- Stereotypowo patrzymy na Requiem jako na mszę żałobną, jednak nie jest taką wyłącznie. Każdy z utworów, które się na nią składają, ma pewną dynamikę, obrazowość sytuacyjną. Powinniśmy spojrzeć na to, jak na dzieło kompletne – ruch, dźwięki instrumentów, głos. Uważam, że możemy tańczyć do każdej muzyki. Nawet jeśli jest to utwór kojarzący się z sferą sacrum. Nie żyjemy w czasach średniowiecznych, kiedy taniec uważano za coś grzesznego. Ciało tancerza jest instrumentem, tak jak skrzypce dla muzyka czy głos dla śpiewaka. Przekaz w tym utworze jest ilustrowany nie tylko poprzez dźwięki, ale także poprzez taniec. Dopiero wtedy ten jest pełny, perfekcyjny, pokazujący cała paletę emocji. Nie widzę już innej inscenizacji Requiem niż taneczna, połączona z chórem. Ruch tancerzy inspirowany jest muzyką: mamy w niej emocje, harmonię, tempo. Dzięki temu mamy zobrazowanie, uplastycznienie muzyki Mozarta – podkreśla Jacek Tyski.
Bytom/Opera Śląska: Wolfgang Amadeusz Mozart „Requiem d-moll” – chor. Jacek Tyski
19 marca 2021 | godz. 18:00 | Opera Śląska | Bytom
Pokaz spektaklu
Bytom/Teatr ROZBARK: Krakowski Teatr Tańca „TAKARAZUKA camp”
13 marca 2021 | godz. 19:00 | Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK | Bytom
Pokaz spektaklu
Spektakl inspirowany jest teatrem japońskim, popularną rewią żeńską – Takarazuka, działającą w mieście o tej samej nazwie od prawie stu lat. Specyfika i oryginalność teatru, w którym wszystkie role, zarówno męskie, jak i żeńskie odgrywają kobiety, stały się punktem wyjścia do rozważań na temat teatralności płci, konstrukcji płci kulturowej oraz stereotypowego postrzegania płci przez społeczeństwo. Kandydatki na „takarazinki” przygotowują się przez dwa lata w specjalnej szkole do odgrywania ról męskich i ról kobiecych. Przyswajają sobie „kata”, czyli charakterystyczne dla danej płci formy gramatyczne, sposoby zachowania, gesty, mimikę. Dla twórców spektaklu ciekawym zagadnieniem jest jednak odgrywanie ról kobiecych przez kobiety. Teatr Takarazuka wydaje się bowiem doskonale potwierdzać tezę Simone de Beauvoir: nie rodzimy się kobietami – stajemy się nimi.
Warszawa/Mazowiecki Instytut Kultury/Portrety choreograficzne: Anna Godowska i Sławomir Krawczyński
11 marca 2021 | godz. 19:00 | Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12
Pokaz spektaklu
Gośćmi czwartkowego spotkania w Mazowieckim Instytucie Kultury będą Anna Godowska – choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego i Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, twórcy Teatru Bretoncaffe, a także projektu badawczo-artystycznego, łączącego taniec z inspiracjami i elementami metod, pochodzącymi z innych dziedzin, takich jak psychologia, psychoterapia, praktyki duchowe.