Gdy członkowie Cameraty Florenckiej w końcu XVI wieku formułowali teoretyczne podstawy pod powstanie nowożytnego gatunku opery, zakładali połączenie w nim wszelkich rodzajów sztuk, w tym tańca. Nie przyszłoby im jednak do głowy, że po z górą dwustu latach na operową scenę w określonych momentach wpadać będą grupy kuso odzianych tancerek w dziwacznym obuwiu, przerywając tok akcji scenicznej. Tymczasem wstawka baletowa, bo o niej mowa, od połowy XIX wieku doskonale zadomowiła się strukturze dzieła operowego, w szczególności w tzw. grand opera. Zapewne ilu miłośników i opery, i baletu, tyle poglądów na zjawisko scen baletowych w operze. Jedni kochają, inni pogardzają.
Ogromny szacunek dla swojego ciała – zapis dyskusji
(red.) Przemek Kamiński | Mateusz Szymanówka, Katarzyna Koślacz (red.), Powrót (do) przyszłości | Galeria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz 2016
Artykuł w tomie zbiorowym
Skrzynka z narzędziami
Anna Królica | I Kongres Tańca. Raport, red. J. Hoczyk, J. Szymajda; Instytut Muzyki i Tańca, Narodowe Centrum Kultury | Warszawa | 2011
Artykuł w tomie zbiorowym
Przede wszystkim głowa – Anna Królica w rozmowie z kuratorką SOLO PROJEKT Joanną Leśnierowską
Anna Królica | Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą | Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków | 2013
Artykuł w tomie zbiorowym
Data publikacji: 2014-06-23
Ciało tańczące poza cielesnością czyli o paradoksach polskiego tańca
Anna Królica | 20-lecie. Teatr polski po 1989, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Korporacja Ha!art/UJ/PWST | Kraków | 2010
Artykuł w tomie zbiorowym
Widz w poszukiwaniu ciała „niewiarygodnego”
Anna Królica | Publiczność (z)wymyślana. Relacje widz-scena we współczesnej praktyce dramatopisarskiej i inscenizacyjnej,pod red. A. Dąbek, J. Jaworska, Księgarnia Akademicka | Kraków | 2010
Artykuł w tomie zbiorowym
Wizja nowej linii repertuarowej Opery Krakowskiej
Anna Królica | „Zeszyty Zarządzania w Kulturze UJ” | Kraków | 2010
Artykuł w tomie zbiorowym