ENG
A A A
 sierpień 2021 
Fot. Justyna Mielniczuk.

Izabela Milewska

tancerka

Izabela Milewska − pierwsza solistka Polskiego Baletu Narodowego. Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej. Jeszcze jako uczennica, w 1991 roku zajęła III miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Tańca w Gdańsku. W 1993 roku zdobyła III nagrodę VIII Konkursu w Gdańsku.  W 1993 roku została zaproszona przez młodzieżowy zespół Jeune Ballet de France, z którym pracowała przez sezon. Po powrocie do Warszawy w 1995 roku związała się z baletem Teatru Wielkiego i zdobyła nagrodę za partnerowanie na IX Konkursie w Gdańsku. W 1996 roku, jeszcze jako koryfejka baletu, była pierwszą wykonawczynią roli tytułowej w Romeo i Julii w wersji choreograficznej Emila Wesołowskiego i otrzymała tytuł solistki. W kilka miesięcy później tańczyła Aurorę i Florinę w Śpiącej królewnie.

 

W roku 1997 ze Sławomirem Woźniakiem jako partnerem uczestniczyła w międzynarodowej Gali Baletowej Benois de la Danse na stołecznej scenie i otrzymała Medal Wójcikowskiego. W 1998 roku wyjechała do Hamburga, by związać się na stałe ze słynnym zespołem Johna Neumeiera. Spędziła tam pełne trzy sezony, występując w wielu inscenizacjach choreograficznych Neumeiera.

 

W 2001 roku powróciła na warszawską scenę jako pierwsza solistka baletu. W balecie Czajkowski zatańczyła partię Dziewczyny, w Bajaderze partię Nikiji, a w Serenadzie Balanchine'a i Musagète Ejfmana  partię Solistki, wystąpiła tez jako Frygia w Spartakusie, Panna Młoda w Svadebce, Kitty w Annie Kareninie.

 

W 2012 roku została wyrózniona brązowym medalem Gloria Artis.

 

Najważniejsze partie:

Lalka i Klara w Dziadku do orzechów, Julia w Romeo i Julii, Księżniczka Aurora i Florina w Śpiącej królewnie, Pas de trois i Pas de quatre w Jeziorze łabędzim, Księżniczka Claire w Iluzjach, Matylda Krzesińska w Niżyńskim, Wiejskie Pas de deux i Mojna w Giselle, Lise w Córce źle strzeżonej, Nikija w Bajaderze, Frygia w Spartakusie, Panna Młoda w Svadebce,  Królowa Wschodu i Królowa Podziemi w Panu Twardowskim, Kitty w Annie Kareninie oraz partie solowe w baletach: Mesjasz, Time after Time, Piąta symfonia Gustava Mahlera, Historia Kopciuszka, Rossiniana, Trzecia symfonia, Ballada, Tylko miłość..., Coś jakby, Serenada, Musagète, Petite Mort. Para naszych w I przejdą deszcze... Pastora, Kopciuszek w Kopciuszku, Serafin w Sześciu skrzydłach aniołów Przybyłowicza (w ramach wieczoru Opowieści biblijne).

 

 

instytucje

bibliografia

 

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia