ENG
A A A
 sierpień 2020 
Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795)

Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795)

Wojciech Klimczyk | Wydanictwo UNIVERSITAS, Kraków/Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa | 2015 | ISBN 978-83-941622-0-7

Pozycja książkowa

Książka Wojciecha Klimczyka zatytułowana Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795). Dwutomowa publikacja, uzupełniona  o fascynującą ikonografię (głównie reprodukcje rycin i obrazów), jest próbą napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią – od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjne gabinety (czasy Rewolucji Francuskiej). Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej – zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki właśnie sposób.

 

Planowana jest także publikacja książki w formie e-booka.

 

Prace nad książką zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2015.

 

Wojciech Klimczyk – socjolog z wykształcenia, z zamiłowania bliski kulturoznawstwa. Autor książek Erotyzm ponowoczesny (Universitas, 2008) i Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art, 2010). Wraz z dr Agatą Świerzowską zredagował antologię Music and Genocide (Peter Lang, 2015). Doktoryzował się na podstawie pracy  Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice. Autor artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.

 

SPIS TREŚCI 

TOM I – DWORSKIE KROKI

 

Podziękowania

Wstęp

Język badań
Metoda
Nowoczesność – nowożytność – średniowiecze
Mieszczańskość – mobilizacja – sprawstwo
Bezruch jako opór?

 Między dynamizmem jednostki a spokojem kosmosu. Włoskie traktaty o tańcu doby Quattrocenta
 
 Mechanizm dystynkcji
 Miejskie poruszenie
 Taniec w jesieni średniowiecza
 Humanizm a taniec
 „Naturalne” wyniesienie
 Dystyngowane uroczystości – święto ciała wspólnoty
 Kojąca harmonia
 Legion Księcia
 Pierwsze kroki nowożytnego agency

II. Sny o harmonii w czasach zwątpienia. Narodziny baletu dworskiego we Francji

 Niepokoje renesansowej Francji
 Zaczyn francuskiej teorii tanecznej
 Moda na widowiska
 Towarzyskość uregulowana
 Geometryczna „harmonia” rozczłonkowanej wspólnoty
 Pisanie ruchu
 Huśtawka Montaigne'a
 Taniec w cieniu wojny

III. Słońce, Cogito, Maszyna, Trzcina. Kinetyczny aspekt sporów o sprawstwo w czasach francuskiego absolutyzmu

 
 Demon ognia
 Richelieu – balet i propaganda
 Wschód tańczącego Słońca
 Mieszczanin (tańczącym) szlachcicem
 Taneczny monopol
 Cogito, Bóg i Maszyna
 W klatce menueta
 Panowanie Ładu
 Pascala wojna z rozrywkami
 Sprawstwo, Ład, karne ciało

 

Spis ilustracji (Tom I)

Indeks nazwisk (Tom I)

 

TOM II – MIESZCZAŃSKIE GESTY

IV. Od mummings do pantomimy. Taniec a początki nowoczesnego społeczeństwa mieszczańskiego w Anglii

 Pierwociny nowożytnego tańca angielskiego – mummings
 Kultura taneczna wczesnorenesansowej Anglii
 Król się bawi, król włada
 Radosna volta czasów dobrobytu
 Między kręgiem Tytanii a maską Prospera
 Spectacles of state
 Władczy podmiot
 Purytański bunt, purytański taniec?
 Roztańczona Restauracja
 Mieszczańskość, intymność, sensibility – od Locke'a do „Spectatora”
 Mieszczańska moda na taniec
 Taneczny senty-mentalizm – Shaftesbury i Weaver
 Energia pantomimy i „wiejskich tańców”
 Piękno ruchomej serpentyny
 Taniec (mieszczańskiej) indywidualności
 
V. Akcja! Ballet d'action w kontekście francuskiego oświecenia

 Mnożnik oświecenia
 W stronę Cytery
 Życiolubny libertynizm, dynamiczny Leibniz
 Dynamizacja ciała scenicznego
 Dramatyzacja tańca na progu oświecenia
 Materia, zmysły, uczucia – oświeceniowa wizja człowieczeństwa
 Philosophes a taniec
 Wytańczyć namiętności – Listy o tańcu i baletach i ich pokłosie
 Mieszczanin żywiołowy według Diderota
 Niepokojąca charyzma kuzynka mistrza Rameau
 Polityka kinetyczna ballet d'action a taniec towarzyski
 W stronę Rewolucji

VI. Jasne pląsy wolności, mroczne kroki terroru – kinesis Rewolucji
 
 Zew wolności, „choreografia” postępu
 Mieszczańskość Rewolucji
 Rousseau, kapłan Cnoty
 Prawodawca
 Spartańskie zabawy Jana Jakuba
 „Taniec” Sumienia czyli rozkosze samotnej przechadzki
 Energia ludu, sentymentalizm baletmistrza, świąteczny marsz
 Córka źle strzeżona, czyli sentymenty rewolucyjnej mieszczańskości
 Rewolucyjne mroki

 

Zakończenie

Bibliografia

Spis ilustracji (Tom II)

Indeks nazwisk (Tom II)

 

Więcej informacji

instytucje

 

ludzie tańca

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia