Gdy członkowie Cameraty Florenckiej w końcu XVI wieku formułowali teoretyczne podstawy pod powstanie nowożytnego gatunku opery, zakładali połączenie w nim wszelkich rodzajów sztuk, w tym tańca. Nie przyszłoby im jednak do głowy, że po z górą dwustu latach na operową scenę w określonych momentach wpadać będą grupy kuso odzianych tancerek w dziwacznym obuwiu, przerywając tok akcji scenicznej. Tymczasem wstawka baletowa, bo o niej mowa, od połowy XIX wieku doskonale zadomowiła się strukturze dzieła operowego, w szczególności w tzw. grand opera. Zapewne ilu miłośników i opery, i baletu, tyle poglądów na zjawisko scen baletowych w operze. Jedni kochają, inni pogardzają.
Nie każdy dziadek jest do orzechów
Katarzyna Gardzina | taniecPOLSKA.pl | 2020
Felietony
21 grudnia 2020
Suma wyobrażeń. O bogactwie i prostocie w choreografiach Krzysztofa Pastora
Katarzyna Gardzina | TaniecPolska.PL | 2011
Artykuły
Korsarz – klasyczny czy romantyczny?
Katarzyna Gardzina | taniecPOLSKA.pl | 2020
Recenzje
7 października 2020
Łabędzia księżniczka ulatuje – wspomnienie o Ewie Głowackiej
Katarzyna Gardzina
20 października 2020
Romeo i Julia na londyńskim bruku – o balecie Paula Chalmera w Operze Nova
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2018
Recenzje
11 maja 2018
Zachwyty, czary i rozczarowania – relacja z XXIII Łódzkich Spotkań Baletowych
Katarzyna Gardzina-Kubała
Relacje
8 lipca 2015
Oryginalność nadchodzi ze wschodu - relacja z V finału Konkursu Sztuki Choreograficznej w Łodzi
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2011
Artykuły
Dziesięciolecie Polskiego Baletu Narodowego – relacja z „Gali baletowej 2019”
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2019
Relacje
15 maja 2019
Miałem szczęście do artystów - z Emilem Wesołowskim z okazji 45-lecia pracy artystycznej rozmawia Katarzyna Gardzina-Kubała
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2011
Artykuły
12 grudnia 2012
Przełom nie zawsze przełomowy. Przemiany w polskim balecie po roku ’89
Katarzyna Gardzina-Kubała
Artykuły
27 stycznia 2012
Baletowa podróż w czasie – o „La Sylphide” w ramach XXV ŁSB
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2019
Recenzje
12 lipca 2019
Z wnętrza do szeregu – Sydney Dance Company na XXV ŁSB
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2019
Recenzje
31 lipca 2019
Zadania krytyki baletowej
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2012
Artykuły
3 kwietnia 2012
Tańczą panowie, tańczą panie… – o książkach Jacka Marczyńskiego
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2016
Recenzje
2 listopada 2016
Jedna historia w dwóch odsłonach – recenzja spektaklu Jacka Tyskiego
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2016
Recenzje
22 listopada 2016
Szafirowa noc pełna Szekspira – o balecie w Operze Krakowskiej
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2019
Recenzje
13 listopada 2019
A mój tata jest tancerzem! – recenzja książki Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2017
Recenzje
27 stycznia 2017
Śnijmy ten sen. O Śnie nocy letniej Johna Neumeiera
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2013
Artykuły
18 marca 2013
Mały jubileusz „Kreacji” w Polskim Balecie Narodowym
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2013
Artykuły
24 kwietnia 2013
Święto wiosny – fakt, który stał się legendą
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2013
Artykuły
28 maja 2013
Szerokie horyzonty, odważne wybory – o IX „Kreacjach” Polskiego Baletu Narodowego
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2017
Recenzje
12 kwietnia 2017
Na granicy tańca – relacja z V dni Sztuki Tańca
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2013
Relacje
28 listopada 2013
„Kopciuszek” w stylu haute couture – z Jackiem Przybyłowiczem rozmawia Katarzyna Gardzina-Kubała
Katarzyna Gardzina-Kubała | TaniecPOLSKA.pl | 2014
Wywiady
18 lutego 2014
Energia kubańskiego słońca – o Acosta Danza na XIV ŁSB
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2017
Recenzje
26 lipca 2017
„Korsarz” i inni w wykonaniu English National Ballet na XXIV ŁSB
Katarzyna Gardzina-Kubała
Recenzje
4 sierpnia 2017
Trzy polskie temperamenty – recenzja „Baletów polskich”
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2017
Recenzje
17 listopada 2017
Drugie życie baletu. Rekonstrukcje, przeniesienia, licencje
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2015
Artykuły
23 stycznia 2015
Balet metafizyczny, balet fizyczny – o wieczorze „Eufolia | Ambulo”
Katarzyna Gardzina-Kubała | taniecPOLSKA.pl | 2018
Recenzje
5 stycznia 2018
„Polka” bez Polski – o spektaklu Polskiego Teatru Tańca
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2018
Recenzje
27 lutego 2018
Ruch ciała, ruch kamery – relacja z konkursu „Dances with Camera 2018”
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2018
Relacje
9 maja 2018
Mozaika – o spektaklu „Projekt Yanka Rudzka: Wielogłos”
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2018
Recenzje
12 października 2018
Taneczne muzeum pamięci – recenzja ze spektaklu Pawła Malickiego
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2016
Recenzje
11 maja 2016
Tajemnice ciała. „Dances with Camera 2019”
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2019
Relacje
16 kwietnia 2019
Czy współczesna choreografia może zmienić świat? – relacja z przeglądu „Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2016”?
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2016
Relacje
8 sierpnia 2016
Lubię to, że nie muszę myśleć o sobie jako o choreografce, ale czasem mogę – z Anią Nowak rozmawia Stanisław Godlewski
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2017
Wywiady
23 stycznia 2017
Między ciałem a głosem – z Katarzyną Sitarz rozmawia Stanisław Godlewski
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2017
Wywiady
25 lutego 2017
Storytelling – z Jo Strømgrenem rozmawia Stanisław Godlewski
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2017
Wywiady
12 maja 2017
W chaosie weselnych zabaw – o spektaklu Polskiego Teatru Tańca
Stanisław Godlewski | taniecPOLSKA.pl | 2017
Recenzje
15 grudnia 2017