Gdy członkowie Cameraty Florenckiej w końcu XVI wieku formułowali teoretyczne podstawy pod powstanie nowożytnego gatunku opery, zakładali połączenie w nim wszelkich rodzajów sztuk, w tym tańca. Nie przyszłoby im jednak do głowy, że po z górą dwustu latach na operową scenę w określonych momentach wpadać będą grupy kuso odzianych tancerek w dziwacznym obuwiu, przerywając tok akcji scenicznej. Tymczasem wstawka baletowa, bo o niej mowa, od połowy XIX wieku doskonale zadomowiła się strukturze dzieła operowego, w szczególności w tzw. grand opera. Zapewne ilu miłośników i opery, i baletu, tyle poglądów na zjawisko scen baletowych w operze. Jedni kochają, inni pogardzają.
Pod warstwą przyjemności – o spektaklu Aleksandry Borys i Wojciecha Grudzińskiego w ramach CST 2019
Adela Uchmańska | taniecPOLSKA.pl | 2019
Recenzje
19 listopada 2019
Od absurdu i dziwności, aż po dotknięcie trzewi – o „Axiom of Choice” Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej
Adela Uchmańska | taniecPOLSKA.pl | 2019
Recenzje
19 grudnia 2019
„Pas de deux” albo o sztuce relacji
Karol Urbański | taniecPOLSKA.pl | 2020
Felietony
14 grudnia 2020
Resentyment jako źródło zafałszowań we wzajemnym postrzeganiu tańca klasycznego i tańca współczesnego w Polsce
Karol Urbański
Artykuły
16 stycznia 2012