ENG
A A A
 październik 2020 
Białystok/Art Weekend: Polski Teatr Tańca „Trucizna” – reż. Marta Ziółek

Białystok/Art Weekend: Polski Teatr Tańca „Trucizna” – reż. Marta Ziółek

9 października 2020 | godz. 18:00 | Białystok: Sala Forum, ul. Legionowa 5

Pokaz spektaklu

Polski Teatr Tańca wraz z Martą Ziółek, jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich choreografek, która taniec łączy z praktykami życia codziennego, modą i popkulturą, zapraszają na spektakl Trucizna, który odbędzie się w ramach festiwalu Art Weekend 2020.

 

TRUCIZNA

 

- Co dla ciebie oznacza tańczenie? 

- Wszystko. To wszystko, co mam. Kiedy tańczę, mogę pozwolić sobie na bycie kimś.

- Kim?

- Kimś innym, niż normalnie. 

- Kim?

- Najlepszą możliwą gorszą wersją siebie.

- Wierzysz w raj?

- Kiedy tańczę, czasem wydaje mi się, że mam ten haj.

- Twój najgorszy koszmar?

- Nie móc się ruszać, stracić czucie.

- Co byś zrobiła, gdybyś nie mogła tańczyć?

- Chciałabym zniknąć.

 

TRUCIZNA odsyła do średniowiecznych epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano w XIX wieku jako choreomania. Etymologicznie choreomania łączy greckie słowa choros (taniec) oraz mania (szaleństwo), nazywając w ten sposób spontaniczne, niekanoniczne i niewygodne dla władzy ruchowe manifestacje ciał w przestrzeni publicznej. „Taneczne zarazy” miały miejsce w średniowiecznej Europie, ale w spektaklu umieszczone zostają w aktualnym, społecznym kontekście. Przewijają się tu więc nawiązania do Climaxu Gaspara Noé czy do rejwowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence Poison.

 

Choreograficznie TRUCIZNA nawiązuje do pozascenicznych tańców społecznych (social dancing), mających moc budowania fizycznej wspólnoty i ruchowej empatii – podczas zgromadzeń, protestów w przestrzeni miejskiej czy w klubach. Pracując z grupą tancerzy Polskiego Teatru Tańca, Marta Ziółek (choreografia) i Anka Herbut (teksty i dramaturgia) badają taniec jako pasję i zatrucie. Obserwują, jak materializują się w poszczególnych ciałach i w ich osobistych historiach. Przemieszczają się pomiędzy perspektywą indywidualną, a grupową dynamiką. Przyglądają się, jak ze zbiorowiska indywidualności taniec wytwarza grupę, stając się kolektywnym doświadczeniem.

 

Choreografia i reżyseria: Marta Ziółek 

Asystent choreografki, współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński 

Teksty i dramaturgia: Anka Herbut 

Muzyka: Lubomir Grzelak

Wizualizacje: Rafał Dominik 

Kostiumy: Tomasz Armada

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński 

Zdjęcia, wideo: Karolina Sobel 

Asystentka spektaklu: Paulina Jaksim

Współpraca choreograficzna przy scenach voguingowych: Magdalena Marcinkowska

Współpraca choreograficzna przy scenach krumpowych: Piotr ZONTA Król

Tańczą i współtworzą: Amy Basely, Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Patryk Jarczok, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk

Obsługa spektaklu: Adriana Cygankiewicz, Przemysław Gapczyński, Piotr Grywaczewski, Zuzanna Majewska, Grzegorz Potocki, Daniel Wiśniewski 

Producent: Robert Chodyła 

Produkcja: Polski Teatr Tańca 

Partnerzy medialni: „Vogue”, www.e-poznan.plwww.kulturapoznan.pl, „Gazeta Wyborcza”

Wsparcie medialne: www.taniecpolska.pl

Partner: Koleje Wielkopolskie 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia