ENG
A A A
 sierpień 2021 
„Mayerling”, plakat

Warszawa/Teatr Wielki - Opera Narodowa: „Mayerling”, choreografia Kenneth MacMillan

Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa | 04.06.2021

Artyści Teatru Wielkiego - Opery Narodowej po przerwie związanej z obostrzeniami wracają na scenę. Miłośnicy tańca klasycznego już na początku czerwca będą mogli uczestniczyć w polskiej premierze głośnego dramatu baletowego „Mayerling”, autorstwa uznanego brytyjskiego choreografa Kennetha MacMillana. To kolejna warszawska realizacja z serii arcydzieł baletowych XX wieku, na którą widzowie czekali od długiego czasu.

 

Tło muzyczne spektaklu tworzą wybrane utwory Ferenca Liszta w aranżacji Johna Lanchberyego. Polscy widzowie zobaczą przedstawienie w londyńskiej scenografii Nicholasa Georgiadisa. 

 

O przedstawieniu Mayerling:

 

Samobójcza śmierć arcyksięcia Rudolfa Habsburga i jego młodocianej kochanki Mary Vetsery w Mayerlingu to jeden z najbardziej zagadkowych epizodów europejskiej historii XIX wieku. Rudolf był jedynym synem cesarza Franciszka Józefa i Elżbiety Bawarskiej, słynnej „Sissi”. Wiązano z nim wielkie nadzieje jako następcą tronu Monarchii Austro-Węgierskiej. Kiedy jednak jego zaaranżowane małżeństwo z belgijską księżniczką Stefanią okazało się nieudane, szukał pociechy w romansach, morfinie i alkoholu. Skonfliktowany z ojcem, jako trzydziestolatek poznał 17-letnią baronównę Vetserę, bezgranicznie w nim zakochaną i gotową nawet na wspólne samobójstwo. Odnaleziono ich martwych w cesarskim pałacyku myśliwskim w Mayerlingu, a prawda o ich śmierci do dziś wzbudza liczne kontrowersje.

 

Powstało kilka ekranizacji tej historii, z najsłynniejszą w reżyserii Terence’a Younga, z Omarem Sharifem i Catherine Deneuve w rolach tragicznych kochanków. W przeciwieństwie jednak do romantycznych wersji filmowych MacMillan w swym widowiskowym dramacie, stworzonym w 1978 roku dla londyńskiego Royal Ballet, znacznie pogłębia portret psychologiczny Rudolfa. Wnika w uwarunkowania społeczne i polityczne jego zachowań oraz presję najbliższego otoczenia, co mogło doprowadzić zagubionego w tym wszystkim arcyksięcia do desperackiego samobójstwa. Tworzy dzięki temu zaskakujące okazje do wspaniałych sekwencji tańca i ekspresji aktorskiej. Wystarczy wspomnieć, że Rudolf w ciągu całego spektaklu prawie nie schodzi ze sceny, wykonując aż siedem ważnych pas de deux z pięcioma różnymi partnerkami. Żaden dotąd balet nie stawiał artyście tak wysokich wymagań. Pierwszym odtwórcą tej roli był znany angielski tancerz David Wall, a później wykonywali ją w Londynie inni wybitni artyści.

 

Mayerling jest żelazną pozycją repertuaru Royal Ballet, który prezentował go także podczas występów w Nowym Jorku (z Waynem Eaglingiem w roli Rudolfa) i w Moskwie (z Irkiem Mukhamedovem). Po śmierci Kennetha MacMillana, za specjalnym pozwoleniem wdowy po choreografie, Lady Debory MacMillan, to wyjątkowe przedstawienie mogły dotąd włączyć do swojego repertuaru jedynie: Królewski Balet Szwedzki, Węgierski Balet Narodowy, Balet Opery Wiedeńskiej, Balet Teatru im. Stanisławskiego w Moskwie, Houston Ballet i Balet Stuttgarcki. Znalazł się także w najbliższych planach Baletu Opery Paryskiej.

 

Warszawską inscenizację przygotowują dwaj brytyjscy artyści wyspecjalizowani w realizowaniu arcydzieła MacMillana: ceniony angielski choreolog Karl Burnett i Wayne Eagling, były gwiazdor Royal Ballet. Jako arcyksięcia Rudolfa zobaczymy Vladimira Yaroshenkę, którego głównymi partnerkami będą: Chinara Alizade (jako Mary Vetsera), Yuka Ebihara (Hrabina Larisch), Mai Kageyama (Księżniczka Stefania), Rosa Pierro (Cesarzowa Elżbieta) i Palina Rusetskaya (Mitzi Kaspar). Do roli Rudolfa przygotowują się także Dawid Trzensimiech i Patryk Walczak, a poza już wymienionymi w licznych rolach dramatu pojawi się cała plejada artystów Polskiego Baletu Narodowego. Niespodzianką będą gościnne występy dawnych solistów warszawskiego baletu, Renaty Smukały i Walerego Mazepczyka w specjalnych rolach aktorskich Arcyksiężnej Zofii i Cesarza Franciszka Józefa, a jego przyjaciółką Kathariną Schratt będzie mezzosopranistka Justyna Ołów. Premiera powstaje we współpracy z Royal Opera House, Covent Garden, która wypożyczyła Teatrowi Wielkiemu - Operze Narodowej swoje oryginalne dekoracje i kostiumy tej inscenizacji. Po pierwszej, czerwcowej serii przedstawień Mayerling powróci znów do warszawskiego repertuaru w przyszłym sezonie.

 

Mayerling Balet w trzech aktach

 

Choreografia: Kenneth MacMillan

Muzyka: Ferenc Liszt

Aranżacja i orkiestracja: John Lanchbery

Libretto: Gillian Freeman

Dyrygent: Patrick Fournillier

Scenografia i kostiumy: Nicholas Georgiadis

Światła: John B. Read

Realizatorzy baletu: Karl Burnett, Wayne Eagling

Polski Balet Narodowy

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

ludzie tańca

 

instytucje

bibliografia

 

przedstawienia:

4 czerwca 2021 | godz. 19:00 | Premiera | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

5 czerwca 2021 | godz. 19:00 | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

6 czerwca 2021 | godz. 18:00 | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

8 czerwca 2021 | godz. 19:00 | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

9 czerwca 2021 | godz. 19:00 | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

10 czerwca 2021 | godz. 19:00 | Teatr Wielki - Opera Narodowa | 00-950 Warszawa

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia