ENG
A A A
 wrzesień 2020 

Wrocław/ XIV Mandala Performance Festival 2020: Volodymyr Ryga „Ptasiek”, Marta Wołowiec, Wojciech Kiwer „Tens”, Luan Machado „Im not a Robot”

13 września 2020 | godz. 19:00 | Wrocław: Centrum Na Przedmieściu ul. Prądzyńskiego 39A

Pokaz spektaklu

Fundacja Ludzka Sprawa wraz ze współorganizatorami zaprasza na wieczór spektakli w wykonaniu ukraińskiego artysty Volodymyra Rygi, Marty Wołowiec, Wojciecha Kiwera i Brazylijczyka Luana Machado, które odbędą się w ramach XIV Mandala Performance Festival. Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.

 

 

Volodymyr Ryga Ptasiek

 

Choreografia i wykonanie: Volodymyr Ryga

Kostiumy: Ana Ramos Aguayo

 

Choreomonodram zainspirowany książką Williama Whartona Ptasiek to opowieść o potrzebie wolności. Bohater w ruchu znajduje odwagę, aby polecieć w nieznane i nieskrępowane przestworza. Jedyną przeszkodą, którą spotyka na drodze  jest on sam.

 

Premiera odbyła się 7 października 2018 roku na 6. Ogólnopolskich Dniach Monodramu „Debiuty – Strzała północy w Koszalinie”.

 

Volodymyr Ryga – ukraiński artysta, studiował na kierunku Taniec na specjalności Tancerz-choreograf Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (Wydział Artystyczny). Jest również absolwentem specjalności Choreografia i teo­riatańca na kierunku Taniec Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, na którym obronił pracę magisterską. Promotorką pracy zatytułowanej Funkcjonowanie instytucji teatru tańca na przykładzie Toronto Dance Theatre była prof. Ewa Wycichowska.

 

 

Marta Wołowiec, Wojciech Kiwer Tens

 

Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.
Akiroq Brost

 

Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to również napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć, biorąc głęboki wdech i robiąc wydech, stojąc mocno na nogach.

*Tens (z ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin. Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl/

 

Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka: Wojciech Kiwer
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury

 

Marta Wołowiec – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, kierowniczka i współzałożycielka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Ukończyła studia zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Dwuletni Kwalifikacyjny Kurs Instruktorski z Dziedziny Tańca Współczesnego organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Jako artystka związana jest przede wszystkim z Krakowskim Centrum Choreograficznym, to tutaj produkuje własne spektakle oraz występuje w produkcjach innych choreografów. Autorka spektaklu solowego Hold on, stworzonego we współpracy z muzykiem Marcinem Janusem. Współautorka i wykonawczyni choreografii w produkcjach łączących ruch, multimedia i muzykę: Naturgemäldespectral layers of movement oraz Kobiety Wyspiańskiego. Jako tancerka występuje także w spektaklach autorstwa Agaty Moląg (Makia, Płaczki, 38°C, Dobre wychowanie) oraz Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera Trans_Miss(i)on. Od 2015 do 2019 roku wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum. W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca. Występowała w spektaklach Eryka Makohona Poliamoria, 0, Net, Ruch Gallery oraz Aleksandra Kopańskiego In between. W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Festiwalu Materia Prima. Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: GaGa Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje we Wrocławiu, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, KCC Dance Intensive, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, Rosas. Istotną część jej pracy stanowi działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne, realizując festiwale, konkursy choreograficzne, rezydencje i warsztaty taneczne. We współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier zarządza międzynarodową produkcją kolektywu iCoDaCo 2018-2020 it will come later, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.  

 

Wojciech Kiwer na co dzień pracuje z dźwiękiem jako realizator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W wolnych chwilach zajmuje się nagrywaniem efektów (wystawa Kamienny Ogród Stanisława Horno-Popławskiego oraz instalacja VR dla firmy Polyrain), tworzeniem muzyki do spektakli (Hamlet, Karol. Nowy ład świata reż. B. Peszek Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Nie strój zdobi nieboszczyka reż. B. Peszek Teatr Miejski w Lesznie, Miłość reż. B. Peszek scena MOS Kraków, Made in Czechoslovakia, Scenariusz dla samotnych kobiet oraz Polityka w interpretacji freudowskiej reż. Mirosław Orzechowski, Chorzowskie Centrum Kultury) i filmów (Vitae Azilia reż. Joanna Wapniewska). Buduje własne instrumenty. Zgłębia tajniki i techniki. Chodzi, nagrywa, przetwarza, odtwarza. Wraz z Justyną Mazur stworzył trzy instalacje sensoryczno-dźwiękowe dla dzieci i dorosłych: Trzy złote włosy (Tytano, Kraków), Wyspa syren (Muzeum Warszawy w ramach Małej Warszawskiej Jesieni), Wahadło marzeń (Dworek Bialoprądnicki, Kraków). Twórca efektów dźwiękowych do gier komputerowych: Grimlands dla firmy Drago, Urban Trial Freestyle dla firmy Tate Entertainment, Vikings Gone Wild dla firmy EverydayIPlay oraz Astropolis dla firmy Ganymede. Współpracuje również ze Studio Filmlove / Grzegorz Mart przy produkcji filmów z wydarzeń kulturalnych.

 

 

Luan Machado Im not a Robot

 

Luan Machado urodzony w Kurytybie, w Brazylii. Pierwsze solo RUSS zaprezentował na Butoh at the University of Arts of Paraná. Uczył się w Butoh Public Classes w MAM (Modern Art Museum, Rio de Janeiro). W 2015 roku, w Nowym Jorku powstało drugie solo artysty pt. Saint Maria. Luan tworzy także video dance, jego filmy prezentowane były na festiwalach w Brazylii, we Włoszech, na Kubie. Współpracował m.in.: z reżyserem Zé do Caixão. W 2020 roku wystąpił na festiwalu Butoh w Amsterdamie, wykonując solowy utwór DEAD ZONE. Luan poprowadzi warsztaty w ramach projektu i zaprezentuje swoje solo Im not a Robot.

 

Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.

 

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Rezerwacja miejsc: atutysztuki@gmail.com

 

***

 

Kurator festiwalu: Adam Kamiński

Koordynacja festiwalu: Anna Morawiecka

Współpraca organizacyjna: Maciej Sado


Festiwal  współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i Fundację KGHM Polska Miedż

Organizator: Fundacja Ludzka Sprawa

Współorganizatorzy: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK

 

Strona festiwalu:

http://mandalafestiwal.pl/


Na  wydarzenia obowiązują  zapisy ze względu na ograniczoną ilość miejsc, z powodu sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID – 19.

 

Organizatorzy proszą o:
• dezynfekcję rąk po wejściu do Centrum 
• noszenie maseczek lub przyłbic
• zachowanie dystansu 
• zajmowanie oznaczonych miejsc i nieprzestawianie krzeseł.

 


Fundacja Ludzka Sprawa logo (miniaturka) MKiDN dofinansowanie (miniaturka) Fundacja KGHM Polska Miedź logo (miniaturka)

 

Centrum na Przedmieściu logo (miniaturka)Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych (miniaturka)    Wrocławski Teatr Pantomimy logo (miniaturka)

 

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia