii cyfrowych w czasie pandemii COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem procesu cyfryzacji języka tańca i choreografii jako części naszej kultury. 

 

Następnie Uniwersytet La Sapienza w Rzymie zaprezentował spektakl wideo Hybryda modeli tanecznych. Wizualne opowiadanie historii choreograficznych procesów twórczych: wizualna opowieść o choreograficznych procesach twórczych, opracowanych przez pięć zespołów tanecznych, partnerów Projektu CLASH! (reżyseria i edycja: Chiara Crupi; dramaturgia Letizia Gioia Monda; wkład audiowizualny Balletto di Roma, 420PEOPLE, Polski Teatr Tańca, Companhia de Dança de Almada, Derida Dance Center).

 

Wydarzenie odbyło się w ramach projektu CLASH! When Classic And Contemporary Dance Collide And New Forms Emerge, współfinansowanego z unijnego programu Kreatywna Europa (Grant Agreement No 2018-2032/001-001).

 

Instytucje wspierające:

 

Clash partnerzy (miniaturka)

 

 

Strona internetowa  

Facebook 

 

E-mail: comunicazione@ballettodiroma.com 

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia