ENG
A A A
 październik 2020 

Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Sarah Vanhee „Collected Screams”

10 października 2020 | godz. 19:00 | Warszawa: Szkoła, ul. Emilii Plater 31

Pokaz spektaklu

W ramach 19. Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się spektakl Collected Screams Sarah Vanhee. Artystka zajmująca się tym, co wypierane w kulturze, prezentuje wykład performatywny poświęcony krzykowi. Ta kolekcja krzyków i krzyczących pochodzi z różnych światów – od nauki po sztukę, i z różnych emocji – od bólu po ulgę. Vanhee krzyczy do nas: Zasługujecie na krzyk!.

 

Po wydarzeniu organizatozy zapraszają na spotkanie z artystką (aftertalk). 

 

W Krzykach zebranych Sarah Vanhee zestawia różne – wykrzyczane wprost, ale i zduszone, niewyartykułowane – krzyki dochodzące z różnych obszarów życia. Przechodząc od społecznie akceptowanych, wpisanych w kulturowe konteksty zbiorowych krzyków do ciemniejszych, bardziej intymnych – niekontrolowanych „przecieków” albo krzyków bez końca.

 

Vanhee zastanawia się, dlaczego nie krzyczeliśmy, skoro moglibyśmy krzyczeć i – wbrew patriarchalnej narracji – stara się odzyskać krzyk jako narzędzie, broń, metodę szybkiego uzdrowienia. Jako sposób na relaks lub środek do wyrażenia bólu, podniecenia, strachu, gniewu, radości i wszystkiego, czego nie da się do końca powiedzieć.

 

Jak mówi: Zasługujemy na krzyk. Nasz głos jest tak niepowtarzalny jak odcisk palca. Kiedy krzyczymy, katapultujemy się na „drugą stronę” samych siebie, odsłaniając osobisty wymiar między ciałem a umysłem, być może najbliższy duszy. Wystarczy otworzyć usta i wydobywać dźwięki z otworu pośrodku w twarzy.

 

W swojej twórczości Vanhee zajmuje się tym, co w życiu zbiorowości i jednostek ukryte i niewypowiedziane. – Od lat pracuję nad krzykiem – wyjaśnia kulisy powstania Collected Screams. – Krzyk jest aktem natychmiastowym, odruchowym, ujawniającym zarówno największą moc, jak i najgłębszą bezbronność. Nie ma prawie dzieł – akademickich, artystycznych, jakichkolwiek – które koncentrowałyby się na krzyku jako zjawisku. Pomyślałam, że byłoby interesujące połączyć różne rodzaje krzyków, stworzyć antologię wypowiedzianych i niewypowiedzianych krzyków, zastanawiając się, w jaki sposób historia, polityka, tożsamość i złożona dynamika władzy wpływają na naszą zdolność do krzyczenia. W „Collected Screams” dzielę się przykładami krzyków i krzyczących z teorii, nauki, literatury, historii, sztuk pięknych, filozofii, muzyki, mitologii, psychoanalizy, sportu, filmu.

 

Krzyk może być według niej doskonałą, pobudzającą i oczyszczającą praktyką cielesną. Vanhee prowadzi czasem warsztaty krzyku, które tak opisuje: – Istnieją przecież techniki krzyku, to nie jest takie trudne, jeśli tylko dostaniesz odpowiednie narzędzia. To zabawne i wyzwalające. Przyjaciółka powiedziała mi kiedyś, że krzycząc, czuje się powiązana z energiami przodków – i ja to rozumiem. Bo jeśli krzyczę, raczej przepuszczam to coś przez siebie niż wyrażam.

 

koncepcja, wykonanie, tekst: Sarah Vanhee

produkcja: Manyone

podziękowania dla: Britt Hatzius, Xiri Tara Noir, Flore Herman, Isabel de Navéran

premiera: styczeń 2019, Museo Reina Sofia, Madryt

 

Sarah Vanhee (ur. 1980) – performerka, autorka tekstów. Jej interdyscyplinarne prace mieszczą się między oddolnymi działaniami a sztuką instytucjonalną. Prezentowała się w otwartych przestrzeniach, więzieniach, prywatnych salonach, teatrach, korporacyjnych salach konferencyjnych. Najnowsze jej prace to: undercurrents (interwencja), Collected Screams (wykład performatywny), Making of Justice (film), The C-Project (praca w przestrzeni publicznej). Była gościem m.in. Wiener Festwochen (Wiedeń), Museo Reina Sofia (Madryt), Jihlavava IDFF, iDans (Stambuł). Założycielka kolektywu Manyone, doktorantka Antwerp School of Arts – prowadzi projekt badawczy Zasoby wiedzy – przestrzeń publiczna jako forum wymiany wypartej lub niedoświetlonej wiedzy.

 

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

 

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl 

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia