ENG
A A A
 styczeń 2021 
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31

Polski VR „Noccc”, wyreżyserowany przez kobiety, debiutuje na Sundance

13 stycznia 2021

VR Noccc (ang. tytuł Nightsss), debiut reżyserski Weroniki Lewandowskiej i Sandry Frydrysiak, będzie miał swoją premierę na Sundance, najważniejszym festiwalu kina niezależnego na świecie.

 

Noccc to wirtualny, erotyczny poemat, który powstał w niespełna pół roku w Laboratorium Narracji Wizualnych w Łódzkiej Szkole Filmowej. Dzięki goglom wirtualnej rzeczywistości publiczność Sundance będzie mogła zanurzyć się w trójwymiarowym i interaktywnym doświadczeniu poezji i tańca.

 

Punktem wyjścia dla scenariusza siedmiominutowej eksperymentalnej animacji Noccc stał się wiersz slamowy autorstwa Weroniki Lewandowskiej. Artystka wykorzystuje w nim charakterystyczne dla języka polskiego dźwięki, tworząc onomatopeistyczne krajobrazy przekraczające bariery językowe.

 

Do stworzenia doświadczenia artystki zainspirował projekt badawczy poświęcony percepcji tańca i ruchu w wirtualnej rzeczywistości, który realizowały na Uniwersytecie SWPS, pisząc swoje rozprawy doktorskie o sztuce (Lewandowska o doświadczeniu immersyjnym w performatywnych praktykach artystycznych, a Frydrysiak o tańcu jako praktyce kognitywnej w kontekście nowych technologii i neuronauk). Za choreografię w filmie odpowiada Kaya Kołodziejczyk.

 

„Noccc” to bardzo sensualne i ucieleśnione doświadczenie poezji – przyznaje Lewandowska. Postanowiłyśmy  zaproponować międzynarodowej publiczności immersję w dźwiękowe struktury języka polskiego. Zaprojektowaliśmy interakcje z wierszem, które – dzięki ruchowi rąk w VR – pozwalają osobie zanurzonej „grać” na warstwie głosu – dodaje.

 

W „Nocccy” spotykamy też tańczącą postać, która zaprasza nas do eksploracji przestrzeni wirtualnej, rozwijając jednocześnie kinetyczną empatię – tłumaczy Frydrysiak. Intuicyjnie odwzajemniamy ruchy postaci, a gdy uruchamiamy nasze ciała, poziom zanurzenia  w VR się zwiększa – są na to dowody naukowe – dodaje badaczka.

 

W tym roku Sundance stawia na takie wartości jak równość i różnorodność. Jak podają organizatorzy, połowę filmów – czyli aż 70 filmów – wyreżyserowały kobiety, sześć kierowanych było przez jedną lub więcej osób niebinarnych; 71 zostało wyreżyserowanych przez jedną/jednego lub więcej artystek_ów kolorowych; 21 przez jedną lub więcej osób, które identyfikują się jako osoby LGBTQ+.

 

Na festiwalu zaprezentowanych zostanie około 140 filmów i doświadczeń VR/AR/XR, wybranych z ponad 14 tysięcy zgłoszeń z całego świata. Praca Noccc znalazła się w sekcji New Frontier – ekspozycji festiwalowej prezentującej innowacyjne sposoby opowiadania historii, które wykorzystują nowe technologie. Utwór Lewandowskiej i Frydrysiak to pierwsza polska realizacja wirtualnej rzeczywistości prezentowana w historii Sundance.

 

Tegoroczna edycja Sundance Film Festival odbędzie się w dniach 28 stycznia – 3 lutego zarówno w Internecie, jak i w wybranych kinach na terenie Stanów Zjednoczonych. Bilety dostępne na stronie festiwalu (https://festival.sundance.org/).

 

 

Więcej o VR Noccc: http://bit.ly/Nightsss

Trailer VR Noccc: https://vimeo.com/424299323

VR “Nightsss” (Noccc) na Sundance Film Festival: http://bit.ly/Nightsss-Sundance 

 

Facebook, Instagram, Twitter

 

 

Reżyseria i Scenariusz: Weronika Lewandowska, Sandra Frydrysiak

Wiersz Noccc i Wykonanie: Weronika Lewandowska

Produkcja: Film School in Łódź, Visual Narratives Laboratory (vnLab), VR/AR Studio

Producenci: Krzysztof Franek, Krzysztof Pijarski, Pola Borkiewicz, Jacek Nagłowski

Producentka wykonawcza: Weronika Lewandowska

Współpraca produkcyjna: Anna Piekarska-Szczerba

 Choreografia: Kaya Kołodziejczyk

Środowisko Wizualne 360°, Animancje 3D i Postprodukcja: Render Boys: Marek Straszak, Arek Zub

Dźwięk przestrzenny i Interakcji: Przemek Danowski

Muzyka: Marcin Macuk

Programowanie środowiska VR i Inetrakcje: Piotr Apostel

UX/Unity Programowanie: Piotr Nierobisz

Produkcja Audio: Emma Production

Dźwięk nagrano w studio #Venice Bitch#

Głos nagrano w Black Kiss Studio

Interakcje audio obsługiwane przez Wwise © 2006-2020 Audiokinetic Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Tłumaczenie wiersza: Bohdan Piasecki

Koordynacja kaskaderska: SAS-RIG Antigravity: Andrzej Słomiński, Piotr Nowacki, Tadeusz Perkowski

Motion Capture: Sławosz Tejkowski, Roman Savchenko

Opieka merytoryczna: Sandra Frydrysiak

Konsultacje i Nagranie Kamerą 360°:  Wojciech Olchowski

 

 

 

O twórczyniach:

 

Weronika Lewandowska – reżyserka, autorka scenariusza i producentka wykonawcza doświadczenia VR Noccc. Poetka spokenwordowa, performerka, doktor nauk humanistycznych, badaczka nowych i cyfrowych sposobów opowiadania historii.

Jej wiersz Nocc, przetłumaczony na 13 języków,  prezentowany był na slamach poetyckich w ponad 20 krajach i na trzech kontynentach. Można go było usłyszeć także podczas wystawy The Liberated Voice – Sound Poetry w Palais de Tokyo w Paryżu (2019), która prezentowała najważniejsze zjawiska i utwory poezji dźwiękowej w XX-XXI w. W 2020 roku w ramach rezydencji artystycznej w Pradze, pracowała nad artystycznym wykorzystaniem technologii 360° do live performansu (International Visegrad Fund, Bazaar Festival/Cross Attic). Otrzymała stypendium artystyczne m.st. Warszawy (2021). Prowadzi warsztaty z creative writing, digital storytellingu i performansu..

 

Wybrane prace: pdf (en)

Slamowe wykonanie Wiersz Noccc: https://vimeo.com/34963162

Projekt plan.kton: https://vimeo.com/34472863

 

Instagram, Twitter

 

Sandra Frydrysiak – reżyserka i autorka scenariusza doświadczenia VR Noccc. Badaczka tańca. Autorka książki Taniec w sprzężeniu nauk i technologii. Nowe perspektywy w badaniach tańca (2017). Doktorka nauk humanistycznych, kulturoznawczyni i socjolożka pracująca naukowo w obszarach new media studies, dance studies oraz gender studies. Adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, koordynatorka jednego z semestrów studiów School of Ideas. Projektowanie innowacji społecznych, członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology UAM. Trenerka antydyskryminacyjna specjalizująca się w gender mainstreamingu, opiekunka naukowa koła MyGender.

 

Wybrane publikacje naukowe: https://swps.academia.edu/SandraFrydrysiak

Facebook, Instagram

                                                         

 

*** 

 

Laboratorium Narracji Wizualnych: vnLab powstało w ramach pilotażowego konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Regionalna Inicjatywa Doskonałości przy Szkole Filmowej w Łodzi. Zadaniem Laboratorium jest produkowanie eksperymentalnych utworów artystycznych, podejmowanie twórczej i naukowej eksploracji obszaru technologii związanych z narracją, takich jak cinematic VR, stereoskopia, interaktywny dokument i inne interaktywne formy wizualne, esej filmowy, i wreszcie cyfrowe, wielomedialne publikacje. Wszystkim tym eksploracjom ma towarzyszyć refleksja naukowa, czy to w postaci badań widowni, m.in. pod kątem oddziaływania produkowanych w ramach Laboratorium utworów, czy też w ramach corocznych, podsumowujących działania laboratorium konferencji.

http://vnlab.filmschool.lodz.pl/

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia