Magdalena Przybysz– tancerka, performerka, choreografka. Ukończyła psychologię stosowaną na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz specjalizację trener NLP.
Magdalena Przybysz rozpoczęła swoją taneczną drogę artystyczną w 2003 roku w Krakowie w Eksperymentalnym Studio Tańca (EST) Iwony Olszowskiej. Wraz z zespołem tworzyła i tańczyła w przedstawieniach Tramwaj zwany podążaniem, Ocean Miasta, Płaczące krzesła. Brała również udział oraz współorganizowała warsztaty w zakresie tańca współczesnego, improwizacji, kontakt improwizacji i techniki świadomością ciała: Bob Eisen (USA), Eckhard Muller (Niemcy), Milan Kozanek (Słowacja), Joan Laage (USA), Ray Chang (USA), Jaffrey Carrey (Francja), Pierre Deloche Company (Francja), Tal Avni (Izrael), Steve Baats (Irlandia) i Ester Gaal (Węgry).
W 2005 roku, równolegle do działań z EST rozpoczęła niezależną realizację autorskich projektów tanecznych z pogranicza tańca, performansu, nauki i badań nad percepcją. Do dziś współpracuje z artystami z różnych dyscyplin artystycznych , eksperymentując z dźwiękiem, wideo i ruchem, między innymi z: artystką wideo Zorką Wollny (Muzeum, Ikus Reiknub), muzykiem Łukaszem Zygmunt (Smells Like Teen Spirit, eleckriCity), VJ Collective ElektroMoon Vision (... bez Lennona ), Divadlo Na Perone (Granice) .
W 2009 roku zaczęła rozwijać nowe pomysły w centrum tanecznym Stary Browar / Nowy Taniec w Poznaniu podczas rezydencji dla młodych choreografów Solo Projekt 2009. Pod opieką artystyczną Hoomana Sharifi (Norwegia) stworzyła solo My Poland Drive. Opowieść o dzieciństwie w Nowej Hucie doby stanu wojennego i początków transformacji ironicznie konfrontuje klisze zbiorowej pamięci na temat historycznych wydarzeń z subiektywną perspektywą kilkulatki; taniec łączy z gitarową muzyką na żywo, „miesza porządki rzeczywistości i wątki”, jak pisał w jednej z recenzji Witold Mrozek. Solo do tej pory prezentowane było w:Poznaniu, Warszawie, Ostrale, Gdańsku na Festiwalu Tanztage w Berlinie oraz Festiwalu UNITHEA we Frankfurcie.
Artystka była również uczestniczką Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu, podczas której brała udział w coachingach twórczych, prowadzonych przez wielu światowych artystów, tj.: Arkadi Zaides (Izrael), Peter Pleyer (Niemcy), Simone Aughterlony (Belgia), Chris Haring (Austria), Ria Higler (Holandia), Joseph Frucek (Słowacja), Jonathan Burrows (UK), a Michael Schumacher (USA), Raimund Hoghe
W 2010 roku we współpracy z Anną Szwajgier i Zorką Wollny przygotowała projekt Przesilenie letnie, który został został nagrodzony jako „Najlepszy projekt site-specific” w konkursie organizowanym przez Fortis i Art Stations Foundation poczas Festiwalu Malta.
W 2011 roku Przybysz zrealizowała kilka projektów:
- Jako tancerka wykreowała rolę niepokornej zakonnicy w spektaklu muzyczno-tanecznym zatytułowanym Testament optymisty na podstawie powieści Sławomira Mrożka w reżyserii Dominiki Knapik, którego premiera odbyła się w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie (luty 2011). Spektakl był również pokazywany w ramach przeglądu „Polityki tańca” w Instytucie Teatralnym w Warszawie oraz na Międzynarodowym Festiwalu AURA w Kownie.
- Intermedialny eksperyment ruchowo- dźwiękowy oparty na koncepcji „dziwnej pętli” wg książki Hofstatder'a pt. Strange Loop, który współtworzyła jako choreografka
i tancerka wraz z poznańskim kompozytorem Patrykiem Lichotą i tancerką Martą Romaszkan. Jego premiera miała miejsce w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu , spektakl był pokazywany również na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie oraz podczas Festiwalu Audio Art w Krakowie. Uzyskał dotację w ramach programu „Scena dla tańca” Instytutu Muzyki i Tańca (prezentacje w CSW w Warszawie, w Toruniu oraz w Lublinie).
- Choreografia do performansu tanecznego Wytnij-wklej. Powstał on na podstawie filmu dokumentalnego Jugów-opowieści przesiedlonych kobiet. Premiera Wytnij-wklej”miała miejsce we wrześniu podczas Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu.
- Lecture –dance-performance wraz z Iwoną Olszowską na temat wybranych zagadnień historii tańca współczesnego: Serce zRozum
14 lutego 2012 odbyła się premiera choreografii Przybysz w Monchengladbach w Muzeum Sztuki Współczesnej Abteiberg w Niemczech. Museum Theatre nawiązywała do rytualnego podskórnego życia i ruchu w muzeum. Praca powstała we współpracy z reżyserką Zorką Wollny oraz kompozytorką Anną Szwajgier.
W 2013 roku w ramach stypendium twórczego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dwóch rezydencji - w Klubie Żak w Gdańsku oraz w Freihendelszone - w Koloni zrealizowała kolaż muzyczno-ruchowy Dancing for the birds, they watching us. Jej opiekunem artystycznym (coachem) był enfant terrible tańca współczesnego, Trajal Harrell. W swojej pracy artystka porusza kwestie zjawisk związanych z amerykańską grupą Fluxus zwłaszcza zagadnienia związane z kultura pop w kontrze do działań kultury alternatywnej. Swoją krakowską premierę spektakl będzie miał w ramach programu Polifonie (projekt Cricoteki Kto inspiruje?Tadeusz Kantor)
We wrześniu 2013 r wzięła udział w projekcie Kilka kroków do Lutosławskiego Fundacji Forte oraz Fundacji Burdąg, w którym wraz z Barbarą Bujakowską i Maciejem Rumianem pokazała etiudę choreograficzną do Wariacji na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego pt. Wariacje na temat wariacji na temat Paganiniego.
Ponadto regularnie pisze do czasopisma feministycznego „Zadra”, w którym przybliża sylwetki wybitnych kobiet, związanych z historią i rozwojem tańca: Pina Bausch, Isadora Duncan, Mata Hari, Colette, Marta Graham.
Obecnie wraz z dr Tomaszem Mazurem pracuje nad projektem filozoficzno-tanecznym You KANT Dance, którego finał odbędzie się w ramach Warszawskiej Nocy Tańca (29 listopada 2013)