ENG
A A A
 maj 2021 

Tadeusz Zlamal

Tadeusz Zlamal (ur. 4.08.1932, zm. 27.11.2018) – tancerz, malarz.

 

Uczęszczał do gimnazjum handlowego w Radomiu. Przełomem w jego życiu było obejrzenie wieczoru baletowego w choreografii  i wykonaniu  Feliksa Parnella. W wieku 16 lat zaczął pobierać lekcje baletu w prywatnej szkole Heleny Stadnickiej. Następnie został przyjęty do Państwowej Średniej Szkoły Baletowej w Warszawie. Równolegle pobierał lekcje  malarstwa i rzeźby w prywatnej szkole prof. Stanisława Dobrowolskiego.

 

W latach 1951 – 1953 i 1956 –19 58 był solistą Opery w Warszawie, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Stanisława Miszczyk: Harnasia w  Harnasiach (1952),  Rotbarta i Zygfryda w Jeziorze łabędzim (1956), Diabła w Panu Twardowskim (1957), a ponadto partie solowe w Wieczorze baletowym do muzyki Igora Strawińskiego w choreografii Leona Wójcikowskiego (1958). Pomiędzy kontraktami z Operą Warszawską współpracował z zespołem Pieśni i Tańca Wojsk Lotniczych, a także brał udział w krajowych i zagranicznych występach estradowych.

 

W 1960 związał się z Operą i Filharmonią Bałtycką i był solistą zespołu baletowego Janiny Jarzynówny-Sobczak, a jednocześnie pedagogiem w gdańskiej szkole baletowej. W ciągu sześciu sezonów zatańczył tu m.in. Mandaryna w Cudownym Mandarynie (chor. Janina Jarzynówna-Sobczak – 1960), Zygfryda w Jeziorze łabędzim (redakcja choreografii Natalia Konius – 1961), Tybalta w Romeo i Julii (Janina Jarzynówna-Sobczak – 1964), Pana Twardowskiego w Panu Twardowskim (chor. Janina Jarzynówna-Sobczak – 1965), Gireja w Fontannie Bachczysaraju (chor. Natalia Konius – 1966).

 

Jeszcze w okresie warszawskim zagrał, obok Jacka Woszczerowicza i Leona Wójcikowskiego, w filmowej realizacji Opowieści o żołnierzu  do muz. Igora Strawińskiego (chor. Zbigniew Kiliński, Leon Wójcikowski, reż. Jan Kulma – 1958). Związki z filmem  kontynuował  w dwóch realizacjach Janiny Jarzynówny-Sobczak – Eseje (1962) do muzyki Tadeusza Bairda i filmie Monochromy do muzyki Zbigniewa Turskiego (1965), w których wystąpił wspólnie z Alicją Boniuszko i Zygmuntem Jasmanem. W 1966 roku wyjechał do Szwecji i podjął pracę solisty w Teatrze Wielkim – Stora Teatern w Göteborgu. Odniósł tu sukcesy m.in. jako Mandaryn w Cudownym Mandarynie (chor. Ulf  Gadd – 1970), Tybalt w Romeo i Julii (chor. Tom Schilling – 1972) i Rudowłosy w Jeziorze łabędzim. W swojej karierze wykonawczej partnerował światowej sławy primabalerinom: Dame Margot Fonteyn, podczas jej gościnnych występów w Warszawie  (w Jeziorze łabędzim) i Mai Plisieckiej w balecie Czajka.

 

Karierę taneczną dzielił z sukcesami malarskimi. Swoje prace wystawiał w Szwecji, Francji, Hiszpanii, Maroku, Niemczech, Luksemburgu. Kilka jego wystaw towarzyszyło Łódzkim Spotkaniom Baletowym, których był stałym gościem. Część swoich obrazów podarował Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi.

 

 

instytucje

 

bibliografia

 

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia