Gdy członkowie Cameraty Florenckiej w końcu XVI wieku formułowali teoretyczne podstawy pod powstanie nowożytnego gatunku opery, zakładali połączenie w nim wszelkich rodzajów sztuk, w tym tańca. Nie przyszłoby im jednak do głowy, że po z górą dwustu latach na operową scenę w określonych momentach wpadać będą grupy kuso odzianych tancerek w dziwacznym obuwiu, przerywając tok akcji scenicznej. Tymczasem wstawka baletowa, bo o niej mowa, od połowy XIX wieku doskonale zadomowiła się strukturze dzieła operowego, w szczególności w tzw. grand opera. Zapewne ilu miłośników i opery, i baletu, tyle poglądów na zjawisko scen baletowych w operze. Jedni kochają, inni pogardzają.
Raimunda Hoghe taniec na krawędzi...
Jadwiga Majewska | Didaskalia. Gazeta teatralna. | 2009 | nr 92/93
Recenzje
W bliskim kontakcie. Z Iloną Trybułą, Renatą Piotrowską i Jackiem Owczarkiem rozmawia Jadwiga Majewska
Jadwiga Majewska | Teatr | 2011 | nr 3
Wywiady
Buffo z momentami (`Przed południem, przed zmierzchem` Cieplaka i Bzdyla)
Jadwiga Majewska | Teatr | 2009 | nr 6
Recenzje
Moja Ameryka tańczy. Prolegomena do wszelkiej możliwej choreografii
Jadwiga Majewska | TEATR | 2008 | nr 12
Artykuły
Materia Prima, czyli teatr poza słowem – wywiad z Adolfem Weltschekiem
(red.) Materia Prima | www.materiaprima.pl | 2015
Wywiady
20 lutego 2015
Niemożliwy plan B – wywiad z twórcami francuskiego teatru Compagnie 111
(red.) Materia Prima | www.materiaprima.pl | 2015
Wywiady
26 lutego 2015
Soczystość i smak - z Leszkiem Bzdylem rozmawiają Katarzyna Rączka i Bartłomiej Miernik
Bartłomiej Miernik
Wywiady
Ciągle szukam czegoś nowego. Z Xavierem Le Roy rozmawia Bartłomiej Miernik
Bartłomiej Miernik | TEATR | 2009 | nr 7/8
Wywiady
Tworzę z poczucia pustki. Z Danielem Léveillé rozmawiają Bartłomiej Miernik i Marcin Wasyluk
(red.) Bartłomiej Miernik | 2010 | nr 6
Wywiady
Co szumi w pustych muszlach i głowach ciężkich od słów? – recenzja ze spektakli Pracowni Teatru Tańca
Agnieszka Moroz | Dziennik Teatralny Szczecin | 2015
Recenzje
2 marca 2015