ENG
A A A
 październik 2020 

Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Iza Szostak „Future Presence”, Kasia Wolińska „Dance, Pilgrim, Dance”

1 października 2020 | godz. 19:00 | Warszawa: Komuna/Warszawa (Szkoła), ul. Emilii Plater 31

Pokaz spektaklu

W ramach 19. Festiwalu Ciało/Umysł odbędą się spektakle Izy Szostak, Future Presence i Kasi Wolińskiej, Dance, Pilgrim, Dance. Po pokazach organizatorzy zapraszają na after talk.

 

Future Presence to projekt artystyczno–badawczy, nad którym choreografka pracuje od marca 2020 roku, czyli od ogłoszenia lockdownu z powodu koronawirusa. Artystka podejmuje działania oparte na analizie rzeczywistości wirtualnej (ang. virtual reality, VR), której społeczność, gromadząc się kolektywnie, zastępuje fizyczną bliskość ciał – ciałem wirtualnym. Podczas wykładu performatywnego Szostak zaloguje się do Future Presence swoją wirtualną tożsamością, aby oprowadzić widzów i widzki po zaprojektowanym przez siebie świecie. Odsłoni swoje post-ludzkie ciało, tym razem ucieleśniające duchową patronkę tej edycji Festiwalu C/U – Isadorę Duncan. Premiera spektaklu planowana jest na rok 2021.

 

Koncept, wykonanie: Iza Szostak

Muzyka: Kuba Słomkowski

Wsparcie techniczne: Nastia Vorobiova

Partner: Dream Adoption Society

Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

 

Iza Szostak – tancerka, choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. W 2007 roku odbyła staż w Troubleyn, zespole Jana Fabre’a. Współpracowała z holenderskimi i niemieckimi choreografami. Interesuje ją perspektywa nowego materializmu, postrzegającego materię jako aktywną i sprawczą. Tworzy choreografię w oparciu o systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, badań antropologicznych i własnej biografii. Współtworzy warszawski kolektyw Centrum w Ruchu. Regularnie prezentuje swoje prace w projektach Fundacji Ciało/Umysł. W 2019 roku powstała jej najnowsza produkcja le journal secret.

 

Dance, Pilgrim, Dance: Lenin we własnej osobie nagrodził oklaskami Duncan po obejrzeniu jej występu w moskiewskim teatrze Bolszoj w czwartą rocznicę Rewolucji Październikowej. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych dostała od Sowietów telegram: „Rząd rosyjski w pełni Cię rozumie. Przyjedź do nas, ufundujemy Ci szkołę”. Na początku XX wieku Isadora Duncan zrewolucjonizowała taniec, by następnie w Moskwie uczynić tańczące ciało narzędziem propagandy na rzecz idei rewolucyjnych. Choreografia The Revolutionary powstała około 1923 roku i przyczyniła się do zrujnowania opinii o Duncan za oceanem. Spektakl podejmuje próbę odkrycia nie w pełni dotąd opowiedzianych historii modern dance i choreografii oraz ich związków ze Związkiem Radzieckim i dziedzictwem marksizmu. Solo powstało w ramach SOLO PROJEKT PLUS 2017 – programu rezydencyjnego.

 

Koncept i choreografia: Kasia Wolińska (z wykorzystaniem fragmentów oryginalnej choreografii Isadory Duncan)

Wideo i rzeźba wideo: Ashiq Khondker & Kasia Wolińska

Muzyka: Remix by Kasia Wolińska & Ashiq Khondker

Mentor artystyczny: Guy Cools

Światła: Łukasz Kędzierski

Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Premiera: 30 września 2017, Art Stations Foundation w Poznaniu

 

Kasia Wolińska (ur. 1990) – choreografka, tancerka, pisarka, urodzona w Gdańsku, mieszkająca w Berlinie. Absolwentka Wydziału Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi, Wydziału Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz programu Dance, Context, Choreography w HZT Berlin. Współpracowała m.in. z Agatą Siniarską, Anną Nowicką, Rosalind Crisp, Antonem Vidokle, Gosią Wdowik, Rafałem Dominikiem. W latach 2013-2018 prowadziła projekt performatywny Hi Mary. Od 2018 prowadzi blog o tańcu i polityce danceisaweapon.com. Razem z Faeriedą Sandstrom powołała do życia The Future Body At Work. Od 2019 roku jest członkiem zarządu ZTB e.V., organizacji reprezentującej interesy wolnej sceny tańca w Berlinie. Po raz pierwszy prezentuje spektakl na Festiwalu C/U.

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl 

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia